Розробки всіх уроків біології у 8 класі - 2016 рік

ТЕМА 7. ЗВ'ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ.НЕРВОВА СИСТЕМА

УРОК 33. ВЕГЕТАТИВНА НЕРВОВА СИСТЕМА

Цілі уроку:

- освітня: ознайомити учнів з особливостями будови та роботи вегетативної нервової системи в організмі людини, порівняти симпатичну й парасимпатичну системи;

- розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та знаходити зв'язки між особливостями будови й функціями біологічних структур на прикладі вегетативної нервової системи;

- виховна: виховувати розуміння значення нормального функціонування вегетативної нервової системи для збереження здоров'я людини.

Обладнання й матеріали: таблиці «Головний мозок людини», «Нервова система людини», «Вегетативна нервова система», розбірна модель головного мозку людини.

Базові поняття й терміни: автономна нервова система, симпатичний і парасимпатичний відділи, нервові вузли (ганглії), гіпоталамус.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Питання для бесіди

1. Що таке рухова одиниця?

2. Які функції виконує лімбічна система?

3. Що входить до складу ретикулярної формації?

повідомлення учнів

1. Структура й функції автономної нервової системи.

2. Структура й функції гіпоталамуса.

III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Розповідь учителя з елементами бесіди

Вегетативна нервова система — частина нервової системи, що регулює діяльність внутрішніх органів, залоз, судин, гладких і деяких посмугованих м’язів, а також керує процесами обміну речовин.

Вегетативна нервова система складається з двох частин, що мають протилежну дію на органи і тканини організму — симпатичного й парасимпатичного відділів. Вищим центром контролю вегетативної нервової системи є гіпоталамус, який контролює також діяльність ендокринної системи.

Діяльність вегетативної нервової системи не підпорядковується волі та свідомості людини. Людина не відчуває навіть наявності багатьох внутрішніх органів, особливо тих, що не рухаються, як, наприклад, залози, не відчуває, як у них відбувається секреція, як усмоктується їжа в кишках тощо. Людина не може свідомо керувати діяльністю цих органів, як керує своєю мускулатурою. Такі процеси відбуваються поза свідомістю людини й не підпорядковані її волі.

У вегетативній нервовій системі, як і в соматичній, розрізняють центральну й периферичну частини. Центральна частина представлена вегетативними нейронами, які утворюють у головному і спинному мозку скупчення — вегетативні ядра. Периферичну частину утворюють численні вегетативні нервові вузли й нервові волокна.

На стан вегетативної нервової системи можуть впливати деякі гормони й лікарські речовини. Наприклад, гормон адреналін підвищує тонус симпатичної нервової системи, а ацетилхолін — парасимпатичної.

Симпатична нервова система

Нервові волокна виходять із головного, грудного й поперекового відділів центральної нервової системи. Ганглії розташовані поряд зі спинним мозком. В ефекторах звільняється ацетилхолін. Домінує під час стресу.

Симпатична нервова система прискорює роботу серця, звужує просвіт судин, підвищує кров’яний тиск і т. д. Вона стимулює обмін речовин у клітинах і тканинах організму. Під час різних емоцій (страх, гнів) і станів, що пов’язані з великим напруженням організму (інтенсивна фізична праця, спортивні змагання), має місце підвищення функції симпатичної нервової системи. Вона сприяє інтенсивній діяльності організму, особливо в екстремальних умовах, коли потрібне напруження всіх його сил.

Парасимпатична нервова система

Нервові волокна виходять з головного та крижового відділів центральної нервової системи. Ганглії розташовані поряд з ефектором. В ефекторах звільняється ацетилхолін. Домінує в спокої.

Парасимпатична нервова система спричиняє сповільнення роботи серця, розширення просвіту судин, зниження кров’яного тиску. Вона впливає на процеси, що пов’язані з відновленням використаних речовин у клітинах і тканинах. Тонус цього відділу вегетативної нервової системи підвищений у станах спокою організму.

Майже всі внутрішні органи мають подвійну іннервацію: симпатичну й парасимпатичну. Подвійна вегетативна іннервація внутрішніх органів забезпечує кращу регуляцію їхньої діяльності. Їхній вплив на діяльність органів протилежний, або антагоністичний. Нормальні функції організму людини забезпечуються узгодженою дією двох відділів вегетативної системи. Перебуваючи у відносному функціональному антагонізмі, вони забезпечують автоматичну регуляцію органів і систем без участі свідомості людини.

IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

Питання до учнів

1. Навіщо потрібна вегетативна нервова система?

2. Як впливає на внутрішні органи симпатична нервова система?

3. Що може впливати на роботу вегетативної нервової системи?

4. В яких випадках домінує парасимпатична, а в яких — симпатична нервова система?

Самостійна робота учнів

♦ Чому симпатичний і парасимпатичний відділи автономної нервової системи мають протилежну дію на органи? (Наявність двох протилежно спрямованих механізмів регуляції дозволяє здійснювати дуже точне регулювання різних життєвих функцій)

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.