Біологія 8 клас розробки уроків до підручника К. М. Задорожного - І. О. Уварова 2016

Вища нервова діяльність
Навчання та пам'ять

Мета уроку: ознайомити учнів з поняттями «пам'ять» та «навчання», видами навчання та пам'яті; розкрити вплив соціальних чинників на формування особистості; розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення, уміння порівнювати, аналізувати, систематизувати та узагальнювати інформацію, установлювати причинно-наслідкові зв'язки; виховувати дбайливе ставлення до власного здоров'я, товариські відносини, інтерес до біології, літератури, мистецтва, формувати науковий світогляд.

Матеріали та обладнання: таблиця «Будова головного мозку».

Основні поняття: навчання, пам'ять, закарбування, імпринтинг, інсайт, звикання, латентне, догматичне навчання, рухова, словесно-логічна, образна, емоційна пам'ять.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

• Епіграф до уроку

Той, хто ставить запитання,— дурень на п'ять хвилин, той, хто не ставить,— дурень на все життя (китайська приказка).

• Слово вчителя

Сьогодні на уроці ми дізнаємося багато нового, тож не бійтеся ставити запитання щодо незрозумілих моментів нового матеріалу.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, ВИЗНАЧЕННЯ МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

• Обговорення відеофрагментів

Учитель демонструє учням кілька відеофрагментів, на яких показано, як дитина навчається повзати, ходити, їсти ложкою тощо.

Приклади відео: https://www.youtube.com/watch?v=go5Swpo5zYA

https://www.youtube.com/watch?v=YMfuYiRJQ_w

https://www.youtube.com/watch?v=5Ua_VIEVkyQ

— Що ви бачите на відео? (Як дитина навчається.)

— Які умови необхідні для навчання? (Приклад, пояснення, запам'ятовування, спроби.)

— Чи здогадалися ви, про що йтиметься сьогодні на уроці? (Навчання та пам'ять.) Учитель повідомляє учням тему уроку, допомагає визначити його мету та завдання.

IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ ТА ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

• Вправа «Ти — мені, я — тобі»

Учні ставлять запитання з вивченої теми будь-кому з однокласників, але самі обов'язково мають знати відповідь на це запитання. У разі правильної відповіді учень має право поставити своє запитання.

• Вправа «Склади слова»

На дошці прикріплені аркуші зі складами, з яких учні мають скласти терміни та дати їм визначення.

Склади: МО ІН РЕФ МО ЛЕКС ЗОК ВА СТИНКТ

Відповіді: мозок; мова; рефлекс; інстинкт.

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Навчання та його види

• Повідомлення учнів, частково-пошукова робота з підручником, словникова робота, складання схеми «Види навчання»

За повідомленнями учнів, які готували індивідуальне домашнє завдання, та за текстом підручника на с. 158-159 учні мають сформулювати визначення поняття «навчання», схарактеризувати види навчання, скласти схему та доповнити її прикладами.

Навчання — це пристосувальні зміни індивідуальної поведінки внаслідок набутого досвіду.

Схему «Види навчання» подано в електронному додатку.

Приклади видів навчання:

Імпринтинг: новонароджені та немовлята фіксують у пам'яті образи своїх батьків, оточення тощо.

Інсайт: яблуко, що впало на голову Ісаку Ньютону, було поштовхом для формулювання закону всесвітнього тяжіння.

Звикання: якщо вчитель задає домашнє завдання і не перевіряє його, учні звикають до цього й перестають його виконувати.

Латентне навчання: під час перегляду науково-популярного фільму людина отримує другорядну інформацію, яка може мати значення в подальшому.

Догматичне навчання: вивчення правила шляхом механічного запам'ятовування (зазубрювання).

Навчання шляхом спроб і помилок: коли дитина вчиться ходити, вона падає, піднімається і намагається знову зробити кроки.

Слід звернути увагу учнів на те, що стійкість набутих форм поведінки залежить від пам'яті, яка зберігає отриману інформацію.

2. Пам'ять та її види

• Повідомлення учнів, частково-пошукова робота з підручником, складання схем «Процеси пам'яті» та «Види пам'яті за змістом»

За повідомленнями учнів, які готували індивідуальне домашнє завдання, та за текстом підручника на с. 159-161 учні мають сформулювати визначення поняття «пам'ять», схарактеризувати види пам'яті за змістом, скласти схему та доповнити її прикладами.

Пам'ять — це сукупність психічних процесів, що полягають у накопиченні, збереженні та відтворенні певної інформації (знань, умінь).

Процеси пам'яті

Схему «Види пам'яті за змістом» подано в електронному додатку.

VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

• Анкетування « Чи добра у вас пам'ять?»

Учням пропонується відповісти на запитання.

Анкету подано в електронному додатку.

Варіанти відповідей: ніколи — 0, рідко — 1, інколи — 2, часто — 3.

Висновки: 7 і менше балів: у вас чудова пам'ять — можна лише позаздрити. Але все ж не забувайте про раціональне харчування, що допомагає підтримувати пам'ять у такому ж прекрасному стані. 8-15 балів: увага! Вам не слід розслаблюватись. Ваша пам'ять потребує постійного тренування та правильного «живлення». Понад 15 балів: у вас дуже слабка пам'ять. Слід проконсультуватися зі спеціалістом і з'ясувати причину. Але не варто перейматися. За певних умов пам'ять відновлюється і покращується.

• Фронтальна бесіда

Учні мають відповісти на запитання 3-5 до § 46.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Завдання для всіх учнів: опрацювати с. 158-161 § 46, вивчити види пам'яті та навчання.

Індивідуальне завдання: знайти народні приказки та прислів'я про пам'ять.

VIII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ, РЕФЛЕКСІЯ, ОЦІНЮВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

• Обговорення цитати

Ані мистецтво, ані мудрість не можуть бути досягнуті, якщо їх не навчатися (Демокрит).





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити