Біологія 8 клас розробки уроків до підручника К. М. Задорожного - І. О. Уварова 2016

Регуляція функцій організму
Імунізація. Алергія. СНІД

Мета уроку: ознайомити учнів з поняттями «імунізація», «щеплення», «сироватка», «вакцина», «алергія»; поглибити знання учнів про види імунітету, ВІЛ та СНІД; розкрити позитивне значення імунізації; розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення, уміння висловлювати власну думку, порівнювати, аналізувати та узагальнювати інформацію, установлювати причинно-наслідкові зв'язки; виховувати дбайливе ставлення до власного здоров'я, прагнення вести здоровий спосіб життя, інтерес до предмета, формувати науковий світогляд.

Матеріали та обладнання: малюнки й фотографії ВІЛ та алергенів.

Основні поняття: імунізація, вакцина, щеплення, алергія, алергени, ВІЛ, СНІД.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

• Епіграф до уроку

Будь-яку хворобу легше попередити, ніж лікувати (Гіппократ).

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ ТА ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

• Вправа «Обери правильну відповідь»

Учні мають визначити номери правильних тверджень щодо імунітету.

Твердження до вправи подано в електронному додатку.

Відповіді: 1, 3, 5, 6, 8, 10.

• Фронтальна бесіда

— Протягом усієї історії людства траплялися численні епідемії, що спустошували міста й села. Так, чума відома з давніх-давен. У VI столітті у Візантійській імперії чума тривала 50 років і забрала 100 мільйонів осіб. Не менш небезпечною була чорна віспа. У XVIII столітті в Європі від віспи щороку гинули 400 тисяч осіб. На початку XIX століття з розвитком торгівлі почала поширюватися холера. Зареєстровано сім епідемій холери. Але навіть під час цих епідемій (ще до відкриття щеплень) не всі люди хворіли. Чому, як ви вважаєте? (Різний стан імунітету.)

— Відомо, що на деякі захворювання імунітет може виникати на все життя, а до деяких він не виникає взагалі або виникає ненадовго. Чим це можна пояснити?

— Деякі люди, навіть якщо вони є членами однієї родини, можуть хворіти по- різному — хтось дуже часто, а хтось рідко. Чому? (На імунітет впливає багато чинників.)

— Чи потрібно, на вашу думку, робити щеплення? Чому? (Так, оскільки щеплення захищають від деяких захворювань, які імунітет людини не в змозі самостійно подолати.)

Учитель підводить учнів до розуміння важливості імунної системи та імунізації для кожної людини.

IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, ВИЗНАЧЕННЯ МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

• Слово вчителя

Пригадаймо, що за деяких умов імунітет людини може послаблюватися. Наприклад, це може бути спричинене надмірними навантаженнями або недостатнім харчуванням чи недосипанням. У таких випадках може виникати алергічна реакція на різні подразники. Деякі чинники можуть уражати безпосередньо імунну систему. Наприклад, ВІЛ спричиняє СНІД. Сьогодні ми дізнаємося більше про імунну систему, алергію та СНІД.

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Імунізація

• Розповідь учителя, повідомлення учнів, словникова робота, складання схеми «Види імунізації» За розповіддю вчителя та повідомленнями учнів, які готували індивідуальне домашнє завдання, учні мають сформулювати визначення поняття «імунізація», розглянути види імунізації, скласти схему.

Імунізація — це метод створення штучного імунітету в людей і тварин.

2. Алергія

• Повідомлення учнів, частково-пошукова робота з підручником

За повідомленнями учнів, які готували індивідуальне домашнє завдання, та за текстом підручника на с. 186 учні мають сформулювати визначення понять «алергія», «алергени», ознайомитися з групами алергенів та навести приклади.

Алергія — це гостра (надмірна) реакція імунної системи організму на зазвичай нешкідливі речовини.

Алергени — це антигени, які спричиняють у чутливих до них людей алергічні реакції. Найпоширені групи алергени: побутові (пил, крейда), епідермальні (хутро, пух), інсектні (кліщі, комахи), пилкові (пилок рослин), харчові (цитрусові, шоколад), лікарські (будь-які препарати), грибкові (цвілеві й дріжджові гриби), гельмінтні (продукти життєдіяльності гостриків, аскарид), термічні (вітер, мороз), морально-біологічні (стрес).

3. ВІЛ/СНІД

• Повідомлення учнів, частково-пошукова робота з підручником, словникова робота, заповнення таблиці «Характеристика ВІЛ»

За повідомленнями учнів, які готували індивідуальне домашнє завдання, та за текстом підручника на с. 187 учні мають сформулювати визначення понять «ВІЛ», «СНІД», схарактеризувати ВІЛ, заповнити таблицю.

ВІЛ — вірус імунодефіциту людини.

СНІД — синдром набутого імунодефіциту людини.

Заповнену таблицю «Характеристика ВІЛ» подано в електронному додатку.

• Цікавий факт

70 % дітей, які народжуються від ВІЛ-інфікованої матері, є здоровими.

VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

• Вправа «Анаграма»

На дошці написані слова, у яких переплутані букви. Учні мають розшифрувати терміни та дати визначення.

НЕГТИНА ЕНІТМУТІ ЯЛЕРАГІ ЛІВ ТИНАЛОТІ РЕГЕНАЛ ЦИКОЙЕЛИТ НІСД

Відповіді: антиген; імунітет; алергія; ВІЛ; антитіло; алерген; лейкоцити; СНІД.

• Складання пам'ятки «Профілактика ВІЛ-інфекції» (робота в парах)

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Завдання для всіх учнів: повторити § 49-54, вивчити нові терміни.

Слід завчасно об'єднати учнів у три команди для роботи на наступному уроці, повідомити, що їм необхідно обрати капітана, придумати назву команди та девіз. Індивідуальне завдання: знайти приказки та прислів'я про здоров'я.

VIII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ, РЕФЛЕКСІЯ, ОЦІНЮВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

• Фронтальна бесіда

Учні мають відповісти на запитання 1-4 до § 54.

• Вправа «Мікрофон»

Учням ставиться запитання, на яке вони мають відповісти, коли отримають «мікрофон». — Що найбільше вам запам'яталося з уроку?

Зверніть увагу! Урок № 65 (урок узагальнення знань) подано в електронному додатку в повному обсязі.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити