Біологія 8 клас - розробки уроків до підручника К. М. Задорожного - 2016 рік

ТЕМА 2. ТРАВЛЕННЯ

Урок № 10. Процес травлення

Мета уроку: ознайомити учнів з процесами травлення в тонкому та товстому кишечнику; розкрити значення ферментів, мікрофлори кишечнику, печінки та підшлункової залози у процесах травлення, механізм усмоктування поживних речовин та води в кишечнику; розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення, уміння порівнювати та узагальнювати інформацію; виховувати дбайливе ставлення до власного здоров'я, формувати науковий світогляд.

Матеріали та обладнання: таблиця «Травна система людини», муляжі органів травлення.

Основні поняття: живлення, травлення, травна система, травні органи, травні залози, ротова порожнина, слинні залози, глотка, стравохід, шлунок, ферменти, амілаза, ренін, пепсин, мальтоза, лактаза, трипсин, хімотрипсин, підшлунковий сік, жовч, підшлункова залоза, печінка.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ ТА ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

ü Вправа «Пошта» (робота в парах)

Учням пропонується розподілити «листи» (терміни) по відповідних «скриньках» (процеси травлення).

Скриньки: «Травлення в ротовій порожнині»; «Травлення в шлунку».

Листи: 1. Амілаза; 2. Пепсин; 3. Слина; 4. Хлоридна кислота; 5. Язик; 6. Ренін;7. Слинні залози; 8. Слиз; 9. Ковтання; 10. Зуби; 11. Сфінктер; 12. Лізоцим.

Відповіді: «Травлення в ротовій порожнині»; 1, 3, 5, 7, 9,10,12; «Травлення в шлунку»: 2, 4, 6, 8, 11.

ü Фронтальна бесіда

Обговорення запитання 9 до § 8 (письмове домашнє завдання).

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

ü Обговорення висловлювання

їжа, яка не перетравлюється, з’їдає того, хто з’їв її (Абуль Фарадж).

— Що мав на увазі сирійський письменник?

— Яке значення має процес травлення для людини?

Сьогодні ми продовжимо досліджувати та вивчати процеси травлення.

IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, ВИЗНАЧЕННЯ МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

Учитель повідомляє учням тему уроку, допомагає визначити його мету та завдання.

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Травлення в тонкому кишечнику

ü Розповідь учителя, повідомлення учнів, частково-пошукова робота з підручником, словникова робота, складання схеми «Травлення в тонкому кишечнику», демонстрування муляжів органів травлення

За розповіддю вчителя, повідомленнями учнів, які готували індивідуальне домашнє завдання, та за текстом підручника на с. 33-34 учні мають скласти схему процесів травлення в тонкому кишечнику, у якій розкрити особливості будови складових частин тонкого кишечника та їх зв'язок з функціями, які вони виконують, сформулювати й записати визначення термінів «підшлунковий сік», «жовч».

Схему « Травлення в тонкому кишечнику» подано в електронному додатку.

Підшлунковий сік — це рідина, що виробляється підшлунковою залозою й надходить до дванадцятипалої кишки.

Жовч — жовта, коричнева або зеленувата, гірка на смак рідина, що виробляється печінкою й накопичується в жовчному міхурі.

Слід звернути увагу учнів на те, що саме жовч допомагає емульгувати жири для подальшого їх розщеплення.

ü Цікавий факт

• У тілі людини «працює» близько 700 видів ферментів.

• Печінка виконує близько 500 різноманітних функцій.

• М'язи травних органів скорочуються хвильовими рухами — цей процес називається перистальтика. Саме завдяки цьому їжа потрапить у шлунок людини, навіть якщо вона буде їсти, стоячи на голові.

2. Травлення в товстому кишечнику

ü Розповідь учителя, повідомлення учнів, частково-пошукова робота з підручником, конспектування

За розповіддю вчителя, повідомленнями учнів та текстом підручника на с. 34-35 учні мають схарактеризувати особливості травних процесів у товстому кишечнику.

У товстому кишечнику ферментативна обробка їжі є незначною. Переважно тут відбуваються процеси накопичення неперетравлених решток і всмоктування більшої частини (до 90 %) води, яка містилася в їжі. Важливу роль у травних процесах відіграють симбіотичні мікроорганізми, які мешкають у товстому кишечнику. Окрім розщеплення деяких речовин, вони синтезують багато вітамінів (групи В (особливо В12), D, РР, К), деякі амінокислоти, ферменти.

ü Цікавий факт

• Загальна довжина травної системи дорослої людини становить близько 9 м.

• Людина з'їдає в середньому 500 кг їжі на рік.

• Потрібно близько 72 годин, щоб перетравити святкову вечерю. Першими перетравлюються вуглеводи (хліб, пироги, печиво, кекси), потім перетравлюються білки (наприклад, смажена курка або стейк), і найдовше перетравлюються жири, включаючи соуси та збиті вершки з торта. Тому після святкової вечері наступного дня дієтологи рекомендують їсти тільки легкозасвоювані продукти.

VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

ü Вправа «Збери докупи» (робота в парах)

Учні отримують перелік органів, з якого мають скласти травну систему в правильній послідовності.

Органи: ротова порожнина, глотка, товстий кишечник, анальний отвір, слинні залози, стравохід, підшлункова залоза, тонкий кишечник, печінка, шлунок.

Відповідь: ротова порожнина, слинні залози, глотка, стравохід, шлунок, підшлункова залоза, печінка, тонкий кишечник, товстий кишечник, анальний отвір.

ü Фронтальна бесіда

Учні мають відповісти на запитання 4-6 до § 8.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Завдання для всіх учнів: опрацювати § 8, запитання 10 (письмово).

Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення або презентації «Роль І. П. Павлова в дослідженні нервової регуляції травлення», «Метод фістул», «Нервова регуляція травлення», «Гуморальна регуляція травлення».

VIII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ, РЕФЛЕКСІЯ, ОЦІНЮВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

ü Фронтальна бесіда

Учні мають дати відповідь на запитання 8 до § 8.

ü Обговорення цитати

Людина живе не тим, що вона з’їдає, а тим, що перетравлює. Це однаково справедливо як для розуму, так і для тіла (Бенджамин Франклін).

ü Вправа «Я запам'ятав»

Учням пропонується назвати те, що найбільше запам'яталося з вивченого на уроці.



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити