Біологія 8 клас розробки уроків до підручника К. М. Задорожного - І. О. Уварова 2016

Зв'язок організму людини із зовнішнім середовищем. Сенсорні системи
Вухо. Захист слуху

Мета уроку: розкрити механізм сприйняття звуків; ознайомити з поняттям «слухова чутливість», основними проблемами слухової сенсорної системи; схарактеризувати симптоми, наслідки та профілактику травм і захворювань органів слуху; поглибити знання про значення слухової сенсорної системи для людини; розвивати увагу, пам'ять, мислення, уміння працювати в парах, порівнювати, аналізувати та узагальнювати інформацію, установлювати причинно-наслідкові зв'язки, робити логічні висновки; виховувати дбайливе ставлення до власного здоров'я, товариські відносини, естетичні почуття, інтерес до предмета, формувати науковий світогляд.

Матеріали та обладнання: таблиця «Будова вуха», малюнки, муляжі, моделі вуха, механічний годинник, лінійка.

Основні поняття: вушна раковина, слуховий прохід, барабанна перетинка, молоточок, коваделко, стремінце, кругле вікно, овальне вікно, завитка, механорецептори, слуховий нерв, скронева зона кори головного мозку, сірчана пробка, глухота, отит, захворювання внутрішнього вуха та слухового нерва.

Тип уроку: комбінований урок.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ ТА ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

• Вправа «Пошта» (робота в парах)

Учням пропонується розподілити «листи» (складові вуха) по відповідних «скриньках» (частини вуха).

Скриньки: «Зовнішнє вухо»; «Середнє вухо»; «Внутрішнє вухо».

Листи: 1. Слухова (євстахієва) труба; 2. Овальне вікно; 3. Вушна раковина; 4. Молоточок; 5. Слуховий прохід; 6. Барабанна перетинка; 7. Барабанна порожнина; 8. Завитка; 9. Коваделко; 10. Кістковий лабіринт; 11. Стремінце.

Відповіді: «Зовнішнє вухо»: 3, 5, 6; «Середнє вухо»: 1, 4, 7, 9, 11; «Внутрішнє вухо»: 2, 8,10.

• Обговорення малюнків 39.7, 39.2 на с. 139

• Гра-змагання «Хто більше»

Учитель пропонує учням назвати якомога більше приказок або прислів'їв про вуха або слух.

Приклади:

• Слово вух шукає, щоб у них гніздо звити.

• На те і два вуха, щоб більше слухати.

• Так бреше, що вуха в'януть.

• Вище лоба вуха не виростуть.

• В одне вухо влетіло, в інше — вилетіло.

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

• Епіграф до уроку

Слух — це єдиний справжній письменник і єдиний справжній читач (Роберт Фрост).

— Чи погоджуєтеся ви з висловлюванням американського поета?

— Яке значення для людини має слух?

— Чи можна назвати повноцінним життя людини, яка не чує звуків або має проблеми зі слухом?

IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, ВИЗНАЧЕННЯ МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

Учитель повідомляє учням тему уроку, допомагає визначити його мету та завдання.

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Сприйняття вухом звуків

• Розповідь учителя, повідомлення учнів, частково-пошукова робота з підручником, словникова робота, складання схеми «Проходження звуку»

За розповіддю вчителя, повідомленнями учнів, які готували індивідуальне домашнє завдання, та за текстом підручника на с. 139-140 учні мають визначити механізм сприйняття вухом звуків, склавши схему.

Схема проходження звуку

2. Порушення слуху

• Повідомлення учнів, частково-пошукова робота з підручником

За текстом підручника на с.147 та повідомленнями учнів необхідно визначити основні порушення слуху.

Основні порушення слуху: сірчана пробка, глухота, отит (запалення середнього вуха), захворювання внутрішнього вуха та слухового нерва.

• Цікавий факт

• Прослуховування музики в навушниках на великій гучності тривалий час призводить до порушень слуху і патологічних змін у вухах. До того ж, навушники сприяють розмноженню бактерій у вушній раковині.

• Ми сприймаємо свій голос по-іншому, ніж його сприймають оточуючі. Для багатьох є несподіванкою, коли вони чують як звучить їхній голос в аудіозапису. Наш «внутрішній» голос відрізняється від «зовнішнього» за тембром. Пояснюється це тим, що до інших людей звукові хвилі, що йдуть з нашої гортані, доходять через повітряне середовище, а до нашого слуху — через рідкі середовища, які заповнюють внутрішні органи.

VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

• Лабораторне дослідження «Вимірювання порога слухової чутливості» с. 219

Алгоритм для формулювання висновків до лабораторного дослідження подано в електронному додатку.

• Фронтальна бесіда

Учні мають відповісти на запитання 2-3 до § 39.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Завдання для всіх учнів: опрацювати § 39, с. 147 § 42, вивчити нові терміни, скласти пам'ятку «Профілактика порушення слуху».

Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення або презентації «Орган рівноваги», «Орган смаку», «Орган нюху», «Соматосенсорна система».

VIII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ, РЕФЛЕКСІЯ, ОЦІНЮВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

• Фронтальна бесіда

Учні мають відповісти на запитання 3 до § 42.

• Вправа «Я запам'ятав»

Учням пропонується назвати те, що найбільше запам'яталося на уроці.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити