Розробки всіх уроків біології у 8 класі - 2016 рік

ТЕМА 7. ЗВ'ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ.НЕРВОВА СИСТЕМА

УРОК 31. СПИННИЙ МОЗОК

Цілі уроку:

- освітня: ознайомити учнів з особливостями будови та роботи спинного мозку в організмі людини;

- розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та знаходити зв'язки між особливостями будови й функціями біологічних структур на прикладі спинного мозку;

- виховна: виховувати розуміння значення нормального функціонування спинного мозку для збереження здоров'я людини.

Обладнання й матеріали: таблиці «Нервова система», «Схема рефлекторної дуги», «Еволюція нервової системи», «Спинний мозок людини», муляжі головного мозку людини і тварин.

Базові поняття й терміни: соматична нервова система, вегетативна нервова система, центральна нервова система, периферична нервова система, спинний мозок, головний мозок, черепно-мозкові нерви, спинномозкові нерви, спинномозковий канал, спинномозкова рідина, тверда, м'яка й павутинна оболонки, сіра речовина, біла речовина, висхідні й низхідні провідні шляхи.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Питання для бесіди

1. Що входить до складу центральної нервової системи?

2. Що входить до складу периферичної нервової системи?

3. Які функції виконує соматична нервова система?

III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Розповідь учителя

Спинний мозок

Спинний мозок розташований у спеціальному каналі всередині хребта, але займає не всю його довжину.

Тіла нейронів виконують рефлекторну функцію й утворюють сіру речовину спинного мозку. Вона розташована в його середині й на перерізі має форму літери «Н». Навколо неї розташована біла речовина, яка утворена переважно аксонами, що вкриті мієлиновою оболонкою. Ці аксони утворюють провідні шляхи мозку.

Провідні шляхи

Провідні шляхи спинного мозку зумовлюють зв’язок спинного мозку з головним. Залежно від того, в якому напрямку вони проводять і які імпульси, розрізняють два типи провідних шляхів: висхідні (чутливі), що проводять імпульси до головного мозку, і низхідні (рухові), які проводять імпульси від головного мозку. Кожний провідний шлях проводить імпульси, як правило, лише в одному певному напрямку. Висхідні шляхи розміщені в задніх і бічних канатиках білої речовини спинного мозку. Основними з них є тонкі та клиноподібні, передні й задні спинномозочкові та спинноталамічні. Низхідні провідні шляхи розміщені в передніх і бічних канатиках спинного мозку.

Оболонки мозку

І спиний, і головний мозок укриті трьома спільними оболонками мезенхім- ного походження. Зовнішня — тверда мозкова оболонка, середня — павутинна і внутрішня — м’яка оболонка мозку. Безпосередньо до зовнішньої поверхні мозку (головного і спинного) прилягає м’яка (судинна) оболонка, яка заходить у всі щілини й борозни. Вона досить тонка, утворена рихлою, багатою на еластичні волокна і кровоносні судини сполучною тканиною. Від неї відходять сполучнотканинні волокна, які разом із кровоносними судинами проникають у речовину мозку. Назовні від судинної оболонки розташована павутинна оболонка. Між м’якою й павутинною оболонками є порожнина, яка містить спинномозкову рідину. Павутинна і м’яка оболонки вкриті одношаровим плоским епітелієм.

Зовні від павутинної оболонки розташована тверда оболонка мозку, яка утворена щільною волокнистою сполучною тканиною й дуже міцна. У каналі хребта тверда оболонка ніби мішком вкриває спинний мозок, його корінці, вузли й решту оболонок. Зовнішня поверхня твердої оболонки спинного мозку відділена від окістя каналу мозку венозним сплетінням і надоболонковим простором, який заповнений жировою тканиною. У каналі хребта тверда оболонка закріплена відростками.

IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

Питання до учнів

1. Які функції виконує сіра речовина спинного мозку?

2. Які функції виконує біла речовина спинного мозку?

3. Який розмір має спинний мозок?

Самостійна робота учнів

1. Які функції виконують оболонки спинного мозку? (Забезпечення захисту й живлення мозку)

2. Чому співвідношення білої та сірої речовин у різних відділах спинного мозку різне? (Це пов’язано з відмінністю у виконуваних функціях. У відділах, що виконують в основному провідну функцію, більше білої речовини, а в тих, що виконують функцію аналізу й обробки інформації,— більше сірої речовини)

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.