Уроки біології для 9 класів -

Людина
Кровообіг і лімфообіг
Лімфообіг

Освітня мета: сформувати в учнів поняття про лімфобічну систему організму, лімфу, лімфообіг; показати роль лімфатичних вузлів у життєдіяльності організму.

Обладнання: таблиця «Лімфообіг».

Основні поняття і терміни: лімфа, лімфатична система, лімфатичний вузол, лімфоплазма, лімфоцити, мікрофаги, лейкоцити.

Структура уроку, основний зміст і методи роботи

І. Актуалізація опорних знань.

Біологічний диктант.

1. Шлях крові від правого шлуночка до лівого передсердя називається...

2. Велике коло кровообігу починається...

3. Кров від голови, шиї і рук збирається...

4. Шлях крові від лівого шлуночка до правого передсердя називається...

5. Кров рухається по судинах у результаті ритмічної роботи серця, різниці тисків у різних частинах...

6. Ритмічна робота серця створює і підтримує різницю...

7. Під час скорочення серця кров під тиском виштовхується в...

8. За час проходження крові по судинах енергія тиску витрачається, тому тиск крові поступово...

9. Кров’яний тиск у судинах піддається коливанням, які пов’язані з фазами...

10. У нормі судини перебувають у стані певного напруження...

11. Стан підвищеного тиску називається...

12. При зниженні тонусу судини розширюються, тиск знижується і виникає..

II. Мотивація навчальної діяльності. (Бесіда.)

1. Чому при різних інфекційних хворобах лімфатичні вузли збільшуються?

2. Що таке лімфа? Які функції вона виконує?

Відповіді на ці запитання ви отримаєте на сьогоднішньому уроці.

III. Вивчення нового матеріалу.

1. Гігієнічне значення лімфатичної системи.

Бесіда:

— Чому поширення ангін, ревматизму найчастіше буває навесні, восени?

— До чого призводить ослаблення захисних сил організму під час його охолодження?

— Чому запалюються і стають джерелом інфекції для всього організму мигдалини?

— Які клітини крові мають захисну функцію?

2. Лімфатична система — розгалужена систем судин із розташованими по їхньому ходу лімфатичними вузлами.

Будова і функція лімфатичної системи. (Пояснення вчителя з використанням таблиці «Лімфообіг», малюнка підручника.)

Лімфатичні капіляри — починаються сліпо в усіх органах, стінки утворені одним шаром клітин.

Лімфатичні судини — беруть початок від лімфатичних капілярів, мають тришарові стінки, півмісяцеві клапани.

Лімфатичні вузли — розташовані біля великих вен і артерій, містять сітки тонких волокон.

Лімфатичні протоки — впадають у нижню порожнисту вену.

Функції лімфатичної системи.

— Забезпечує відтік із тканин води з розчиненими в ній речовинами.

— Виконує функції захисту організму від чужорідних речовин.

3. Лімфа, її склад.

Розповідь вчителя за схемою.


Лімфа — прозора рідина (1,5 л).

4. Зв’язок кровоносної і лімфатичної системи. (Бесіда за малюнком у підручнику «Розташування кровоносних і лімфатичних капілярів».) Чим схожі лімфатична й кровоносна системи?

— Які відмінності в їх будові?

— Які особливості будови лімфатичної системи?

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

Бесіда.

Дайте відповіді на запитання, поставлені на початку уроку.

V. Домашнє завдання.

Вивчити відповідну тему із підручника. Підготувати повідомлення про шкідливий вплив на серцево-судинну систему нікотину, алкоголю, наркотиків.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити