Розробки всіх уроків біології у 8 класі - 2016 рік

ТЕМА 2. ТРАВЛЕННЯ

УРОК 7. ТРАВНА СИСТЕМА

Цілі уроку:

- освітня: ознайомити учнів з особливостями будови й основними органами травної системи людини;

- розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та знаходити зв'язки між особливостями будови й функціями біологічних структур;

- виховна: виховувати розуміння значення правильного харчування для збереження здоров'я людини.

Обладнання й матеріали: таблиця «Органи травлення», таблиці з курсу зоології із зображенням різних типів травних систем, набір «Зуби», модель будови зуба.

Базові поняття й терміни: травлення, ферменти, травний канал, слизова, підслизова, м'язова й зовнішня оболонки, ротова порожнина, стравохід, шлунок, кишечник, ротова порожнина, зуби, різці, ікла й корінні зуби, коронка, шийка й корінь зуба, емаль, дентин, цемент, пульпа, молочні й постійні зуби, зуби мудрості, карієс.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Бесіда з елементами опитування

1. Яке значення має для організму травлення?

2. Які компоненти їжі існують? Яке їхнє функціональне значення?

3. Що таке збалансоване харчування?

III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Розповідь учителя

Травлення — це процес розщеплення складних органічних речовин на прості розчинні сполуки, які можуть усмоктуватися й засвоюватися організмом. Травлення може відбуватися тільки з допомогою ферментів.

Шлях руху їжі травною системою

Травна система людини

Оболонки стінок травного каналу:

• слизова; • підслизова;

• м’язова; • зовнішня.

Зуби

У людини послідовно розвиваються два типи зубів — молочні (20 зубів) і постійні (32 зуби).

Типи зубів людини:

1) різці (мають один корінь, ними відкушують їжу);

2) ікла (мають один корінь, ними відкушують їжу);

3) малі кутні (мають декілька коренів, ними роздрібнюють їжу);

4) великі кутні (мають декілька коренів, ними роздрібнюють їжу).

Постійні й молочні зуби

Будова зубів людини

Будова зуба

Молочні зуби представлені тільки різцями, іклами й малими кутніми зубами. Зовнішня будова зуба: коронка, шийка, корінь.

Основні частини зуба:

• емаль (покриває зверху коронку зуба);

• дентин (розташований під емаллю, утворює велику частину коронки, шийки й кореня);

• цемент (покриває шийку й корінь зуба);

• пульпа (заповнює порожнину зуба).

Повідомлення учнів

Карієс — найбільш поширене захворювання зубів.

Заходи профілактики карієсу:

1) полощіть ротову порожнину після їжі теплою водою;

2) не вживайте види їжі з контрастними температурами один за одним;

3) не розкушуйте дуже тверду їжу (горіхи, кістки тощо);

4) двічі на день (уранці й увечері) чистіть зуби;

5) щорічно проходьте обстеження у стоматолога;

6) своєчасно лікуйте хворі зуби.

IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ,СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

Питання до учнів

1. Що таке травлення?

2. Яку роль у травленні відіграють ферменти?

3. На які відділи поділений травний канал?

4. Які функції виконує травна система?

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити