Біологія 8 клас розробки уроків до підручника К. М. Задорожного - І. О. Уварова 2016

Виділення. Терморегуляція
Будова й функції сечовидільної системи

Мета уроку: ознайомити учнів з анатомо-фізіологічними особливостями сечовидільної системи, спираючись на знання про органи виділення тварин; розкрити зв'язок між будовою та функціями органів виділення; схарактеризувати процес утворення сечі, механізм регуляції сечовиділення; розкрити роль нирок у здійсненні водно-сольового обміну; розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення, уміння висловлювати думки, шукати інформацію, аналізувати та систематизувати її; виховувати дбайливе ставлення до власного здоров'я, формувати науковий світогляд.

Матеріали та обладнання: таблиці «Органи виділення людини», «Сечовидільна система людини», муляж нирки, малюнки та фотографії складових нирки та нефрону.

Основні поняття: нирки, сечоводи, сечовий міхур, сечівник (уретра), нефрон.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

• Епіграф до уроку

Наука про людину — це наука мудреців (Клод Гельвецій).

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, ВИЗНАЧЕННЯ МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

• Слово вчителя

Пригадаймо, що саме сечовидільна система виконує головну роль у виділенні. Сьогодні ми дізнаємося більше про органи сечовиділення, як саме воно відбувається. Та спочатку згадаємо вивчене на минулому уроці.

IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ ТА ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

• Вправа «Обери правильну відповідь»

Учні мають визначити правильні твердження щодо органів, які здійснюють виділення.

1. Печінка виділяє пігменти. 2. Нирки утворюють сечу. 3. Легені виводять важкі металічні елементи. 4. Шкіра виділяє мінеральні солі. 5. Підшлункова залоза утворює сечовину. 6. Легені видаляють вуглекислий газ. 7. Шкіра виводить воду. 8. Печінка виділяє молочну кислоту. 9. Слинні залози видаляють надлишок гормонів. 10. Шлункові залози виводять важкі метали.

Відповідь: 1, 2, 4, 6, 7, 10.

• Фронтальна бесіда Обговорення малюнка 21.1 на с. 82.

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Органи сечовидільної системи

• Розповідь учителя, повідомлення учнів, словникова робота, частково-пошукова робота з підручником, заповнення таблиці, демонстрування моделей будови нирки

За розповіддю вчителя, повідомленнями учнів, які готували індивідуальне домашнє завдання, та за текстом підручника на с. 82-83 учні мають схарактеризувати органи сечовиділення, заповнивши таблицю, сформулювати та виписати визначення поняття «нефрон».

Характеристика органів сечовиділення

ОРГАНИ

ХАРАКТЕРИСТИКА

ФУНКЦІЇ

Нирки

Парні органи бобоподібної форми, утворені зовнішнім (кірковим) та внутрішнім (мозковим) шарами; складаються з нефронів; з внутрішнього боку мають порожнину — ниркову миску, до якої крізь ниркові ворота заходять кровоносні судини, нерви та сечоводи

Утворення сечі

Сечоводи

Парні трубчасті органи завдовжки 30-35 см

Проводять сечу

Сечовий міхур

Порожнистий мішкоподібний орган, стінки якого складаються з гладеньких м'язів; має два сфінктери

Накопичує й утримує сечу

Сечівник

(уретра)

Трубчастий орган (довжина у жінок — 3-4 см, у чоловіків — 18-20 см)

Виведення сечі

Нефрон — це структурно-функціональна одиниця нирки, що здійснює утворення сечі.

2. Процес утворення сечі

• Розповідь учителя, частково-пошукова робота з підручником, складання схеми

За розповіддю вчителя та текстом підручника на с. 86-87 учні мають скласти схему утворення сечі.

Схему утворення сечі подано в електронному додатку.

VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУО Біологічний диктант

Учні мають доповнити речення.

1. У людини ___ нирки. 2. Вони розташовані на рівні___ ___, з обох боків __ __ __. 3. __ ____ нирка розташована нижче, тому що над нею розташована ___ ___ ___ . 4. За зовнішнім виглядом нирки нагадують ___ ____ ___. 5. Маса кожної нирки становить____. 6. Зовнішній шар нирки —___, внутрішній —___ ___ ___. 7. Порожнина нирки називається___ ____ ___. 8. Місце входу кровоносних судини та нервів у нирку називається _______. 9. Найменшою структурно-функціональною одиницею нирки є___________. 10. У капсулах нефронів відбувається утворення ______________ шляхом ____ _____. 11. У звивистих канальцях нефрону відбувається утворення ________________ шляхом ___ ____. 12. Виведення сечі з нирок здійснюють________________. 13.___________накопичує й утримує сечу. 14. Виведення сечі здійснює________________________.

Відповіді: 1. Дві; 2. Попереку, хребта; 3. Права, печінка; 4. Боби; 5. 120-200 г; 6. Кірковий, мозковий; 7. Ниркова миска; 8. Ниркові ворота; 9. Нефрон; 10. Первинної сечі, фільтрації; 11. Вторинної сечі, реабсорбції; 12. Сечоводи; 13. Сечовий міхур; 14. Сечівник. О фронтальна бесіда

Учні мають відповісти на запитання 2, 3 до § 22.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Завдання для всіх учнів: опрацювати § 22, запитання 4 (письмово).

Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення або презентацію «Захворювання сечовидільної системи».

VIII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ, РЕФЛЕКСІЯ, ОЦІНЮВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

• Фронтальна бесіда

Учні мають відповісти на запитання, 3, 4 до § 21, запитання 1 до § 22.

• Вправа «Мікрофон»

Учням ставиться запитання, на яке вони мають відповісти, коли отримають «мікрофон».

— Що найбільше вам запам'яталось на уроці?





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити