Уроки біології для 9 класів -

Людина
Кровообіг і лімфообіг
Органи кровообігу: серце і судини. Будова і функції серця

Освітня мета: вивчити значення кровообігу, розкрити особливості будови серця людини, показати зв’язок його будови з функціями, з’ясувати, що таке автоматія серця.

Основні поняття і терміни: епікард, ендокард, міокард, перикард, передсердя, шлуночки, клапани стулкові та півмісяцеві, збудливість, провідність, електрокардіограф, електрокардіограма, автоматія серця.

Обладнання: таблиці «Будова серця», «Кровоносна система хребетних», муляж серця, муляж торса людини.

Структура уроку, основний зміст і методи роботи

І. Актуалізація опорних знань.

Бесіда:

— Що таке кровообіг?

— Які функції кровообігу у тварин?

— З яких органів складається система кровообігу?



— Які типи кровоносної системи виникли впродовж еволюції?



Розгляньте таблицю «Кровоносні системи хребетних».

— Як відбувається ускладнення кровоносної системи у хребетних тварин?

II. Мотивація навчальної діяльності.

Серце — це орган, який часто згадується в приказках, прислів’ях, піснях, віршах. Ми говоримо про людину: м’якосердний, милосердний, зле серце, серце в п’ятках, серце в плече.

Що ж таке серце? Яка його будова?

III. Розміщення серця. (Розповідь вчителя з демонстрацією торса).

1. Вертикальне розміщення — у худих людей, у повних — горизонтальне, у решти людей — косе розміщення.

Трапляються випадки, коли серце на 2/3 розміщене у правій половині грудної порожнини.

Параметри серця. Вага 250-360 г, довжина — 14-16 см, товщина — 12-15 см.

2. Будова серця. (Розповідь вчителя з елементами бесіди з використанням муляжу серця).

а) перикард, його значення;

б) стінки серця.



— Скільки камер має серце людини та як вони називаються?

— Які кровоносні судини виходять із серця?

— Які кровоносні судини несуть кров до серця?

— Клапани серця, їх розміщення, значення.

3. Властивості серцевого м’яза: збудливість і провідність. Реєстрація електричних струмів серця. (Розповідь вчителя з елементами бесіди).

4. Автоматія серця.

а) Досліди О. КулябКо.

1902 р. російський фізіолог О. Кулябко оживив серце дитини, яка померла від запалення легень. Цікаво те, що серце було вийняте із грудної клітки через 20 год. після смерті дитини.

— Як пояснити те, що серце, навіть поза організмом, продовжує працювати?

б) Відкриття Аристотеля та Везалія. (Повідомлення учнів).

в) Надання першої допомоги при зупинці серця. (Розповідь вчителя).

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

V. Домашнє завдання.

Вивчити відповідну тему з підручника.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити