Біологія 8 клас розробки уроків до підручника К. М. Задорожного - І. О. Уварова 2016

Дихання
Профілактика захворювань дихальної системи

Мета уроку: ознайомити учнів з основними захворюваннями органів дихання, причинами їх виникнення та поширення, симптомами та способами профілактики; поглибити знання про негативний вплив тютюнокуріння на органи дихання; розвивати пам'ять, увагу, творче мислення, мовлення, уміння аналізувати та узагальнювати інформацію, установлювати причинно-наслідкові зв'язки; виховувати дбайливе ставлення до власного здоров'я, творчу активність, формувати науковий світогляд, навички особистої гігієни.

Матеріали та обладнання: таблиця «Дихальна система людини», фотографії уражених хворобами органів дихання, легенів курця і здорової людини.

Основні поняття: бактерії, віруси, алергени, ГРВІ, грип, ангіна, дифтерія, бронхіт, трахеїт, ларингіт, бронхіальна астма, пневмонія, туберкульоз.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

• Девіз до уроку

Praemonitus, praemunitus — Попереджений, отже, озброєний (латинський крилатий вислів).

• Обговорення схеми

Учитель пропонує розглянути схему на дошці (або на екрані).

Приклад схеми для обговорювання подано в електронному додатку.

— Чи хворіли ви хоча б раз у житті на якесь із цих захворювань?

— На які захворювання люди хворіють найчастіше?

— Які органи уражають ці захворювання?

— Чим дихальна система важлива для людини?

— Якщо хоча б один з органів буде пошкоджений, чи зможе повноцінно функціонувати вся система?

Учитель підводить учнів до розуміння того, що захворювання органів дихання є дуже поширеними. Напевно, немає жодної людини у світі, яка хоча б раз у житті не хворіла на ГРВІ. Саме тому ця тема уроку є важливою.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, ВИЗНАЧЕННЯ МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

Учитель повідомляє учням тему уроку, разом з ними визначає його мету та завдання.

IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ ТА ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

• Фронтальна бесіда за текстом на початку §14 с. 52

• Робота біля дошки

Чотири учні працюють біля дошки; один має назвати орган дихальної системи, другий — показати його на таблиці «Дихальна система людини», третій — назвати особливості будови цього органа, четвертий — його функцію. Завданням для всіх учнів класу є уважно слухати відповіді, виявляти помилки та виправляти їх.

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Причини захворювання дихальної системи

• Розповідь учителя, частково-пошукова робота з підручником, складання схеми «Причини захворювань дихальної системи»

За розповіддю вчителя та за текстом підручника на с. 52-53 учні мають скласти схему, доповнити її прикладами захворювань.

Схему «Причини захворювань дихальної системи» подано в електронному додатку.

Слід звернути увагу учнів, що причини захворювань дихання запам'ятати дуже легко, якщо звернути увагу на перші літери слів алергени — А, бактерії — Б, віруси — В — АБВ, що є першими літерами абетки.

• Цікавий факт

Найпоширенішими захворюваннями дихальної системи є ГРВІ.

2. Захворювання дихальної системи

• Повідомлення учнів, частково-пошукова робота з підручником, заповнення таблиці «Захворювання дихальної системи»

За повідомленнями учнів, які готували індивідуальне домашнє завдання, та за текстом підручника на с. 53 учні мають заповнити таблицю, схарактеризувавши основні захворювання органів дихання: грип, інфекційний риніт, аденоїди, ангіна, трахеїт, бронхіт, пневмонія, туберкульоз, алергічний риніт, бронхіальна астма.

Захворювання дихальної системи

ЗАХВОРЮВАННЯ

ЗБУДНИК

СИМПТОМИ

ОСОБЛИВОСТІ





3. Негативний вплив куріння на органи дихання

• Повідомлення учнів, частково-пошукова робота з підручником

За повідомленнями учнів, які готували індивідуальне домашнє завдання, та за текстом підручника на с. 54 учні мають схарактеризувати негативний вплив куріння на органи дихання.

Понад 80 % курців страждають на хронічний бронхіт. Унаслідок тривалого тютюнокуріння еластичність легенів знижується, відбувається розтягнення бронхів. Через певний час це призводить до ущільнення легенів — пневмосклерозу. Особливу небезпеку тютюнового диму становлять канцерогенні речовини, що призводять до онкологічних захворювань органів дихання.

VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

• Фронтальна бесіда

Учні мають відповісти на запитання 1-3 до § 14.

• Складання пам'ятки «Профілактика захворювань органів дихання» (робота в парах)

Учні мають записати заходи профілактики захворювань органів дихання. Профілактика захворювань органів дихання:

1. Вакцинація.

2. Уникання людних місць під час епідемії.

3. Флюорографія (або реакція Манту).

4. Загартовування.

5. Уживання продуктів, що містять вітамін С.

• Біологічний диктант

Завдання подано в електронному додатку.

Відповіді: 1. Диханням; 2. Легенів; 3. Чхання; 4. Носоглотку; 5. Гортань; 6. Кашель; 7. Трахею, бронхи; 8. Легені; 9. Вдиху; 10. Флюорографія; 11. ГРВІ.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Завдання для всіх учнів: опрацювати § 14, скласти пам'ятку «Профілактика захворювань дихальної системи» (для тих, хто не встиг зробити це на уроці).

Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення або презентації «Внутрішнє середовище організму», «Кров, її склад та функції».

VIII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ, РЕФЛЕКСІЯ, ОЦІНЮВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

• Фронтальна бесіда

Учні мають відповісти на запитання 4 до § 14.

• Обговорення висловлювання

Колись у Марка Твена запитали: «Чи складно кинути курити?». Письменник відповів: «Зовсім ні! Я разів сто кидав».





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити