Розробки всіх уроків біології у 8 класі - 2016 рік

ТЕМА 5. ВИДІЛЕННЯ. ТЕРМОРЕГУЛЯЦІЯ

УРОК 23. ПОКРИВИ ТІЛА Й ТЕРМОРЕГУЛЯЦІЯ

Цілі уроку:

- освітня: ознайомити учнів з особливостями будови покривів тіла людини та особливостями процесів терморегуляції в її організмі;

- розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та знаходити зв'язки між особливостями будови й функціями біологічних структур на прикладі шкіри;

- виховна: виховувати розуміння значення нормального функціонування шкіри для збереження здоров'я людини.

Обладнання й матеріали: таблиці «Будова шкіри», «Гігієна шкіри», мікроскопи, лупи, предметне скло, мікропрепарати шкіри, пластилін.

Базові поняття й терміни: шкіра, епідерміс, дерма, підшкірна клітковина, роговий і паростковий епідерміс, нігті, нігтьове ложе, нігтьовий валик, дерма, сальні й потові залози, волосся, волосяна цибулина, стрижень волоса.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Питання для бесіди

1. Які захворювання видільної системи вам відомі?

2. Чи виконує шкіра роль органа виділення?

3. Навіщо людині потрібна шкіра?

III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Розповідь учителя з елементами бесіди

Шкіра людини складається з трьох основних шарів: зовнішнього — епідермісу, власне шкіри — дерми й підшкірної клітковини.

Епідерміс утворений багатошаровим плоским епітелієм. Він складається з рогового (представлений мертвими ороговілими клітинами) і паросткового (представлений живими клітинами, що постійно діляться) шарів.

Дерма являє собою шар сполучної тканини, що складається з еластичних і колагенових волокон. Ці волокна забезпечують еластичність шкіри. Дерма є основною частиною шкіри. У ній розташовані рецептори, потові й сальні залози, коріння волосся, кровоносні й лімфатичні судини.

Шкірні залози людини:

• потові (виділяють піт);

• сальні (виділяють секрети, які змащують волосся і шкіру);

• молочні (видозмінені потові залози).

Підшкірна клітковина є найбільш глибоким шаром шкіри. У її клітинах можуть накопичуватися частинки жиру, який є запасом поживних речовин і захищає організм від охолодження, струсів і ударів.

Шкірні покриви людини утворюють ряд похідних. Основні з них — це волосся й нігті. Вони, в основному, зберігають тепло й захищають від несприятливих зовнішніх впливів.

Будова шкіри

Терморегуляція — урівноваженість процесів віддачі й утворення тепла в організмі.

Процеси теплопродукції забезпечують: 1) внутрішні органи; 2) скелетна мускулатура.

Перенесення тепла всередині організму здійснюється переважно кровоносною системою.

Процеси тепловіддачі забезпечують: а) шкіра; б) легені; в) органи виділення.

Основним органом тепловіддачі є шкіра. Зміна віддачі тепла відбувається шляхом регуляції кількості крові, що протікає через капіляри шкіри. Збільшення віддачі тепла може значно підвищуватися за рахунок виділення поту, при цьому значна кількість теплоти витрачається на його випаровування.

Регуляція процесів утворення й виділення тепла провадиться центральною нервовою системою й залозами внутрішньої секреції. Вона здійснюється рефлекторно.

Загартовування — комплекс прийомів, спрямованих на підвищення функціональних резервів організму та його опірності до несприятливого впливу фізичних чинників навколишнього середовища.

Природні чинники загартовування:

• повітряні ванни;

• сонячні ванни;

• водні процедури.

Гігієнічні вимоги до загартовування:

• регулярність процедур;

• поступове нарощування сили і тривалості процедур;

• урахування індивідуальних особливостей організму;

• постійний контроль за станом організму.

Повідомлення учнів

• Захворювання шкіри та їх профілактика.

• Тепловий і сонячний удари.

• Хімічні й термічні опіки.

• Обмороження.

Загартування

IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ,СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

Питання до учнів

1. Що таке терморегуляція? Як вона відбувається?

2. Які гігієнічні вимоги до загартовування організму?

3. Які природні чинники сприяють загартовуванню?

Самостійна робота учнів

1. Опишіть зміни, що відбуваються в шкірі в разі зниження температури навколишнього середовища.

2. Опишіть зміни, що відбуваються в шкірі в разі підвищення температури навколишнього середовища.

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити