Біологія 8 клас - розробки уроків до підручника К. М. Задорожного - 2016 рік

ТЕМА 8. ЗВ'ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ. СЕНСОРНІ СИСТЕМИ

Урок № 43. Око. Захист зору

Мета уроку: ознайомити учнів з поняттям «акомодація», основними порушеннями роботи зорової сенсорної системи; розкрити механізм роботи ока; схарактеризувати симптоми, наслідки та профілактику травм і захворювань органів зору; поглибити знання про значення зорової сенсорної системи для людини; розвивати увагу, пам'ять, мислення, уміння працювати в парах, порівнювати, аналізувати та узагальнювати інформацію, установлювати причинно-наслідкові зв'язки, робити логічні висновки; виховувати дбайливе ставлення до власного здоров'я, товариські відносини, інтерес до біології, медицини, літератури, формувати науковий світогляд.

Матеріали та обладнання: таблиця «Будова ока», малюнки, муляжі, моделі ока.

Основні поняття: акомодація, кришталик, сітківка, палички, колбочки, жовта пляма, сліпа пляма, короткозорість, далекозорість, більмо, катаракта.

Тип уроку: комбінований урок.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ ТА ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

ü Вправа «Знайди помилку» (робота в парах)

Учитель пропонує учням попрацювати в парах та виявити помилки в тексті.

Завдання подано в електронному додатку.

Відповіді: 1. Брови захищають очі від потрапляння поту. 2. Очне яблуко рухають м'язи ока. 3. Волосся, що оточує краї повік, називається віями. 4. Зовнішня щільна оболонка ока — це склера. 5. Рогівка пропускає світло завдяки тому, що вона прозора. 6. Райдужна оболонка забарвлена меланіном. 7. Отвір у райдужній оболонці називається кришталиком. 8. Кришталик вигнутий назовні з двох боків. 9. Війкове тіло підтримує кришталик. 10. Фоторецептори містить сітківка. 11. Судинна оболонка виконує функцію живлення.

12. Усередині очне яблуко заповнене склистим тілом.

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

ü Обговорення висловлювання

Можна бачити лише те, на що ти дивишся (Моріс Мерло-Понті).

— Що мав на увазі французький філософ?

— Що саме ви маєте на увазі під словом «бачити»?

— Яке значення має для людини зір?

Сьогодні ми продовжимо досліджувати та вивчати зір людини.

IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, ВИЗНАЧЕННЯ МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

ü Епіграф до уроку

Нічого не може бути страшнішим за втрату зору. Це несказанна кривда, вона віднімає у людини дев'ять десятих світу (Максим Горький).

Учитель пропонує учням здогадатися, якою буде тема уроку, допомагає визначити його мету та завдання.

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Сприйняття оком простору

ü Розповідь учителя, повідомлення учнів, частково-пошукова робота з підручником, словникова робота, демонстрування розбірних моделей ока

За розповіддю вчителя, повідомленнями учнів, які готували індивідуальне домашнє завдання, та за текстом підручника на с. 136 учні мають визначити механізм сприйняття оком простору, сформулювати й записати визначення терміна «акомодація».

Акомодація — це здатність ока змінювати фокусну відстань для чіткого бачення предметів на різній відстані.

Цю властивість зору забезпечує кришталик, який може змінювати форму (ставати більш плоским або опуклим) завдяки скороченням і розтягненням війкових м'язів.

ü Цікавий факт

Акомодацію ока вимірюють у діоптріях. У нормі кришталик ока може змінювати свою форму на 14 діоптрій.

2. Сприйняття оком світла та кольору

ü Розповідь учителя, повідомлення учнів, частково-пошукова робота з підручником, словникова робота

За розповіддю вчителя, повідомленнями учнів, які готували індивідуальне домашнє завдання, та за текстом підручника на с. 136-137 учні мають визначити механізм сприйняття оком світла та кольору, скласти схему оптичного апарата ока, сформулювати й записати визначення термінів «палички», «колбочки», «жовта пляма», «сліпа пляма».

Оптичний апарат ока (схема проходження світла)

Палички — це дуже чутливі до світла фоторецептори, які забезпечують сприйняття світла навіть у найменшій кількості (сутінковий зір). Проте кольори палички не розрізняють.

Колбочки — це малочутливі до світла фоторецептори, які забезпечують кольоровий зір, але працюють лише за достатньої кількості світла.

Жовта пляма — це ділянка сітківки, на якій зосереджено найбільшу кількість колбочок (зона найкращого бачення).

Сліпа пляма — це ділянка сітківки, яка не чутлива до світла (позбавлена фоторецепторів і є місцем виходу зорового нерва).

ü Цікавий факт

Здорова людина здатна сприймати близько п'яти мільйонів кольорових відтінків.

3. Порушення зору

ü Повідомлення учнів, частково-пошукова робота з підручником

За текстом підручника на с. 146 та повідомленнями учнів, які готували індивідуальне домашнє завдання, учні мають ознайомитися з основними видами порушень зору.

Основні порушення зору: короткозорість, далекозорість, катаракта, більмо, глаукома, дальтонізм.

VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

ü Лабораторне дослідження «Визначення акомодації ока» с. 218

ü Лабораторне дослідження «Виявлення сліпої плями на сітківці ока» с. 218

Алгоритми для формулювання висновків до лабораторних досліджень подано в електронному додатку.

ü Фронтальна бесіда

Учні мають відповісти на запитання 3, 7-8 до § 38.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Завдання для всіх учнів: опрацювати § 38,42, с. 146, вивчити нові терміни, скласти пам'ятку «Профілактика порушень зору».

Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення або презентацію «Будова вуха».

VIII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ, РЕФЛЕКСІЯ, ОЦІНЮВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

ü Обговорення прислів'їв та приказок

Приклади прислів'їв та приказок для обговорення подано в електронному додатку.

ü Фронтальна бесіда

Учні мають відповісти на запитання 1-2,6 до § 38,1,2 до § 42.

ü Вправа «Я запам'ятав»

Учням пропонується назвати те, що найбільше запам'яталося з вивченого на уроці.



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити