Біологія 8 клас - розробки уроків до підручника К. М. Задорожного - 2016 рік

ТЕМА 2. ТРАВЛЕННЯ

Урок №11. Регуляція травлення

Мета уроку: ознайомити учнів з особливостями нервової та гуморальної регуляції травлення; розкрити роль академіка І. П. Павлова в дослідженні нервової регуляції травлення, значення методу фістул; розвивати навички міжособистісного спілкування, увагу, мислення, уміння порівнювати та узагальнювати інформацію; виховувати дбайливе ставлення до власного здоров'я, творчу активність, формувати науковий світогляд.

Матеріали та обладнання: таблиця «Травна система людини», портрет І. П. Павлова, фотографія плода лимона.

Основні поняття: травлення, нервова регуляція, гуморальна регуляція, нервова система, ендокринна система, умовні рефлекси, безумовні рефлекси, ферменти, гормони.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

ü Епіграф до уроку

Наука — найважливіше, найпрекрасніше й найпотрібніше в житті людини, вона завжди була й буде найвищим проявом любові, лише нею однією людина переможе природу й себе (А. П. Чехов).

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

ü Вправа «Рахуємо правильно»

Учні мають правильно визначити число травних ферментів, органів, залоз та рідин серед наведених прикладів речовин та органів.

1. Пепсин; 2. Стравохід; 3. Амілаза; 4. Слинні залози; 5. Мальтаза; 6. Хімотрипсин; 7. Жовч; 8. Язик; 9. Шлунковий сік; 10. Печінка; 11. Підшлункова; 12. Слина; 13. Ренін; 14. Підшлунковий сік; 15. Кишечник.

Відповідь: травних ферментів — 5 (1, 3, 5, 6,13); травних органів — 3 (2, 8,15); травних залоз — 3 (4,10, 11);травних рідин — 4 (7,9, 12,14).

ü Проблемна ситуація

Учитель пропонує учням розглянути зображення плода лимона (фото прикріпити до дошки або спроектувати на екран) і розповісти про свої відчуття, пояснити їх.

— Що ви бачите? (Плід лимона.)

— Що ви відчуваєте? (Виділяється слина.)

— Чому це відбувається?

Учитель пропонує залишити питання відкритим та перейти до вивчення нової теми.

IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, ВИЗНАЧЕННЯ МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

Учитель повідомляє учням тему уроку, розкриває її зв'язок з іншими темами розділу, разом з учнями визначає мету й завдання уроку.

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Роль І. П. Павлова у вивченні регуляції травлення

ü Розповідь учителя, повідомлення учнів

У 1921 році в Колтушах, поблизу Петрограду, був заснований спеціальний науково- дослідницький центр (Фізіологічний інститут), у якому І. П. Павлов проводив свої експерименти протягом 15 років. У результаті численних дослідів він відкрив явища довільного збудження серця й кровоносних судин і вивчає явище психічного збудження секретів. Ці відкриття були зроблені шляхом майстерних операцій на травній системі.

Павлов розробив новий метод вивчення травлення — метод фістул (згадується матеріал, вивчений на уроці № 8), який дозволяє досліджувати те, що відбувається у шлунку на різних етапах травлення.

2. Нервова регуляція травлення

ü Робота з підручником, розповідь учителя, повідомлення учнів, складання схеми «Регуляція травлення»

За розповіддю вчителя, повідомленнями учнів та текстом підручника на с. 36 учні мають схарактеризувати регуляцію травлення та скласти схему.

Схему «Регуляція травлення» та матеріал до розповіді вчителя подано в електронному додатку.

3. Гуморальна регуляція травлення

ü Розповідь учителя, повідомлення учнів

Після того як поживні речовини потрапляють у кров, починається гуморальне виділення шлункового соку. Головну роль при цьому відіграє гормон гастрин, що виробляється спеціальними клітинами слизової оболонки шлунка. Також шлункову секрецію активно збуджують речовини, що містяться в м'ясних відварах і овочах. Жири ж, навпаки, гальмують виділення травних соків, тому жирна їжа перетравлюється значно довше.

Сигнали про насичення після прийому їжі надходять у головний мозок із запізненням у 20 хв, що також пов'язано з механізмом гуморальної регуляції.

Учитель має звернути увагу учнів на те, що саме через цей факт у разі швидкого споживання їжі існує небезпека переїдання. У такому випадку травні соки не встигають переробити велику кількість їжі, ускладнюється перистальтика кишечнику, і процеси травлення порушуються.

ü Цікавий факт

Центри голоду та насичення розташовані в гіпоталамусі.

VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

ü Проблемні питання

Учитель пропонує учням ще раз поглянути на зображення лимона й пояснити свої відчуття.

Запитання та проблемні ситуації для роботи учнів подано в електронному додатку.

ü Тестове завдання

Тестове завдання подано в електронному додатку.

Відповіді: 1 — Б; 2 — А; 3 — В; 4 — Б; 5 — В.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Завдання для всіх учнів: опрацювати § 9, вивчити способи регуляції травлення. Рекомендується завчасно об'єднати учнів у чотири групи (наркологи, медики, гігієністи, дієтологи) для роботи на наступному уроці та запропонувати їм підготувати повідомлення або презентації за відповідними темами: «Вплив алкоголю та тютюнокуріння на органи травлення», «Розлади органів травлення», «Профілактика харчових отруєнь та захворювань травної системи», «Корисні харчові звички».

Індивідуальне завдання: підготувати цікаві факти із зазначених тем.

VIII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ, РЕФЛЕКСІЯ, ОЦІНЮВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

ü Обговорення приказки

Апетит приходить під час їди.

ü Фронтальна бесіда

Учні мають відповісти на запитання 1, 2 до § 9.

ü Вправа «Незакінчене речення»

Учням пропонується продовжити речення.

— Регуляція травлення може бути... (нервовою та гуморальною.)

— Великий внесок у вивчення регуляції травлення зробив... (І. П. Павлов.)

— Найбільше з уроку мені запам'яталося...



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити