Усі уроки біології 8 клас - Задорожний К.М. 2016
Регуляція функцій організму
ГОМЕОСТАЗ І РЕГУЛЯЦІЯ ФУНКЦІЙ ОРГАНІЗМУ. НЕРВОВА РЕГУЛЯЦІЯ
Цілі уроку: освітня: сформулювати поняття гомеостазу й розглянути різноманіття способів регуляції процесів у організмі людини, ознайомити учнів з особливостями процесів та механізмами нервової регуляції; розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та знаходити причинно- наслідкові зв'язки між подіями на прикладі процесів нервової регуляції в організмі людини; виховна: виховувати розуміння значення нормального перебігу процесів нервової регуляції для збереження здоров'я людини.
Обладнання й матеріали: таблиці «Типи нервових систем у тварин», «Схема будови нервової системи».
Базові поняття й терміни: регуляція функцій, нервова регуляція, нервова система, нервова тканина.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Питання до учнів
1. Навіщо потрібно регулювати процеси в організмі?
2. Які системи органів регулюють процеси в організмі людини?
3. Які клітини входять до складу нервової тканини?
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Розповідь учителя
Регуляція функцій організму людини:
1) нервова (з допомогою нервових імпульсів, що передаються по мембранах нервових клітин);
2) гуморальна (з допомогою хімічних речовин, що переносяться різними рідинами організму).
Взаємозв’язок двох типів регуляції виявляється в тому, що нервова й гуморальна системи впливають одна на одну. Так, нервова система може спричиняти зміну інтенсивності секреції біологічно активних речовин, а дія речовин, що продукуються гуморальною системою, може спричиняти виникнення нервових імпульсів і регулювати роботу окремих частин нервової системи.
Нервові системи тварин представлені чотирма основними типами.
Найбільш поширені типи нервових систем тварин:
- дифузна (у кишковопорожнинних);
- вузлова (у кільчастих червів і членистоногих);
- розкидано-вузлова (у молюсків);
- трубчаста (у хордових).
У дифузній нервовій системі нервові клітини розташовані безпосередньо під епітелієм. Вони з’єднуються одна з одною відростками й утворюють єдину сітку.
Вузлова нервова система представлена головним мозком (утворюється в результаті злиття гангліїв), навкологлотковими коннективами (нервові стовбури, які огинають глотку з боків) і черевним нервовим стовбуром, на якому розташовані ганглії. Ці ганглії можуть або розміщатися в кожному сегменті тіла, або утворювати скупчення.
Розкидано-вузлова нервова система представлена кількома нервовими вузлами, розташованими в різних відділах тіла тварини.
Трубчаста нервова система хордових (людини в тому числі) представлена нервовою трубкою, порожнина якої заповнена рідиною. На передньому кінці трубки (у всіх хордових крім ланцетника) утворюється розширення — головний мозок. Порожнина нервової трубки утворює в людини шлуночки мозку.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Питання до учнів
1. Розкажіть про особливості будови нервової тканини.
2. Які клітини входять до складу нервової тканини?
3. Які типи регуляції функцій є у людини?
Самостійна робота учнів
- Навіщо людині дві системи регуляції? (Це дозволяє збільшити надійність і точність регулювання процесів, що відбуваються в організмі)
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити відповідний матеріал з підручника.