Розробки всіх уроків біології у 8 класі - 2016 рік

ТЕМА 7. ЗВ'ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ.НЕРВОВА СИСТЕМА

УРОК 29. НЕЙРОНИ

Цілі уроку:

- освітня: ознайомити учнів з особливостями будови нейронів та їхнім різноманіттям у організмі людини, розглянути особливості будови та принципи роботи синапсів;

- розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та знаходити зв'язки між особливостями будови й функціями біологічних структур на прикладі нейронів;

- виховна: виховувати розуміння значення нормального функціонування нейронів для збереження здоров'я людини.

Обладнання й матеріали: таблиці «Типи нервових систем у тварин», «Схема будови нервової системи», «Схема рефлекторної дуги».

Базові поняття й терміни: регуляція функцій, нервова регуляція, нервова система, нейрон, аксон, дендрити, нейрофібрили, чутливі, рухові та вставні нейрони, нервова тканина, рефлекси, рефлекторна дуга, доцентровий і відцентровий нейрони, синапс.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Питання до учнів

1. Які системи органів регулюють процеси в організмі людини?

2. Які клітини входять до складу нервової тканини?

III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Розповідь учителя

Будова нейрона

У будові нейрона розрізняють тіло клітини, в якому міститься її ядро, і відростки. Відростки є двох типів — аксони й дендрити. Аксон — це довгий і дуже тонкий відросток. У клітині він може бути тільки один.

Дендрити є короткими відростками і з’єднують нейрони з клітинами, що розташовані поряд. На своїх кінцях дендрити й аксони можуть розгалужуватися. Для передачі сигналів нейрони використовують спеціальні структури своєї мембрани — синапси.

Синапс — це місце передачі сигналу від однієї клітини до іншої. Тому до його складу входять частини двох різних клітин.

Клітина, яка надсилає сигнал, формує спеціальну пресинаптичну (тобто розташовану до синапсу) мембрану. Клітина, яка приймає сигнал, формує спеціальну постсинаптичну (тобто розташовану після синапсу) мембрану. Між цими мембранами розташована синаптична щілина.

У людини є два основних типи синапсів — хімічні та електричні.

У хімічних під час передачі сигналу поверхня мембрани виділяє спеціальні речовини — нейромедіатори. Ці речовини дифундують через щілину й передають сигнал на рецептори постсинаптичної мембрани.

Рефлекс — це найпростіша несвідома реакція живого організму на подразнення рецепторів, яка відбувається за участі центральної нервової системи. Розрізняють безумовні й умовні рефлекси. Безумовні рефлекси є властивими для всіх особин одного виду і проявляються в них однаково.

Найпростіші рефлекси реалізуються у вигляді рефлекторної дуги.

Схема рефлекторної дуги

IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

Питання до учнів

♦ Яку будову має нейрон?

♦ Навіщо потрібні аксони й дендрити?

♦ Що таке рефлекс?

♦ Як влаштована рефлекторна дуга?

Самостійна робота учнів

♦ Як поєднані між собою нейрони? (З допомогою синапсів)

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.