Біологія 8 клас розробки уроків до підручника К. М. Задорожного - І. О. Уварова 2016

Розмноження та розвиток людини
Запліднення. Менструальний цикл. Вагітність. Плацента, її функції

Мета уроку: ознайомити учнів з особливостями гаметогенезу, запліднення та вагітності; сформувати поняття «менструальний цикл», «вагітність», «пологи», уявлення про фази менструального циклу; розкрити механізм гормональної регуляції менструального циклу, вагітності та пологів; розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення, уміння висловлювати власну думку, порівнювати, аналізувати та узагальнювати інформацію, установлювати причинно-наслідкові зв'язки; виховувати дбайливе ставлення до власного здоров'я, моральні принципи, любов до батьків, інтерес до біології, літератури, мистецтва, формувати науковий світогляд.

Матеріали та обладнання: малюнки та фотографії зиготи, зародка та вагітної жінки на різних стадіях вагітності, репродукції картин відомих художників, що зображують жінок з новонародженими або вагітних.

Основні поняття: яйцеклітина, сперматозоїд, запліднення, зигота, менструальний цикл, менструація, овуляція, жовте тіло, фолікул, вагітність, плацента, пологи.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

• Фронтальна бесіда

— Що таке стать?

— Що таке статеві ознаки? Які вони бувають?

— Які особливості мають жіночі гамети? чоловічі?

— Із чим це пов'язано?

• Вправа «Пошта» (робота в парах)

Учням пропонується розподілити «листи» (терміни) по відповідних «скриньках». Скриньки: «Первинні статеві ознаки»; «Вторинні статеві ознаки»; «Чоловічі статеві органи»; «Жіночі статеві органи».

Листи: 1. Широкі таз і стегна в жінок; 2. Мошонка; 3. Матка; 4. Сім'яники; 5. Волосся на грудях і спині в чоловіків; 6. Передміхурова залоза; 7. Широкі плечі в чоловіків; 8. Яєчники; 9. Розвинені груди у жінок; 10. Соромітні губи; 11. Борода та вуса в чоловіків; 12. Маткові труби.

Відповіді: «Первинні статеві ознаки»: 2, 3,4, 6, 8, 10,12;«Вторинні статеві ознаки»: 1, 5, 7, 9, 11; «Чоловічі статеві органи»: 2, 4, 6; «Жіночі статеві органи»: 3, 8,10, 12.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, ВИЗНАЧЕННЯ МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

• Обговорення репродукцій картин

Учитель пропонує учням розглянути репродукції картин, які розміщені на дошці або спроектовані на екран.

Приклади картин: «Сікстинська мадонна», «Мадонна Грандука» Рафаеля, «Мадонна Літта» Леонардо да Вінчі, «Портрет пари Арнольфіні» Яна ван Ейка, «Мадонна зі святим Джованніні» Доменіко Гірландайо.

— Що ви бачите на картинах?

— Яке головне біологічне призначення жіночого організму?

Учитель пропонує учням здогадатися про тему уроку, допомагає визначити його мету та завдання.

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

• Епіграф до уроку

Дитина — це любов, що стала зримою (Новаліс).

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Визначення термінів та матеріал до розповіді вчителя подано в електронному додатку.

1. Менструальний цикл

• Розповідь учителя, частково-пошукова робота з підручником, словникова робота, складання схеми «Фази менструального циклу»

За розповіддю вчителя та текстом підручника на с. 194-195 учні мають дати визначення понять «менструальний цикл», «менструація», «овуляція», схарактеризувати фази менструального циклу, склавши схему.

Схему «Фази менструального циклу» подано в електронному додатку.

2. Запліднення

• Повідомлення учнів, частково-пошукова робота з підручником, словникова робота, складання схеми «Запліднення» За повідомленнями учнів, які готували індивідуальне домашнє завдання, та за текстом підручника на с. 195-196 учні мають дати визначення поняття «запліднення», схарактеризувати процес запліднення, скласти схему.

Схему «Запліднення» подано в електронному додатку.

3. Вагітність

• Повідомлення учнів, частково-пошукова робота з підручником, словникова робота

За повідомленнями учнів, які готували індивідуальне домашнє завдання, та за текстом підручника на с. 196-197 учні мають дати визначення понять «вагітність» та «пологи», визначити основні особливості вагітності людини.

Слід звернути увагу учнів на те, що більш детально процес розвитку зародка буде розглянуто на наступному уроці.

4. Плацента, її значення

• Повідомлення учнів, частково-пошукова робота з підручником, словникова робота

За повідомленнями учнів, які готували індивідуальне домашнє завдання, та за текстом підручника на с. 196 учні мають дати визначення поняття «плацента», розкрити її значення для плода.

VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

• Вправа «Снігова куля»

Учитель називає прізвище учня та пропонує йому назвати термін і дати йому визначення. Після цього учень називає прізвище однокласника, який повторює вже сказане та називає ще один термін і дає йому визначення, і так далі...

Приклади термінів: менструальний цикл, менструація, овуляція, жовте тіло, гамети, запліднення, зигота, вагітність, плацента.

• Фронтальна бесіда

Учні мають відповісти на запитання 3-5 до § 56.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Завдання для всіх учнів: опрацювати § 56, вивчити нові терміни.

Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення або презентації «Ембріональний період розвитку людини», «Вплив чинників середовища та способу життя батьків на розвиток плода».

VIII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ, РЕФЛЕКСІЯ, ОЦІНЮВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

• Фронтальна бесіда

Учні мають відповісти на запитання 1-2,6 до § 56.

• Проблемне запитання

— Чоловік здатний до запліднення все своє життя, починаючи з моменту статевого дозрівання. Відомі випадки, коли чоловік ставав батьком у віці 90 років. Жінці ж відпущено лише 40% від часу всього її життя для того, щоб стати матір'ю. Як ви гадаєте, чому? («Завдання» жінки полягає не лише в передачі спадкового матеріалу й народженні дитини, а й у турботі про нащадків.)





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити