Вивчення біології 7 клас - Конспекти уроків - І.В. Олійник 2015

Різноманітність тварин
Різноманітність паразитичних червів. Небезпека гельмінтів для здоров'я людини, тварин і рослин. Засоби профілактики, які запобігають зараженню паразитичними червами

Мета: ознайомити учнів з різноманітністю паразитичних червів. Їх негативних виливом на живі організми, рисами пристосованості до паразитичного способу життя; розкрити роль вчених у розвитку гельмінтології; розширити знання про заходи запобігання гельмінтозам.

Основні поняття і терміни: паразитичні черви (гельмінти), гельмінтози гельмінтологія, остаточний хазяїн, проміжний хазяїн, плоскі черви сисуни, ціп’яки, круглі черви.

Обладнання: таблиці «Цикл розвитку печінкового сисуна», «Цикл розвитку свинячого ціп’яка», «Цикл розвитку бичачого ціп’яка», «Цикл розвитку ехінокока», «Цикл розвитку аскариди», таблиця «Паразитичні плоскі черви та способи зараження ними».

Структура уроку основний зміст і методи роботи

І.Перевірка домашнього завдання.

Розв'яжіть кросворд «Кільчасті черви». Впишіть правильні відповіді по горизонталі і отримаєте назву багатощетинкового черва, що живе в нірках у лісах.

1) Паразити та кровососи, що живляться кров'ю хребетних тварин.

2) Складова частина шкірно-мускульного мішка.

3) Активно пересувається за допомогою бічних лопатей з пучками щетинок

4) Група тварин, які пересуваються за допомогою почергових скорочені кільцевих та поздовжних м’язів шкірно-мускульного мішка, чіпляючись щетинками за нерівності поверхні.

5) Порожнина тіла, що вистелена шаром епітеліальних клітин.

6) Організм, кров'ю якого живиться кровосисний вид.

7) Трубочки, які одним лійкоподібним розширенням відкриваються у порожнину тіла, а другим — назовні.

8) Довжина цього малощетинкового черва сягає 2,5 3 м.

image19

ІІ.Актуалізація опорних знань учнів. (Бесіда).

1. Як поділяються усі живі організми за способом живлення?

2. Проаналізуйте схему:

image20

3. Що таке паразитичні організми? Наведіть приклади.

ІІІ. Мотивація навальної діяльності учнів. (Постановка проблемних запитань).

1. Чим небезпечні глисти?

2. Як не допустити зараження глистами?

Вчитель вислуховує припущення учнів.

IV.Вивчення нового матеріалу.

1. Різноманітність червів у природі: плоскі, круглі та кільчасті черви. Загальні ознаки червів. (Бесіда, записи в учнівських зошитах).

Ознаки червів:

— тіло витягнуте (червоподібне);

— двобічна симетрія;

— у зародку є три шари клітин: ектодерма, мезодерма і ентодерма.

Порівняльна характеристика типів червів

Ознаки

Плоскі черви

Круглі черви

Кільчасті черви

Порожнина

тіла

Заповнена паренхімою

Первинна

Вторинна

Кровоносна

система

Відсутня

Відсутня

Замкнена

Травна система

Гілляста, без задньої кишки і анального отвору

Рот → кишечник → анальний отвір

Рот → глотка → стравохід → воло → шлунок → кишечник → анус

Органи

виділення

Протопефридії

Видільні канали, шкірні залози

Метанефридії

Нервова

система

Головний нервовий вузол. Два нервових стовбури

Головний нервовий вузол. Два нервових стовбури

Навколо глоткове нервове кільце. Черевний нервовий ланцюжок

Статева

система

Гермафродити

Роздільностатеві

Гермафродити (запліднення перехресне), і роздільностатеві

2. Паразитизм як форма симбіотичних відносин організмів. Види паразитизму: облігатний та факультативний. (Розповідь учителя).

3. Гельмінтози — хвороби, що спричиняються паразитичними червами — гельмінтами. Пристосування до паразитичного способу життя. (Розповідь учителя з елементами бесіди, складання схеми).

image21

4. Паразитичні плоскі черви та способи зараження ними. (Розповідь учителя з використанням таблиці).

Паразитичні плоскі черви та способи зараження ними

Назва гельмінта

Довжина тіла

Спосіб зараження

Основний

господар

ІІроміжний,

додатковий господар

Печінковий сисун

3-4 см

Ковтання личинок.

ВРХ.

Малий ставковик

що знаходяться у воді

людина


Котячий

сисун

до 1 см

Недостатня термічна обробка їжі (риби)

Хижі

тварини

(кішка, собака,

вовк)

Бітінія, риба

Бичачий

ціп'як

4-10 м

Недостатня термічна обробка м'яса ВРХ

Людина

Велика рогата худоба (ВРХ), мала рогата худоба (МРХ)

Свинячий

ціп'як

2-3 м

Недостатня термічна обробка м’яса свині

Людина

Свиня, собака, кролик

Стьожок

широкий

10-20 м

Недостатня термічна обробка риби

Людина.

собака,

кішка

Циклоп, риба

Ехінокок

3-5 м

Водо, немиті овочі, фрукти: їжа, забруднена яйцями паразита

Собаки,

вовки

Корови, вівці, свині, люди

5. Паразитичні круглі черви та способи зараження ними. (Розповідь учителя, складання таблиці за матеріалом підручника або довідника).

Поширення нематод та способи зараження ними

Назва гельмінта

Хвороба

Місце

паразитування

Способи зараження

Волосоголовець

Трихоцефальоз

Сліпа та верхня частина товстої кишки

Розвиток у грунті. Зараження їжею: овочами, ягодами, забрудненими личинками

Аскарида

людська

Аскаридоз

Кишечник

Розвиток у грунті. Зараження їжею: овочами, ягодами, забрудненими личинками

Гострик

дитячий

Ентеробіоз

Тонкий та товстий кишечник

Контактний гельмінт. Дозрівання яєць на тілі людини. Самозараження

Трихінела

Трихінельоз

Посмуговані

м'язи

Біогельмінт. Зараження при поїданні не досить термічно обробленої свинини чи м'яса інших тварин

6. Роль вчених і лікарів у дослідженні гельмінтів. (Повідомлення учнів, презентації).

IV. Закріплення знань учнів. (Самостійна робота учнів).

Складіть план загальних профілактичних заходів гельмінтозних захворювань.

V. Домашнє завдання.

Вивчити дану з підручника. Підготувати повідомлення з презентаціями «Різноманітність ракоподібних».




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити