Усі уроки біології 8 клас - Задорожний К.М. 2016

Травна система
ТРАВЛЕННЯ

Цілі уроку:

- освітня: ознайомити учнів з особливостями будови й основними органами травної системи людини;

- розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та знаходити зв'язки між особливостями будови й функціями біологічних структур;

- виховна: виховувати розуміння значення правильного харчування для збереження здоров'я людини.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Бесіда з елементами опитування

- Які функції виконують вітаміни?

- Що таке гіпервітаміноз?

- Що таке гіповітаміноз?

III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Розповідь учителя

Травлення — це процес розщеплення складних органічних речовин на прості розчинні сполуки, які можуть усмоктуватися й засвоюватися організмом. Травлення може відбуватися тільки з допомогою ферментів.

Оболонки стінок травного каналу:

- слизова;

- підслизова;

- м’язова;

- зовнішня.

Методи дослідження травлення

- Метод фістул (фістула — штучне сполучення порожнини внутрішнього органа або протоки залози із зовнішнім середовищем).

- Зондування (уведення до шлунка гумової трубки для взяття проб шлункового соку).

- Ендоскопія (уведення до травного каналу спеціальних оптичних приладів).

- Електрогастрографія (реєстрація електричних струмів шлунка). Метод фістул був розроблений російським фізіологом, лауреатом Нобелівської премії І. П. Павловим.

Шлях руху їжі травною системою (схема)

Зуби

У людини послідовно розвиваються два типи зубів — молочні (20 зубів) і постійні (32 зуби).

Типи зубів людини:

1) різці (мають один корінь, ними відкушують їжу);

2) ікла (мають один корінь, ними відкушують їжу);

3) малі кутні (мають декілька коренів, ними роздрібнюють їжу);

4) великі кутні (мають декілька коренів, ними роздрібнюють їжу). Молочні зуби представлені тільки різцями, іклами й малими кутніми зубами.

Зовнішня будова зуба: коронка, шийка, корінь.

Основні частини зуба:

- емаль (покриває зверху коронку зуба);

- дентин (розташований під емаллю, утворює велику частину коронки, шийки й кореня);

- цемент (покриває шийку й корінь зуба);

- пульпа (заповнює порожнину зуба).

Особливості будови ділянок травної системи

Ділянка травної системи

Особливості будови

Ротова порожнина

Ротова порожнина обмежена щелепами й вислана багатошаровим епітелієм. Є зуби (20 молочних або 32 постійні), язик (перевертає їжу, крім того, на ньому розташовані смакові рецептори), три пари слинних залоз і щічні залози

Шлунок

Покритий простим циліндричним епітелієм. У стінці є шлункові залози, які утворюють слиз, травні ферменти й гормони, що регулюють процес травлення. Стінка шлунка утворена трьома шарами гладких м’язів. М’язи циркулярного шару утворюють кардіальний і пілоричний сфінктери (кільцеві м’язи, що замикають вхідний і вихідний отвори шлунка)

Тонкий кишечник

Складається з трьох відділів — дванадцятипалої, порожньої та клубової кишок. До дванадцятипалої кишки відкриваються протоки печінки й підшлункової залози. порожній кишечник покритий простим циліндричним епітелієм. У його стінці є залози, які утворюють слиз, травні ферменти й гормони, що регулюють процес травлення. Стінка кишечнику утворена двома шарами гладких м’язів. Слизова оболонка тонкого кишечнику утворює безліч пальцеподібних виростів (ворсинок), у стінках яких розташовані волокна гладких м’язів. Крім того, вони містять велику кількість лімфатичних судин і капілярів. Клітини, розташовані на них, покриті мікроворсинками

Товстий кишечник

За структурою схожий на тонкий кишечник, але відсутні ворсинки, подовжній шар м’язів не суцільний (представлений трьома стрічками). Останнім відділом товстого кишечнику є пряма кишка

IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

Питання до учнів

- Що таке травлення?

- Яку роль у травленні відіграють ферменти?

- На які відділи поділений травний канал?

- Які функції виконує травна система?

Самостійна робота учнів

- Які переваги дає поділ травного каналу на ряд відділів? (Кожний відділ кишечнику пристосований для виконання певних функцій, одночасне виконання яких неможливе, оскільки вони вимагають для свого здійснення різних умов середовища й особливостей будови травного тракту)

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вивчити відповідний матеріал з підручника.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити