Усі уроки біології 8 класі - 2016 рік

ТЕМА 2. ТРАВЛЕННЯ

УРОК 8 РОБОТА ТРАВНОЇ СИСТЕМИ Й РЕГУЛЯЦІЯ ТРАВЛЕННЯ

Цілі уроку:

- освітня: ознайомити учнів з особливостями роботи органів травлення і регуляцією процесів травлення в організмі людини;

- розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та знаходити зв'язки між особливостями будови й функціями біологічних структур;

- виховна: виховувати розуміння значення правильного харчування для збереження здоров'я людини.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Питання для бесіди

- Що таке травлення?

- Яку роль у травленні відіграють ферменти?

- На які відділи поділений травний канал?

- Які функції виконує травна система?

III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Розповідь учителя з елементами бесіди й одночасним заповненням таблиці

Особливості роботи ділянок травної системи

Ділянка травної системи

Ферменти, які виділяються

Процеси, які відбуваються

Ротова порожнина

Амілаза (виділяється слинними залозами)

Пережовування і проковтування їжі. перший етап перетравлення вуглеводів

Шлунок

Ренін і пепсин, крім ферментів, залозами слизової оболонки шлунка виділяється хлоридна кислота

Перетравлення білків (усередині харчової грудки, що просочилася слиною в ротовій порожнині, деякий час продовжується також перетравлення вуглеводів ферментами слини)

Тонкий кишечник

Амілаза, мальтаза, лактаза, сахараза (входять до складу кишкового соку, що секретується слизовою оболонкою кишечнику). Трипсин, хімотрипсин, амілаза, ліпаза, нуклеази (входять до складу соку підшлункової залози). Крім ферментів печінка виділяє жовч (містить солі жовчних кислот)

Емульгування жирів, остаточне перетравлення всіх органічних сполук, усмоктування продуктів, що утворилися

Товстий кишечник

ферменти не виробляються

Усмоктування води, вироблення вітамінів симбіотичними мікроорганізмами

IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

Питання до учнів

- Які залози є у шлунку?

- Який склад має шлунковий сік?

- Навіщо у шлунку виділяється хлоридна кислота?

- Які залози виділяють секрети у дванадцятипалу кишку?

- Навіщо потрібна жовч?

- Як відбувається всмоктування поживних речовин?

- Чи можуть приносити організму користь мікроорганізми, які мешкають у товстому кишечнику?

Самостійна робота учнів

- Чому шлунок сам себе не перетравлює? (Слизова оболонка шлунка стійка до дії травних ферментів, оскільки вона виділяє слиз, що ізолює стінки шлунка від хлоридної кислоти й ферментів)

- Як відмінності у функціях, що виконують тонкий і товстий кишечник, позначилися на їхній будові? (Товстий кишечник за структурою схожий на тонкий, але в ньому відсутні ворсинки, а подовжній шар м’язів не суцільний (представлений трьома стрічками). Це пов’язано з тим, що в товстому кишечнику всмоктування перетравленої їжі вже не відбувається, і немає необхідності у значному збільшенні площі поверхні контакту з харчовою грудкою. Крім того, у зв’язку з цим немає потреби в інтенсивному перемішуванні харчової грудки з допомогою м’язів кишечнику)

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вивчити відповідний матеріал з підручника. підготувати повідомлення про хвороби шлунково-кишкового тракту.



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити