Біологія 8 клас розробки уроків до підручника К. М. Задорожного - І. О. Уварова 2016

Зв'язок організму людини із зовнішнім середовищем. Сенсорні системи
Зорова сенсорна система. Око

Мета уроку: ознайомити учнів з особливостями будови й функціями зорової сенсорної системи; розкрити взаємозв'язок між будовою й функціями ока; поглибити знання про значення сенсорних систем для людини; розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення, уміння працювати в парах, порівнювати, аналізувати та узагальнювати інформацію, установлювати причинно-наслідкові зв'язки; виховувати дбайливе ставлення до власного здоров'я, товариські відносини, інтерес до біології та медицини, літератури, формувати науковий світогляд.

Матеріали та обладнання: таблиця «Будова ока», фотографії та малюнки ока різних тварин, муляжі, моделі ока.

Основні поняття: зорова сенсорна система, око, брови, повіки, вії, м'язи ока, слізні залози, рогівка, склера, судинна оболонка, райдужна оболонка, меланін, сітківка, склисте тіло, зіниця, зоровий нерв, війкове тіло, кришталик, передня та задня камери ока.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, ВИЗНАЧЕННЯ МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

О Обговорення малюнків

Учитель пропонує учням розглянути малюнки та фотографії очей різних тварин, які розміщені на дошці або спроектовані на екран.

— Які органи зображені на малюнках та фотографіях? (Органи зору — очі.)

— Яким тваринам вони належать? (Наприклад, бабка, восьминіг, жаба, крокодил, орел, синій кит, тигр, вівця, кінь, шимпанзе, людина.)

— Яку функцію вони виконують? (Сприймають візуальну інформацію.)

— Чи здогадалися ви, якою буде тема нашого уроку?

Учитель допомагає учням сформулювати тему уроку, визначити його мету та завдання.

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

• Епіграф до уроку

О, очі — видатна річ. На зразок барометра. Усе видно (М. Булгаков «Собаче серце»).

IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ ТА ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ О Фронтальне опитування

— Що таке сенсорні системи?

— Із яких частин вони складаються?

— Що таке рецептори?

— Які бувають рецептори?

• Вправа «Установи відповідність»

Учні мають установити відповідність між рецепторами та їхніми характеристиками.

1

терморецептори

А

сприймають біль

2

хеморецептори

Б

сприймають температуру

3

фоторецептори

В

сприймають тиск

4

ноцирецептори

Г

сприймають хімічні речовини

5

механорецептори

Д

сприймають світло та колір

Відповідь: 1 — Б; 2 — Г; 3 — Д; 4 — А; 5 — В.

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Складові зорової сенсорної системи

• Розповідь учителя, частково-пошукова робота з підручником, складання схеми

За текстом підручника на с. 134 та розповіддю вчителя учні мають скласти схему зорової сенсорної системи.

2. Будова ока

• Частково-пошукова робота з підручником, заповнення таблиці «Будова ока» (робота в парах), повідомлення учнів, розповідь учителя, демонстрування розбірних моделей ока

За розповіддю вчителя, повідомленнями учнів, які готували індивідуальне домашнє завдання, та за текстом підручника на с. 134-135 учні мають заповнити таблицю, у якій розкрити особливості будови складових ока та їхні функції. (Один учень з пари має дати характеристику, а інший — описати функції.)

Заповнену таблицю «Будова ока» подано в електронному додатку.

Слід звернути увагу учнів на те, що саме завдяки злагодженій роботі всіх структур ока воно може повноцінно виконувати свої функції.

• Цікавий факт

• Більшість дітей при народженні мають очі сіро-блакитного кольору, вони набувають свого справжнього кольору приблизно у два роки.

• Найрідший колір очей — зелений (його мають 2 % людей на планеті).

• Малюнок райдужної оболонки ока кожної людини є індивідуальним.

VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

• Вправа «Біологічний бій»

Учитель пропонує учням провести інтелектуальний бій: учням необхідно «атакувати» один одного термінами (складовими ока), що були вивчені на уроці.

Приклади термінів: брови, повіки, склисте тіло, зіниця, райдужна оболонка, склера, рогівка, війкове тіло, судинна оболонка, кришталик тощо.

• Фронтальна бесіда

Учні мають відповісти на запитання 4, 5 до § 38.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Завдання для всіх учнів: опрацювати с. 134-135 § 38, вивчити будову ока.

Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення або презентації «Сприйняття оком простору», «Сприйняття оком світла та кольору», «Порушення зору», «Захист зору».

VIII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ, РЕФЛЕКСІЯ, ОЦІНЮВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

О Обговорення приказки

Очі — дзеркало душі.

О Робота з дидактичними картками

Учні отримують картки зі смайликами. Вони мають поставити позначку поряд із тим зображенням, яке відображає їхні емоції від уроку.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити