Біологія 8 клас розробки уроків до підручника К. М. Задорожного - І. О. Уварова 2016

Транспорт речовин
Кровотечі. Серцево-судинні захворювання та їх профілактика

Мета уроку: ознайомити учнів з видами кровотеч, основами надання першої допомоги в разі кровотеч, захворюваннями серцево-судинної системи, причинами їх виникнення, симптомами та профілактикою; розкрити анатомо-фізіологічні механізми, на яких ґрунтується надання першої допомоги в разі кровотеч розвивати пам'ять, увагу, творче мислення, мовлення, уміння працювати в групах, аналізувати та узагальнювати інформацію, установлювати причинно-наслідкові зв'язки; виховувати дбайливе ставлення до власного здоров'я, творчу активність, товариські відносини; формувати науковий світогляд, необхідність вести здоровий спосіб життя.

Матеріали та обладнання: таблиці «Кровоносна система людини», «Кровотечі та їх види», джгут, бинт, вата, розчин йоду, розчин зелені діамантової, перекис водню.

Основні поняття: капілярна, артеріальна, венозна, внутрішня кровотечі, інфаркт міокарда, інсульт, ішемічна хвороба серця, аритмія, гіпертонічна хвороба, атеросклероз, тромбофлебіт, варикозне розширення вен.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, ВИЗНАЧЕННЯ МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

• Кросворд із ключовим словом

Кросворд подано в електронному додатку.

• Фронтальна бесіда

— Яке ключове слово утворилося? (Кровотеча.)

— Чи здогадалися ви, якою буде тема нашого уроку?

— Які ще проблеми можуть виникнути в серцево-судинній системі?

Отже, сьогодні ми дізнаємося не лише про кровотечі, а й про захворювання серцево-судинної системи. Дізнаємося, як можна уникнути небезпеки для здоров'я і що робити в разі небезпечних ситуацій. Сьогодні ви працюватимете в чотирьох великих групах. Але спочатку перевіримо те, що ви вивчили з теми.

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

• Девіз до уроку

Зцілення — це справа часу, але інколи це також справа можливості (Гіппократ).

IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ ТА ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

• Фронтальна бесіда

Обговорення письмових відповідей на запитання 6 до § 17. Кожна група має висловити думку з цього питання.

• Вправа «Ти — мені, я — тобі»

Кожна група ставить по одному запитанню з теми, вивченої на попередньому уроці, іншим групам та відповідає на запитання інших груп.

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Кровотечі

• Робота в групах, повідомлення учнів, частково-пошукова робота з підручником, словникова робота, заповнення таблиці

За текстом підручника на с. 74-75 та за повідомленнями учнів, які готували індивідуальне домашнє завдання, кожна група має дати визначення поняття «кровотеча», схарактеризувати певний вид кровотечі та заповнити відповідну частину таблиці. За виступами представників інших груп учні доповнюють таблицю інформацією про певні види кровотечі.

Кровотеча — вихід крові за межі судини або серця в навколишнє середовище (зовнішня кровотеча) або порожнину тіла чи органа (внутрішня кровотеча).

Види кровотеч

ГРУПА УЧНІВ

НАЗВА КРОВОТЕЧІ

ХАРАКТЕРИСТИКА

ОСОБЛИВОСТІ

СПОСІБ ЗУПИНКИ

1

Капілярна

Поверхнева, кров насиченого червоного кольору; витікає в невеликих обсягах, повільно

Кров виступає краплинами (симптом «кровавої роси»)

Зупиняється тугим бинтуванням без медичного втручання

2

Артеріальна

Пульсуючий струмінь крові яскраво-червоного кольору; витікає дуже швидко

Є найнебезпечнішою, фатальна крововтрата може статися за кілька хвилин

Накласти марлеву пов'язку на рану та джгут вище від місця травмування

3

Венозна

Кров темного кольору; витікає рясно, повільно, безперервно

Може призвести до значної крововтрати

Накласти марлеву пов'язку на рану та джгут нижче від місця травмування

4

Змішана

Виникає внаслідок одночасного пошкодження артерій та вен

Зазвичай буває в разі ушкодження внутрішніх органів: печінки, легень, нирок, підшлункової залози

Зупинити самостійно майже неможливо, навіть в умовах лікарні зупинити таку кровотечу дуже складно

Слід звернути увагу учнів на те, що під час накладання джгута під нього слід підкласти м'яку тканину (щоб уникнути пошкодження шкіри) і прикріпити записку з точним часом, коли було накладено джгут. Важливо пам'ятати, що в разі артеріальної кровотечі джгут накладають максимум на 1 годину (узимку — на 30 хвилин) у дорослих і на 20-40 хвилин у дітей. Довше неможна, оскільки це призведе до омертвіння тканин.

• Цікавий факт

Смертельною вважається кровотеча, за якої втрата крові становить понад 50-60 %.

2. Захворювання серцево-судинної системи

• Робота в групах, повідомлення учнів, частково-пошукова робота з підручником, алгоритмом

За текстом підручника на с. 76-77 та за повідомленнями учнів необхідно схарактеризувати захворювання серця та судин.

Група 1: інфаркт міокарда, варикозне розширення вен, гіпертонічна хвороба;

група 2: стенокардія, інсульт, гіпотонічна хвороба;

група 3: аритмія, тромбофлебіт, кардіосклероз;

група 4: ішемічна хвороба серця, атеросклероз, легеневе серце.

VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

• Складання пам'ятки «Профілактика захворювань серцево-судинної системи» (кожна група представляє результати своєї роботи)

• Фронтальна бесіда

Учні мають відповісти на запитання 1-4 до § 20.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Завдання для всіх учнів: опрацювати § 19, 20, вивчити нові терміни. Індивідуальне завдання: підготувати запитання, що викликають труднощі, з тем «Дихання», «Транспорт речовин».

VIII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ, РЕФЛЕКСІЯ, ОЦІНЮВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

• Фронтальна бесіда

Учні мають відповісти на запитання 3, 4 до § 19,1, 2 до § 20.

• Обговорення цитати

Коротке життя ми не отримуємо, а робимо його таким; не бідні ми життям, а користуємося ним марнотратно. Життя довге, якщо ним уміло користуватись (Сенека).

Зверніть увагу! Урок № 25 (урок контролю і корекції знань) подано в електронному додатку в повному обсязі.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити