Біологія 8 клас розробки уроків до підручника К. М. Задорожного - І. О. Уварова 2016

Зв'язок організму людини із зовнішнім середовищем. Нервова система
Профілактика захворювань нервової системи

Мета уроку: ознайомити учнів з найпоширенішими захворюваннями нервової системи та іншими чинниками, що порушують її роботу; визначити їх симптоми, наслідки та способи профілактики; поглибити знання про значення нервової системи для людини; розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення, уміння працювати в парах, порівнювати, аналізувати та узагальнювати інформацію, установлювати причинно-наслідкові зв'язки; виховувати дбайливе ставлення до власного здоров'я, товариські відносини, інтерес до біології та медицини, формувати науковий світогляд.

Матеріали та обладнання: таблиці «Нервова система людини», «Будова головного мозку», «Будова спинного мозку».

Основні поняття: нервова система, нерви, головний і спинний мозок, судинні, хронічні, спадкові, інфекційні захворювання, травматичні патології, неврит, менінгіт, енцефаліт, поліомієліт.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ ТА ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

• Фронтальна бесіда

Обговорення малюнка 32.1 на с. 118

• Вправа «Снігова куля»

Учитель називає прізвище учня і пропонує йому назвати структуру нервової системи та її головну функцію. Після цього учень називає прізвище однокласника, який повторює вже сказане й називає ще одну структуру нервової системи та її головну функцію, і так далі...

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

• Девіз до уроку

Добра людина має берегти себе (Максим Горький).

IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, ВИЗНАЧЕННЯ МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

• Обговорення фотографій

Учитель пропонує розглянути кілька фотографій, на яких зображені люди із захворюваннями нервової системи (наприклад, поліомієліт, синдром Дауна, менінгіт тощо), і з'ясувати, які порушення видно неозброєним оком.

— Пригадаймо, що нервова система регулює майже всі процеси життєдіяльності. Порушення в роботі яких систем або фізіологічних процесів ви бачите на фотографіях? (Опорно-рухової системи, зору, процесів мислення тощо.)

— Що може бути причиною таких захворювань? (Певне ураження нервової системи.) Напевно, ви вже здогадалися, якою буде тема сьогоднішнього уроку.

Учитель допомагає учням сформулювати тему уроку, визначити його мету та завдання.

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Класифікація захворювань нервової системи

• Розповідь учителя, складання схеми «Захворювання нервової системи»

За розповіддю вчителя учні мають схарактеризувати основні типи захворювань нервової системи, склавши схему з відповідними прикладами.

2. Захворювання нервової системи

• Робота опарах, повідомлення учнів, частково-пошукова робота з підручником, заповнення таблиці «Захворювання нервової системи»

За повідомленнями учнів, які готували індивідуальне домашнє завдання, та за текстом підручника на с. 128-129 учні мають схарактеризувати найпоширеніші захворювання нервової системи. Один учень з пари має визначити причини захворювань та механізм утворення, а другий — сутність і наслідки. Перевірка результатів роботи здійснюється фронтально.

Заповнену таблицю «Захворювання нервової системи» подано в електронному додатку.

• Цікавий факт

• Мозок є больовим центром, що сигналізує про небезпеку, коли ви, наприклад, порізали пальця або отримали опік. А сам мозок не здатний відчувати біль, оскільки не має больових рецепторів! Але, все ж таки, завдяки тому, що мозок оточений великою кількістю нервів та кровоносних судин, ви здатні відчувати головний біль, хоча по суті напряму з мозком він не пов'язаний.

• Дослідження довели, що регулярна робота мозку дозволяє запобігти розвитку тяжкого захворювання — синдрому Альцгеймера. Інтелектуальна активність спонукає організм до утворення додаткових тканин, що компенсують пошкоджені тканини. При цьому вивчення чогось нового, які заняття незвичним видом діяльності,— найкращий спосіб розвивати мозок.

VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

• Складання пам'ятки «Профілактика захворювань нервової системи»

Приклад пам'ятки:

1. Уникання травмувань спини та голови.

2. Запобігання потраплянню в організм збудників захворювань.

3. Дотримання правил особистої гігієни.

4. Уникання контактів з алергенами та токсинами.

5. Профілактичні щеплення.

6. Своєчасне лікування інфекційних хвороб.

7. Активний спосіб життя.

8. Відсутність шкідливих звичок.

9. Своєчасний відпочинок, повноцінний сон, боротьба зі стресами.

10. Раціональне харчування.

• Фронтальна бесіда

Учні мають відповісти на запитання 2-4 до § 36.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Завдання для всіх учнів: повторити § 31 -36, вивчити терміни з теми. Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення або презентації «Сенсорні системи», знайти народні приказки про відчуття.

VIII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ, РЕФЛЕКСІЯ, ОЦІНЮВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

• Фронтальна бесіда

Учні мають відповісти на запитання 1 до § 36.

• Обговорення цитати

Протидій хворобі відразу; пізно думати про ліки, коли хвороба вже вкорінилася від довгого зволікання (Овідій).





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити