Розробки всіх уроків біології у 8 класі - 2016 рік

ТЕМА 10. РЕГУЛЯЦІЯ ФУНКЦІЙ ОБМІНУ

УРОК 56. ПРОБЛЕМИ ІМУННОЇ СИСТЕМИ

Цілі уроку:

- освітня: ознайомити учнів з найбільш поширеними проблемами імунної системи, розглянути причини виникнення таких проблем та заходи їх профілактики;

- розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та знаходити зв'язки між особливостями будови й функціями біологічних структур на прикладі органів імунної системи;

- виховна: виховувати розуміння значення нормального функціонування імунної системи для збереження здоров'я людини.

Обладнання й матеріали: таблиці «Кров», «СНІД», портрети І. Мечникова І. П. Ерліха.

Базові поняття й терміни: алергія, алергени, синдром набутого імунодефіциту (СНІД), негативні екологічні чинники.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Питання для бесіди

1. Чому лейкоцити називають білими кров’яними тільцями?

2. Що таке імунітет?

3. Які види імунітету ви знаєте?

4. Опишіть механізм клітинного імунітету.

повідомлення учнів

СНІД — дуже небезпечне захворювання.

III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Розповідь учителя

Алергія — форма імунологічної відповіді, що виявляється в підвищеній чутливості організму до різноманітних антигенів (алергенів). У разі алергії організм відповідає на специфічний алерген надмірною реакцією, що ушкоджує його власні клітини і тканини, унаслідок набряку й запалення, спазму гладкої мускулатури й порушення циркуляції крові.

Алергени — антигени, що викликають алергічні реакції в організмі.

Синдром набутого імунодефіциту (СНІД) — захворювання, яке викликає вірус імунодефіциту людини (ВІЛ), що уражає клітини імунної системи. Таким чином, руйнуючи імунну систему людини, вірус не дає їй можливості сформувати імунну відповідь для захисту організму. Крім того, вихід з ладу імунної системи призводить до виникнення ситуації, в якій організм не може чинити опір іншим збудникам інфекційних захворювань.

Чинники, що спричинюють пригнічення імунітету:

• радіаційне опромінення;

• шкідливі хімічні речовини;

• спадкові порушення;

• недостатнє живлення; Будова вірусу ВІЛ

• авітаміноз;

• сильні стреси;

• важкі умови праці.

Робота з таблицею

Способи захисту організму від інфекцій

Спосіб захисту

Механізм захисту

Стислий опис

Перешкоджання проникненню інфекції до організму

Поведінка

Уникнення можливих контактів зі сторонніми об’єктами (хвороботворними організмами або паразитами), які можуть проникнути до організму. Давній спосіб, характерний для всіх тварин

З допомогою зовнішніх покривів

Утворення на поверхні тіла захисних структур, що протидіють проникненню сторонніх об’єктів. Давній спосіб, характерний для всіх тварин

Знищення сторонніх об’єктів, що проникли до організму

З допомогою фагоцитозу

Здійснюється, в основному, нейтрофілами й макрофагами (великими нерухомими фагоцитами, розташованими в печінці, селезінці й лімфатичних вузлах), здатними розпізнавати сторонні організми. Давній спосіб, характерний для всіх безхребетних і хребетних

Імунною системою

Здійснюється Т-лімфоцитами і В-лімфоцитами, що забезпечують, відповідно, клітинний і гуморальний імунітет. Уперше поділ лімфоцитів на клітини, що відповідають за гуморальний і клітинний імунітет, відбувся у земноводних і рептилій. Найбільш складно імунна система влаштована у птахів і ссавців

IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

Питання до учнів

1. Що таке алергія?

2. Які речовини можуть бути алергенами?

3. Хто є збудником СНІДу?

4. Які чинники спричиняють зниження імунітету?

5. Опишіть механізм гуморального імунітету.

Самостійна робота учнів

1. Чому важко створити вакцину проти СНІДу? (Принцип дії вакцини ґрунтується на стимуляції швидкості й силі реакції імунної системи на вторгнення патогену. Але в разі СНІДу уражається саме імунна система, що робить її стимуляцію малоефективною. Крім того, сам вірус, що викликає СНІД, дуже мінливий)

2. Які чинники у вашому районі негативно впливають на вашу імунну систему?

3. Чи є відмінності в роботі імунної системи людини й інших хребетних тварин? (Основні механізми однакові, але в процесі еволюції хребетних імунна система ускладнювалася)

4. Яка роль імунітету в збереженні індивідуальності організму? (Саме імунітет є тим механізмом, з допомогою якого організм зберігає свою індивідуальність)

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.