Біологія 8 клас розробки уроків до підручника К. М. Задорожного - І. О. Уварова 2016

Травлення
Харчові розлади та їх запобігання

Мета уроку: ознайомити учнів з видами харчових розладів, їх причинами та наслідками, заходами профілактики харчових розладів та отруєнь; визначити вплив алкоголю та тютюнокуріння на роботу травної системи, важливість знань про функції та будову травної системи для збереження здоров'я; розвивати увагу, логічне мислення, уміння працювати в групах, установлювати причинно-наслідкові зв'язки, аналізувати та узагальнювати інформацію; виховувати дбайливе ставлення до власного здоров'я, товариські стосунки, формувати навички здорового способу життя, особистої гігієни.

Матеріали та обладнання: таблиця «Травна система людини», фотографії пошкоджених органів та залоз травної системи.

Основні поняття: алкоголізм, тютюнокуріння, карієс, сальмонельоз, ботулізм, дизентерія, холера, виразка, гастрит, цироз печінки, дієта.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, урок-конференція.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ ТА ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

• Вправа «Ланцюжок»

Учні по черзі називають терміни та поняття, що були вивчені на минулому уроці, та дають їм визначення.

Приклади термінів: нервова регуляція, гуморальна регуляція, метод фістул, гастрин, гормони, ферменти, рефлекси.

• Фронтальне опитування

Учитель пропонує учням назвати особливості нервової та гуморальної регуляції травлення.

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

• Обговорення цитати

Здоров'я більше залежить від наших звичок та харчування, ніж від лікарського мистецтва (Вільям Шекспір).

— Чи погоджуєтеся ви з висловлюванням видатного письменника?

— Чи можна за допомогою певних звичок у харчуванні та способі життя уникнути багатьох захворювань?

— Чи має хвора людина харчуватися так само, як і здорова?

IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, ВИЗНАЧЕННЯ МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

• Слово вчителя

Харчування — важлива складова нашого життя, адже більшість поживних речовин ми отримуємо саме з їжею. Тому стан травної системи може вплинути на роботу інших систем та органів. Сьогодні на уроці ми дізнаємося, які небезпеки можуть загрожувати органам травлення людини та як їх уникнути. Урок буде проходити у форматі наукової конференції, тому ви працюватимете у великих групах, які було сформовано напередодні, а саме: група 1 — наркологи, група 2 — медики, група 3 — гігієністи, група 4 — дієтологи.

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Вплив алкоголю та тютюнокуріння на травну систему

• Повідомлення учнів першої групи, робота з підручником

За виступами учнів та за текстом підручника на с. 36-37 учні мають установити причинно-наслідкові зв'язки між уживанням алкоголю й тютюнокурінням та захворюваннями травної системи.

Алкоголь перш за все впливає на печінку (спричиняє її цироз) та слизову оболонку шлунка (виникає так званий алкогольний гастрит). Тютюнокуріння також негативно впливає на органи травлення. Доведено, що нікотин різко знижує перистальтику дванадцятипалої кишки і спричиняє виникнення запальних процесів. До того ж нікотин значно зменшує кількість вітаміну С, що засвоюється організмом, а алкоголь — вітаміну В.

2. Розлади травлення

• Повідомлення учнів другої групи, робота з підручником, складання схеми «Розлади травлення»

За виступами учнів та за текстом підручника й таблицею на с. 38-39 учні мають схарактеризувати основні захворювання травної системи та харчові отруєння, визначити їх причини й наслідки та скласти схему з відповідними прикладами.

Схему «Розлади травлення» подано в електронному додатку.

3. Профілактика харчових отруєнь та захворювань органів травної системи

• Повідомлення учнів третьої групи, робота з підручником, складання пам'ятки

За виступами учнів та за текстом підручника й таблицею на с. 38-39 учні мають визначити основні заходи для запобігання захворюванням травної системи та харчовим отруєнням.

Пам'ятку «Профілактика розладів травлення» подано в електронному додатку.

4. Корисні харчові звички

• Повідомлення учнів четвертої групи

За виступами учнів необхідно сформулювати основні правила раціонального харчування.

Пам'ятку «Правила раціонального харчування » подано в електронному додатку.

VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

• Складання пам'ятки «Профілактика розладів травлення»

• Фронтальна бесіда

Учні мають відповісти на запитання 3-5 до § 9, запитання 1-3 до § 10, обговорити малюнок 9.2 на с.36.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Завдання для всіх учнів: опрацювати § 9,10, запитання 4 (письмово), повторити §7-8. Для роботи на наступному уроці доцільно завчасно об'єднати учнів у команди, запропонувати їм обрати капітана, назву команди та придумати девіз.

Індивідуальне завдання: підготувати приказки та прислів'я про їжу.

VIII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ, РЕФЛЕКСІЯ, ОЦІНЮВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Фронтальна бесіда

Учні мають відповісти на запитання 4-6 до § 9, запитання 5 до § 10.

• Вправа «Склади синквейн»

Учням пропонується скласти неримований вірш за поданим алгоритмом.

Алгоритм складання синквейна:

1. Перший рядок — одне слово, іменник, що виражає головну тему.

2. Другий рядок — два прикметники, що виражають основну думку.

3. Третій рядок — три дієслова, що описують дії в межах теми.

4. Четвертий рядок — фраза, що несе певний зміст.

5. П'ятий рядок— висновок, зазвичай у формі іменника (асоціація з першим словом). Приклад синквейна:

Травлення.

Необхідне, важливе.

Живить, лікує, допомагає.

Потрібне для функціонування організму.

Властивість живого.

Зверніть увагу! Урок № 13 (урок узагальнення знань) подано в електронному додатку в повному обсязі.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити