Біологія 8 клас розробки уроків до підручника К. М. Задорожного - І. О. Уварова 2016

Виділення. Терморегуляція
Захворювання нирок та їх профілактика

Мета уроку: ознайомити учнів з найпоширенішими захворюваннями сечовидільної системи; розкрити причини їх виникнення та способи профілактики; показати вплив захворювань нирок на загальний стан здоров'я людини; продовжувати формувати навички роботи в групі; розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення, уміння висловлювати думки, аналізувати та систематизувати інформацію, установлювати причинно-наслідкові зв'язки; виховувати дбайливе ставлення до власного здоров'я, формувати науковий світогляд, навички особистої гігієни.

Матеріали та обладнання: таблиця «Сечовидільна система людини», муляж нирки, малюнки та фотографії складових нирки та нефрону, ватман, маркери.

Основні поняття: висхідна інфекція, низхідна інфекція, пієлонефрит, гломерулонефрит, цистит, уретрит, сечокам'яна хвороба.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ ТА АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

• Фронтальна бесіда

Обговорення письмових відповідей на запитання 4 до § 22.

• Вправа «Анаграма»

На дошці написані слова, у яких переплутані букви. Учні мають відгадати зашифровані терміни та дати їм визначення.

ВІЧКИНЕС РИНИК ДИВОЧОСЕ ФОННЕР

Відповіді: сечівник; нирки; сечоводи; нефрон.

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

• Епіграф до уроку

Людина може жити до 100 років. Ми самі своєю невитриманістю, своєю безладністю, своїм потворним ставленням до власного організму змінюємо цей строк до набагато меншої цифри (І. П. Павлов).

IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, ВИЗНАЧЕННЯ МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

• Фронтальна бесіда

— Яку функцію виконують нирки? (Утворення сечі.)

— Для чого це потрібно? (Виведення з організму шкідливих речовин та надлишку води.)

— Чи зможе організм людини функціонувати без нирок? (Ні.)

Робота нирок подібна до роботи лікаря в інфекційній лікарні: найменша небезпека може призвести до зараження самого лікаря. Так само й нирки можуть зазнати ураження внаслідок іншої, нібито зовсім не пов'язаної із сечовидільною системою, хвороби або через інші причини. Яких саме? Спробуємо з'ясувати сьогодні.

Учитель називає учням тему уроку, разом з ними визначає його мету та завдання. Протягом уроку робота відбувається в п'ятьох групах.

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Причини захворювань сечовидільної системи

• Робота в групах, розповідь учителя, частково-пошукова робота з підручником, складання схеми «Причини захворювань сечовидільної системи», словникова робота

За розповіддю вчителя та текстом підручника на с. 88-89 кожна група має скласти схему, у якій указати якомога більше причин захворювань органів сечовиділення, дати визначення понять «низхідна інфекція», «висхідна інфекція».

Схему «Причини захворювань сечовидільної системи» подано в електронному додатку.

Низхідна інфекція — це інфекція, що поширюється організмом за допомогою крові вниз органами сечовиділення.

Висхідна інфекція — це інфекція, яка потрапляє в організм через сечівник і підіймається вгору сечовидільними органами.

2. Захворювання сечовидільної системи

• Робота в групах, частково-пошукова робота з підручником, додатковою інформацією

За таблицею й текстом підручника на с.88-89 та за додатковим матеріалом, який підготували учні як індивідуальне домашнє завдання, кожна група має схарактеризувати певні захворювання органів сечовиділення.

Група 1: пієлонефрит;

група 2: гломерулонефрит;

група 3: сечокам'яна хвороба;

група 4: цистит;

група 5; уретрит.

План роботи груп:

1. Уважно прочитати текст.

2. Обговорити його в групі.

3. Визначити найважливішу інформацію (указати причини захворювань, симптоми, наслідки, профілактику).

4. Створити постер для презентації результатів.

5. Обрати спікера для захисту результатів.

VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

• Складання пам'ятки «Профілактика захворювань сечовидільної системи»

Профілактика захворювань сечовидільної системи:

1. Дотримання правил особистої гігієни.

2. Загартування, своєчасне лікування, відпочинок.

3. Раціональне харчування.

4. Одяг та взуття за сезоном, одяг з натуральних тканин.

5. Відмова від шкідливих звичок.

6. Контроль за якістю води для пиття.

• Фронтальна бесіда

Учні мають відповісти на запитання 2-4 до § 23.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Завдання для всіх учнів: опрацювати § 23, вивчити захворювання сечовидільної системи.

Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення або презентації «Будова шкіри», «Функції шкіри», «Захворювання шкіри».

VIII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ, РЕФЛЕКСІЯ, ОЦІНЮВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

• Фронтальна бесіда

Учні мають відповісти на запитання 1, 5 до § 23.

• Обговорення цитати

Твоє здоров'я — чисте повітря, вода та їжа. Вставай зранку з радістю, лягай спати з посмішкою. Ти радієш, посміхаєшся — це означає, що ти здоровий. Не лікуй хворобу, лікуй своє життя, живи за законами природи, розуму. Коли немає здоров'я, мовчить мудрість, не може розвиватися мистецтво, марніє багатство та безсилий розум (Геродот Галікарнаський).





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити