Біологія 8 клас - розробки уроків до підручника К. М. Задорожного - 2016 рік

ТЕМА 2. ТРАВЛЕННЯ

Урок № 8. Огляд будови травної системи

Мета уроку: ознайомити учнів з будовою та основними функціями травної системи людини; формувати вміння працювати з моделями та муляжами; розвивати увагу, мислення, уміння порівнювати, узагальнювати та систематизувати інформацію, робити логічні висновки; виховувати дбайливе ставлення до власного здоров'я, формувати науковий світогляд.

Матеріали та обладнання: таблиця «Травна система людини», муляжі або моделі зубів, муляжі органів травлення, портрет І. П. Павлова, малюнки травних систем різних тварин.

Основні поняття: живлення, травлення, травна система, травні органи, травні залози, ротова порожнина, слинні залози, зуби, язик, глотка, стравохід, шлунок, тонкий, товстий кишечник, дванадцятипала, порожня, клубова, пряма кишка, анальний отвір, печінка, підшлункова залоза, ферменти.

Тип уроку: комбінований урок.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ ТА ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

ü Гра-змагання «Хто більше»

Учитель пропонує учням називати компоненти їжі та продукти, у яких вони містяться в найбільшій кількості. Наприклад, білки — молоко, жири — сало, вітамін С — смородина.

ü Проблемні завдання

Учням пропонується обговорити нестандартні ситуації.

— У 1601 році Джеймс Ланкастер — командир англійської торгової флотилії — наказав додати до раціону моряків лимони. А в 1774 році спеціальний наказ зобов'язував видавати матросам особливе вино, настояне на соснових чи ялинових шишках або хмелі, по чарці в лютому, березні й квітні. Поясніть важливість цих наказів. (Профілактика цинги, що спричиняється нестачею вітаміну С)

— У XVIII столітті в країнах Європи почали широко застосовувати жир з печінки тріски. Поясніть, для чого це було потрібно. (Лікування та профілактика рахіту, що спричиняється нестачею вітаміну D.)

— Давньогрецький лікар Гіппократ з'ясував, що цю хворобу можна лікувати, додаючи до раціону печінку. Поясність, що це за хвороба. (Куряча сліпота, що спричиняється нестачею вітаміну А.)

ü Виконання тестових завдань с. 26-27

Можна виконувати фронтально або у формі самостійної письмової роботи.

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

ü Епіграф до уроку

Їжа настільки ж необхідна для здоров'я, наскільки необхідне пристойне поводження людині освіченій (Козьма Прутков).

IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, ВИЗНАЧЕННЯ МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

ü Обговорення малюнків травних систем різних тварин

— Які системи зображені на малюнках? (Травні.)

— Яким тваринам вони належать?

— Які тварини мають найскладнішу будову травної системи? (Ссавці.)

— Чи здогадалися ви, про що йтиметься сьогодні на уроці? (Травлення, будову травної системи людини.)

Учитель допомагає учням визначити мету та завдання уроку.

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Роль І. П. Павлова у вивченні травлення

ü Повідомлення учнів, розповідь учителя

За розповіддю вчителя та повідомленнями, які підготували учні, необхідно визначити роль І. П. Павлова у вивченні травлення.

Російський учений І. П. Павлов є засновником учення про фізіологію травлення. У 1904 році він став лауреатом Нобелівської премії в галузі медицини та фізіології за роботу з фізіології травлення. Він запропонував і розробив нові принципи й методи вивчення травлення. Основою таких досліджень став так званий метод фістул (метод отримання травних соків).

2. Будова травної системи людини

ü Розповідь учителя, повідомлення учнів, частково-пошукова робота з підручником, словникова робота, складання схем, демонстрування муляжів органів травлення, моделей зубів

За розповіддю вчителя, повідомленнями учнів та за текстом підручника на с.28 учні мають сформулювати й записати визначення терміна «травлення», скласти схему «Будова травної системи».

Схему «Будова травної системи» подано в електронному додатку.

3. Будова зубів

ü Частково-пошукова робота з підручником

Прочитавши текст підручника та проаналізувавши малюнок на с.29-30, учні мають дати відповіді на запитання:

— На які групи поділяють зуби? (Різці, ікла, малі кутні й великі кутні.)

— Скільки зубів у дорослої людини? (32:8 різців, 4 ікла, 8 малих кутніх і 12 великих кутніх.)

— Із яких частин складається зуб? Чим він утворений? (Зуб утворений дентином, усередині має порожнину — пульпу, у яку заходять нерви та кровоносні судини. Верхня частина — коронка (вкрита емаллю), нижня — корінь (вкритий цементом). Місце переходу від коронки до кореня називається шийкою.)

ü Цікавий факт

Під час пережовування їжі щелепні м'язи розвивають на кутніх зубах зусилля до 72 кг, а на різцях — до 20 кг.

VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

ü Лабораторне дослідження зовнішньої будови зубів (за муляжами, моделями) с. 210

Алгоритм для формулювання висновків до дослідження подано в електронному додатку.

ü Фронтальна бесіда

Учні мають відповісти на запитання 6-10 до § 7.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Завдання для всіх учнів: опрацювати § 7, запитання 5 (письмово).

Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення або презентації «Травлення в ротовій порожнині», «Травлення у шлунку».

VIII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ, РЕФЛЕКСІЯ, ОЦІНЮВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

ü Фронтальна бесіда

Учні мають відповісти на запитання 1-4 до § 7.

ü Обговорення цитати

У старості такий самий апетит, що й у молодості, а зуби вже не ті (Магдалена Самозванець).



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити