Біологія 8 клас розробки уроків до підручника К. М. Задорожного - І. О. Уварова 2016

Опора та рух
Значення опорно-рухової системи, її будова та функції

Мета уроку: ознайомити учнів з особливостями будови опорно-рухової системи людини, спираючись на знання про опорно-рухові системи різних тварин, зокрема ссавців; розкрити взаємозв'язок будови та функцій складових опорно-рухові системи, її значення; розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення, уміння висловлювати думки, порівнювати, аналізувати та узагальнювати інформацію; виховувати дбайливе ставлення до власного здоров'я, інтерес до предмета, формувати науковий світогляд.

Матеріали та обладнання: таблиці «Скелет людини», «М'язи людини», муляж скелетів людини та ссавців, скелета кінцівок людини.

Основні поняття: опора, рух, скелет, м'язи, кістки, хрящі.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

• Епіграф до уроку

Рух — це життя (Вольтер).

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, ВИЗНАЧЕННЯ МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

• Обговорення репродукцій картин та відеофрагмента

Учитель пропонує учням переглянути відеофрагмент танцю та розглянути репродукції картин, що демонструють рух, які розміщені на дошці або спроектовані на екран.

Приклад відеофрагмента: https://www.youtube.com/watch?v=SLsKQr6Lrtc

Приклад картин: «Нічний дозор» Рембранта ван Рейна, «Танцівниці» Едгара Дега, «Бурлаки на Волзі» І. Є. Рєпіна, «Дівчинка на кулі» Пабло Пікассо.

• Слово вчителя

Чи здогадалися ви, про що йтиметься сьогодні на уроці? Яка фізіологічна система відповідає за рух?

Учитель допомагає сформулювати тему уроку, визначити мету та завдання уроку.

IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ І ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

• Фронтальна бесіда

Обговорення пам'яток «Профілактика захворювань шкіри» або «Загартовуйся, якщо хочеш бути здоровим».

• Вправа «Асоціативний кущ»

Приклад схеми за відповідями учнів подано в електронному додатку.

• Фронтальна бесіда

— Чим представлена опорно-рухова система в різних тварин?

— У чому полягає особливість усіх хордових?

— Які органи належать до опорно-рухової системи ссавців?

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Будова опорно-рухової системи людини

• Повідомлення учнів, частково по тукова робота з підручником, вправа «Устав пропущені слова» Учням пропонується уважно прослухати повідомлення учнів, прочитати текст підручника на с. 96 та доповнити текст, вставляючи пропущені слова.

1. Опорно-рухова система людини складається зі___________та___________.

2. Скелет утворений_______та_________тканинами, а м'язи —______________.

3. Клітини хрящової тканини (____________) занурені у пружну міжклітинну речовину —______.

4. Клітини кісткової тканини (_________) занурені в міжклітинну речовину, 30 % якої становлять______, а 70 % —_______.

5. Клітини м'язової тканини (____________) у скелетних м'язах зливаються між собою.

Відповіді: 1. Скелета та м'язів; 2. Кістковою, хрящовою, посмугованою м'язовою; 3. Хондробласти, хондрин; 4. Остеобласти, органічні сполуки, неорганічні сполуки; 5. Міоцити.

2. Функції та значення опорно-рухової системи

• Частково-пошукова робота з підручником, складання схеми «Функції опорно-рухової системи»

За текстом підручника на с. 96-97 учні мають з'ясувати значення опорно-рухової системи, склавши схему.

3. Наслідки прямоходіння

• Повідомлення учнів, частково-пошукова робота з підручником, вправа «Устав пропущені слова»

За повідомленнями учнів, які готували індивідуальне домашнє завдання, та за текстом підручника на с.97 учні мають визначити, до яких змін у будові опорно-рухової системи призвело прямоходіння.

Наслідки прямоходіння:

1. Отвір, через який проходить спинний мозок, розміщений на нижній частині черепа.

2. Хребет має чотири вигини (два вперед, два назад).

3. Грудна клітка сплющена в спинно-черевному напрямку.

4. Таз людини має чашоподібну форму.

5. Кістки стоп мають склепіння.

6. Звільнення верхніх кінцівок для маніпулювання предметами.

VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

• Фронтальна бесіда

Учні мають відповісти на запитання 1, 2 до § 25.

• Вправа «Ти — мені, я — тобі»

Учні мають можливість поставити один одному запитання з теми, вивченої на уроці.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Завдання для всіх учнів: опрацювати § 25, вивчити складові опорно-рухової системи.

Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення або презентації «Кістки», «Хрящі».

VIII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ, РЕФЛЕКСІЯ, ОЦІНЮВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

• Фронтальна бесіда

Учні мають відповісти на запитання 3, 4 до § 25.

• Вправа «Я запам'ятав»

Учням пропонується назвати те, що найбільше запам'яталося з вивченого на уроці.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити