Біологія 8 клас розробки уроків до підручника К. М. Задорожного - І. О. Уварова 2016

Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини
Їжа та її компоненти. Склад харчових продуктів

Мета уроку: ознайомити учнів з компонентами їжі, типами вітамінів; схарактеризувати склад харчових продуктів; розкрити сутність їжі як джерела енергії для організму людини, функціональне значення для організму білків, жирів, вуглеводів, вітамінів, води й мінеральних речовин; обґрунтувати способи збереження вітамінів у продуктах харчування; розвивати логічне мислення, увагу, уміння систематизувати інформацію, виокремлювати головне в тексті; виховувати дбайливе ставлення до власного здоров'я, естетичні почуття, формувати переконання в необхідності здорового способу життя, науковий світогляд.

Матеріали та обладнання: таблиці «Піраміда харчування», «Хімічний склад та калорійність харчових продуктів», репродукції картин відомих художників, на яких зображено їжу.

Основні поняття: харчування, їжа, компоненти їжі, органічні та неорганічні речовини, білки, жири, вуглеводи, амінокислоти, вода, вітаміни.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, ВИЗНАЧЕННЯ МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

На дошку прикріплюють (або проектують на екран) зображення картин відомих художників, на яких зображено їжу.

Прикладами таких картин можуть бути: Едуард Мане «Устриці», Борис Кустодієв «Трактирщик», Дієго Веласкес «Селянський обід», Луі Мелендес «Натюрморт з динею та грушами».

Учитель пропонує учням подивитися на зображення і здогадатися, про що йтиметься на уроці. Разом з учнями вчитель визначає тему уроку, його мету та завдання.

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

• Епіграф до уроку

Усяк є тим, що він їсть (Л. Фейербах).

• Фронтальна бесіда

— Чи згодні ви з висловлюванням видатного філософа?

— Навіщо ми вживаємо їжу?

— Як їжа може вплинути на стан організму?

Сьогодні на уроці ми дізнаємося про основні компоненти їжі, їхнє значення для організму, склад харчових продуктів. Із цими знаннями вам буде легко складати власний харчовий раціон, який буде не тільки смачним, а й дуже корисним!

IV. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ ТА АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

• Вправа «Телефонний код»

Учні мають розшифрувати закодовані терміни за дешифрувальною таблицею та дати їм визначення.

Завдання до вправи подано в електронному додатку.

Відповіді: 1. Асиміляція; 2. Енергія; 3. Харчування; 4. Дисиміляція.

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Їжа та її компоненти

• Розповідь учителя з елементами бесіди, словникова робота, складання схеми «Компоненти їжі» За розповіддю вчителя та текстом підручника на с. 18 учні мають сформулювати визначення поняття «їжа» та скласти схему компонентів їжі. Їжа — це те, що споживає людина для підтримки життя.

Схему «Компоненти їжі» подано в електронному додатку.

• Робота в парах, заповнення таблиці «Компоненти їжі», частково-пошукова робота з підручником Учні поділяються на два варіанти: I варіант має схарактеризувати та записати в таблицю особливості компонентів їжі, а II варіант —їхні функції. Для отримання інформації учні користуються текстом підручника (с 18-20). Після цього вони діляться інформацією зі своїм напарником і заповнюють другу частину таблиці.

Заповнену таблицю «Компоненти їжі» подано в електронному додатку.

Слід звернути увагу учнів не те, що вода, мінеральні речовини та вітаміни засвоюються організмом людини в тому вигляді, у якому вони надходять із їжею. Білки, жири й вуглеводи є великими складними молекулами, тому вони спочатку розщеплюються до простих речовин.

2. Харчові продукти

• Розповідь учителя, робота з підручником, складання схеми «Харчові продукти»

За розповіддю вчителя та текстом підручника на с. 19 учні мають скласти схему та навести приклади харчових продуктів.

Схему «Харчові продукти» подано в електронному додатку.

Слід зазначити, що більшість страв є поєднанням продуктів рослинного і тваринного походження.

• Цікавий факт

Бджолиний мед — це унікальний харчовий продукт, який не псується. Він зберігає свої якості протягом тисяч років.

3. Вітаміни

• Розповідь учителя, повідомлення учнів, частково-пошукова робота з підручником, складання схеми «Вітаміни»

За розповіддю вчителя, повідомленнями учнів, які готували індивідуальне домашнє завдання, та за текстом підручника й таблицею на с. 20 учні мають скласти схему та навести приклади вітамінів.

Схему «Вітаміни» подано в електронному додатку.

Слід звернути увагу учнів на те, що продукти, багаті на вітаміни, краще вживати в сирому вигляді, оскільки під час термічної обробки й, особливо, консервування більшість вітамінів руйнується.

VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

• Вправа «Ти — мені, я—тобі»

Учні ставлять один одному запитання з вивченої теми.

• Вправа «Наведи приклад»

Учні наводять приклади харчових продуктів, у яких певні компоненти містяться в найбільшій кількості.

• Обговорення народних приказок та приспів їв про їжу

Приклади приказок та прислів'їв подано в електронному додатку.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Завдання для всіх учнів: опрацювати § 5, запитання 5,6 (усно), вивчити компоненти їжі.

Слід нагадати учням про необхідність підготовки презентації міні-проекту «Збалансоване харчування».

Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення або презентацію «Харчові та енергетичні потреби організму».

VIII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ, РЕФЛЕКСІЯ, ОЦІНЮВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

• Робота з підручником

Дати відповіді на запитання 1-4 до § 5.

О Обговорення цитати

Ніхто не має переступати міру ні в їжі, ні в питті (Піфагор).





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити