Усі уроки біології 8 клас - Задорожний К.М. 2016

Розмноження та розвиток людини
ЯК ПРАЦЮЄ РЕПРОДУКТИВНА СИСТЕМА

Цілі уроку:

- освітня: ознайомити учнів з особливостями роботи органів репродуктивної системи й регуляцією її роботи в організмі людини;

- розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та знаходити зв'язки між особливостями будови й функціями біологічних структур на прикладі органів репродуктивної системи;

- виховна: виховувати розуміння значення нормального функціонування репродуктивної системи для збереження здоров'я людини.

Обладнання й матеріали: таблиці зі схемами будови чоловічих та жіночих статевих органів, схеми сперматогенезу та овогенезу, схеми будови яйцеклітини і сперматозоїда.

Базові поняття й терміни: сперматозоїди, яйцеклітини, сперматогенез, оогенез, дозрівання, поділ клітин, запліднення, менструальний цикл, штучне запліднення.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Питання для бесіди

1. Які органи належать до внутрішніх жіночих статевих органів?

2. Які органи належать до внутрішніх чоловічих статевих органів?

3. Де утворюються жіночі гамети?

4. Де утворюються чоловічі гамети?

III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Розповідь учителя з елементами бесіди

Процес утворення статевих клітин

Сперматогенез — це процес розвитку сперматозоїдів у людини. Сперматогенез відбувається в сім’яних канальцях чоловічої гонади — сім’янику. Процес сперматогенезу складний, він завершується в період статевої зрілості утворенням сперматозоїдів — зрілих чоловічих статевих клітин, здатних до запліднення. повному дозріванню передує дворазовий (такий, що швидко настає один за одним) поділ, у результаті якого в ядрі статевої клітини залишається половина хромосом (23 замість 46).

Розрізняють чотири періоди сперматогенезу: розмноження, ріст, дозрівання й формування. У період розмноження сперматогонії (первинні чоловічі статеві клітини) кілька разів діляться шляхом мітозу. У період росту утворені клітини збільшуються в розмірах, а їхні ядра проходять першу фазу (профазу першого поділу) мейозу. У результаті вони стають сперматоцитами першого порядку. У період дозрівання проходять наступні фази мейозу, й утворюються сперматоцити другого порядку (після першого поділу) і сперматиди (після другого поділу). З одного сперматоциту першого порядку утворюються спочатку два сперматоцити другого порядку, а потім чотири сперматиди. під час періоду формування сперматиди перетворюються на зрілі чоловічі статеві клітини — сперматозоїди.

Зрілий сперматозоїд людини складається з голівки, шийки і хвоста. голівка овальна, трохи сплющена з боків, містить найістотнішу частину сперматозоїда — ядро, оточене тонким шаром протоплазми. шийка містить видозмінену центросому, яка сприяє процесові поділу заплідненого яйця. Хвіст призначений для активного пересування сперматозоїда в рідкому середовищі. У результаті коливальних рухів хвоста сперматозоїд може самостійно рухатися голівкою вперед зі швидкістю 2-3 мм за хвилину.

Оогенез — це процес розвитку яйцеклітин у людини.

Процес розвитку яйцеклітин пов’язаний з ростом і розвитком первинних фолікулів, розміщених у корковому шарі яєчника. первинний фолікул складається з незрілої яйцеклітини, оточеної шаром епітеліальних клітин і сполучною тканиною.

У першу (фолікулярну) фазу менструального циклу починається ріст одного або кількох первинних фолікулів, але стадії повного дозрівання досягає зазвичай один фолікул; інші зазнають регресу. Процес дозрівання фолікула за 28-денного менструального циклу вкладається в 14 днів (за 21-денного — у 10-11 днів).

Розрізняють три періоди оогенезу: розмноження, росту й дозрівання. У період розмноження відбувається збільшення кількості оогоніїв (первинних жіночих статевих клітин) шляхом мітотичних поділів. У період росту поділ оогоніїв припиняється, і вони утворюють ооцити першого порядку. Ооцити заглиблюються у тканини яєчника, вкриваються оболонками й утворюють фолікули. У кінці періоду росту в ооциті відбуваються накопичення жовтка. протягом періоду дозрівання відбуваються два поділи мейозу, в результаті яких у ядрі статевої клітини залишається половина хромосом (23 замість 46). Після першого поділу утворюються ооцит другого порядку й перше полярне тільце, а після другого — зріла яйцеклітина і друге полярне тільце. полярні тільця не беруть участі у процесах розмноження й виконують функцію видалення зайвого генетичного матеріалу. Таким чином, на відміну від сперматогенезу, під час оогенезу з однієї вихідної клітини утворюється лише одна повноцінна зріла гамета.

Менструальний цикл і запліднення

Менструальний цикл — це закономірні циклічні зміни в організмі жінки, що повторюються через певні проміжки часу й зовні виявляються менструацією. Менструація — періодична поява нерясних і нетривалих кров’яних виділень зі статевих шляхів, характерна для здорової невагітної жінки. перша менструація настає частіше за все у віці 12-14 років. Протягом подальших 1,5-2 років завершується становлення менструальної функції, яка здійснюється надалі протягом 23-28 років репродуктивного періоду життя жінки.

припинення менструацій, так звана фізіологічна аменорея, спостерігається у жінок під час вагітності й у багатьох з них — після пологів у період годування дитини грудьми. протягом перехідного, пременопаузального, періоду життя жінки починається поступове згасання менструальної функції, яка повністю вичерпується, — настає клімакс.

Кожен нормальний менструальний цикл є підготовкою організму жінки до вагітності. початком менструального циклу прийнято вважати перший день кров’яних виділень, а тривалість кожного циклу визначають від початку однієї й до початку подальшої менструації. Менструальна кровотеча є наслідком відторгнення слизової оболонки матки — ендометрія.

Існують критерії нормального менструального циклу:

1) Тривалість менструального циклу коливається від 21 до 35 днів (у середньому 28 днів).

2) Тривалість менструальної кровотечі становить 3-7 днів.

3) Об’єм крововтрати за час менструації невеликий і становить 50-100 мл.

За менструальний цикл відповідає відразу декілька органів, що працюють «у команді». Ця злагоджена система побудована за ієрархічним принципом (ніжчерозміщені структури регулюються вищерозміщеними) і складається з кількох рівнів.

Органи-мішені є кінцевою точкою дії для статевих гормонів, що виробляються яєчниками (матка, маткові труби, піхва, молочні залози, шкірні покриви, жирова тканина, кістки). До другого рівня належать яєчники, які відповідають за дозрівання яйцеклітини й вироблення статевих гормонів. До третього рівня відносять гіпофіз (точніше, його передню частку). гіпофіз виробляє ряд найважливіших гормонів, серед яких два безпосередньо регулюють роботу яєчників, — це фолікулостимулюючий гормон (ФСГ) і лютеїнізуючий гормон (ЛГ).

Запліднення

Заплідненням називають процес з’єднання (злиття) зрілої чоловічої (сперматозоїд) і жіночої (яйцеклітина) статевих клітин, у результаті якого утворюється одна клітина (зигота), що є початком нового організму.

Сперматозоїди мають властивість рухатися проти течії рідини. Із піхви вони переміщуються в матку і з неї в маткові труби, хоча рідина (секрет) у статевих шляхах тече в протилежному напрямі. Суміш сперматозоїдів із секретом сім’яних пухирців, передміхурової та куперової залоз називається сім’яною рідиною, або спермою. Під час статевих зносин у піхву випорскується 3-5 мл сперми, в якій міститься 200-500 млн сперматозоїдів.

Під дією кислого середовища піхви частина сперматозоїдів гине або втрачає життєздатність, частина проникає в просвіт матки і труб. Лужне середовище в шийці й тілі матки — найсприятливіше для життєдіяльності сперматозоїдів. У лужному середовищі матки й маткових труб сперматозоїди зберігають здатність рухатися протягом кількох днів (три-чотири дні). проте здатність до запліднення після проникнення в матку і труби сперматозоїди зберігають не більше двох днів.

Сперматозоїди, які самостійно рухаються, через 0,5-1 год досягають порожнини матки, через 1,5-2 год потрапляють у маткові труби, де вони зустрічаються з яйцеклітиною.

Яйцеклітини самостійно рухатися не можуть. Зріла яйцеклітина, оточена прозорою оболонкою, потрапляє з фолікула, який лопнув, у черевну порожнину. потраплянню яйцеклітини в трубу сприяють перистальтичні рухи труби та її бахромок, миготіння війок епітелію труби, що створює течію рідини від лійки до маткового кінця труби.

Запліднення зазвичай відбувається в матковій трубі. До яйцеклітини, що потрапила в маткову трубу, йде багато мільйонів сперматозоїдів. На поверхні яйцеклітини назустріч сперматозоїдам утворюється сприймальний горбик. проникненню багатьох сперматозоїдів у протоплазму яйцеклітини перешкоджають клітини променистого вінця і прозора оболонка. Сперматозоїди, які вкривають поверхню яйцеклітини, виділяють ферменти, які сприяють збільшенню проникності променистого вінця і прозорої оболонки та проникненню до яйцеклітини кількох чоловічих статевих клітин.

Із кількох сперматозоїдів, що проникли до яйцеклітини, тільки один бере участь у заплідненні; ядро цього сперматозоїда просувається назустріч ядру яйцеклітини і зливається з ним. Усі сперматозоїди, що не потрапили в яйцеклітину, гинуть, розпадаються і всмоктуються слизовою оболонкою труб.

IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

Питання до учнів

1. Які етапи виділяють у ході сперматогенезу?

2. Які етапи виділяють у ході оогенезу?

3. Які процеси відбуваються в періодах дозрівання сперматогенезу?

4. Які процеси відбуваються в періодах дозрівання оогенезу? самостійна робота учнів

- Чому під час оогенезу утворюється лише одна повноцінна зріла гамета, а під час сперматогенезу — чотири? (Головне завдання оогенезу — накопичити в одній яйцеклітині якомога більше поживних речовин, а головне завдання сперматогенезу — сформувати якомога більше рухливих сперматозоїдів, кожен з яких має обмежений запас поживних речовин)

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вивчити відповідний матеріал з підручника.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити