Вивчення біології 7 клас - Конспекти уроків - І.В. Олійник 2015
Різноманітність тварин
Загальна характеристика членистоногих. Ракоподібні: визначальні ознаки будови, середовище існування, різноманітність. Роль ракоподібних у природі та значення у житті людини
Мета: сформувати знання учнів про особливості будови членистоногих, процеси життєдіяльності, ознайомити з їх різноманітністю; розширити знання учнів про різноманітність членистоногих на прикладі ракоподібних, показати їхню рол ь у природі та в житті людини.
Основні поняття і терміни: екзоскелет, хітин, членистоногі, міксоцель, мозаїчний зір, фасеткові очі.
Обладнання: колекції членистоногих, вологі препарати: «Річковий рак», «Внутрішня будова річкового рака», таблиця «Ракоподібні».
Структура уроку основний зміст і методи роботи
І.Перевірка домашнього завдання. (Самостійна робота).
Розкрийте зміст понять, і дайте визначення термінів.
І-В
Гельмінти, двобічна симетрія, анаеробне дихання, личинка, целом, протонефридії, проміжний хазяїн паразита.
ІІ-В
Гельмінтологія, метанефридії, параподії, остаточний хазяїн паразита, кишечник,
мезодерма, гельмінтолог.
ІІ.Актуалізація опорних учнів. (вирішення проблемних питань).
Яких якостей набувають тварини, то мають такі ускладнення:
а) сегментованість тіла;
б) наявність вторинної порожнини тіла;
в) наявність кровоносної системи;
г) формування органів пересування;
д) наявність центральної нервової системи вузлового типу.
ІІІ.Мотивація навчальної діяльності. {Бесіда).
1. Чим подібні між собою дощовий черв’як і річковий рак?
2. Які ускладнення в організації членистоногих у порівнянні з кільчастими червами?
3. Які особливості членистоногих дали можливість їм поширюватись на нашій планеті, жити у різних середовищах.
ІV.Вивчення нового матеріалу.
1. Загальна характеристика членистоногих тварин, їх класифікація. (Розповідь учителя з демонструванням таблиць, колекцій. Записи в учнівських зошитах).
Спільні ознаки членистоногих.
1) Членисте (сегментоване) тіло і членисті кінцівки.
2) Зовнішній хітиновий скелет.
3) Ускладнення травної системи: ротовий апарат і залоза — печінка.
4) Порожнина тіла змішана — міксоцель.
5) Ускладнення нервової системи навкологлоткове нервове кільце, збільшене («головний мозок).
6) Органи дихання: зябра, легені, трахеї.
7) Кровоносна система незамкнена — серце і судини, гемолімфа.
8) Органи виділення — мальпігієві судини.
9) Органи чуття: зір — фасеткові і прості очі, нюх, дотик, смак, у деяких слух.
10) Роздільностатеві. Два типи розвитку — з неповним і повним перетворенням.
2. Ракоподібні — членистоногі, пристосовані до існування у водному середовищі. (Самостійна робота учнів).
Розглядаючи річкового рака (малюнки, вологі препарати чи колекцію), відзначте риси пристосованості до водного середовища існування.
3. Визначальні риси будови, біологічні особливості ракоподібних. (Розповідь учителя з демонстрацією таблиці, заповнення таблиці «Морфологічна характеристика ракоподібних»).
Морфологічна характеристика ракоподібних
Морфологічні ознаки |
Характеристика |
Відділи тіла |
Головогруди, черевце |
Кількість пар ходильних ніг |
П’ять пар |
Кількість пар вусиків |
Дві пари |
Крила |
Відсутні |
Органи дихання |
Зябра |
Органи виділення |
Антенальні, або зелені залози |
Органи чуття |
Добре розвинені очі, фасеткові |
4. Різноманітність ракоподібних. (Повідомлення учнів, презентації, складання схеми).
Закінчити схему.
5. Роль ракоподібних в екосистемах. (Самостійна робота учнів).
Установіть відповідність між групою ракоподібних та їхнім значення у природі.
А Десятиності
Б Рівноногі
В Гіллястовусі
Г Веслоногі
Д Коропоїди
1) Паразитують на зябрах і лусці риб.
2) Планктонні організми — основа живлення водяних тварин.
3) Проміжні хазяїни деяких паразитичних червів (наприклад, стьожака широкого).
4) Живляться рештками рослин і є улюбленою поживою для багатьох риб.
6. Значення ракоподібних в житті людини. (Повідомлення учнів).
Зміст повідомлення.
Як цінні об’єкти харчування людина використовує планктонні види креветок, морських раків великих розмірів (омарів, лангустів) та різноманітних крабів, наприклад камчатського. У Чорному морі та річках гірського Криму поширені кілька видів крабів, деякі з них їстівні (наприклад, трав'яний та кам’яний краби).
Циклопи і дафнії людина використовує як корм для акваріумних риб.
V.Закріплення знань учнів.
Доповніть загальну характеристику типу Членистоногі, вставляючи пропущені слова.
Багатоклітинні тварини, симетрія тіла… . Покрив тіла …, виконує функції … . Кінцівки мають … будову. Порожнина тіла… . Травна система починається…, а закінчується… . Кровоносна система … . Центральна нервова система …типу, в передньому відділі має вигляд…, через усе тіло проходить_ нервовий… ланцюжок. Ростуть нерівномірно, періодично відбувається линяння.
VI.Домашнє завдання.
Вивчити тему з підручника. Підготувати повідомлення з презентаціями «Небезпечні павукоподібні».