Уроки біології для 9 класів -

Людина
Дихання
Механізм дихальних рухів. Регуляція дихання

Освітня мета: пояснити механізм дихання, сформувати поняття нервової і гуморальної регуляції дихання, їх взаємозв’язок, розкрити роль дихального центру в ритмічному чергуванні вдиху і видиху, значення дихальних рефлексів, суть і способи вимірювання життєвої ємності легень.

Основні поняття і терміни: дихальні рухи, вдих і видих, життєва ємність легень, нервова регуляція, гуморальна регуляція, дихальний цикл, дихальні рефлекси, дихальний центр, плевральна порожнина, плевра, легенева плевра.

Обладнання: спірометр, таблиці «Органи дихання», «Дихальні рухи».

Структура уроку, основний зміст і методи роботи

I. Актуалізація опорних знань учнів.

Бесіда.

— Що таке альвеолярне повітря?

— Як відбувається насичення крові киснем і видалення з неї вуглекислого газу (у легенях)? Чи звільняється наша кров від вуглекислого газу у легенях повністю?

— Що таке клітинне дихання та яка його роль для організму?

— Чи є у нашій крові вільний азот?

— Якої шкоди завдає організму чадний газ і що треба робити, щоб запобігти отруєнню ним?

II. Мотивація навчальної діяльності. Створення проблемної ситуації.

В американського ковбоя була наскрізна рана — прострелена грудна клітка. Незважаючи на те, що легені не зазнали пошкодження, ковбой помер від задухи. Чому настала смерть?

III. Вивчення нового матеріалу.

1. Роль дихального центру в ритмічному чергуванні вдиху і видиху.

(Розповідь вчителя з елементами бесіди.) 1919 р. російський фізіолог Мисловський встановив, що в довгастому мозку є групи клітин, у яких автоматично виникають ритмічні збудження, що зумовлюють вдих і видих. Дихальний центр перебуває у стані постійної активності. Його ураження спричиняє негайну смерть.

2. Механізм дихальних рухів. (Робота з таблицею «Органи дихання».)

Поясніть:

а) Яке значення має герметичність стінок грудної порожнини в механізмі вдиху?

б) Що відбудеться в організмі, якщо, наприклад, при ураженні порушується герметичність грудної порожнини і повітря потрапить між двома плеврами?

в) Користуючись таблицею «Дихальні рухи», поясніть, які органи беруть участь у процесі вдиху і видиху.

г) Типи дихання (вдих):

— грудне (грудні, трапецієподібні м’язи) — підняття грудини;

— середнє (внутрішні міжреберні м’язи) — розходження ребер, розширення грудної клітки;

— черевне (діафрагма) — опускання коренів легень.

3. Нервова регуляція дихання. (Розповідь вчителя з елементами бесіди.)

4. Гуморальна регуляція дихання.

Самоспостереження.

Затримати дихання після глибокого видиху якомога довше і пояснити свої відчуття.

Після досліду ваше дихання стало глибоким і прискореним. Чому?

Дихальний центр реагує на концентрацію в крові вуглекислого газу, а не кисню.

— Як можна пояснити, що в момент доставки літаком екіпажу полярної станції на місце роботи (висота 5 км над рівнем моря) почуття всіх чудове (хоча прилади фіксують кисневе голодування), а через 0,5-1,5 години можливі запаморочення й кількаденний шок?

(Дихальний центр «не знає», що організму не вистачає кисню; центр сигналізує тільки про те, що вуглекислого газу достатньо і дихати слід, як за звичайних умов; це й буде, власне, помилкою).

5. Життєва ємність легень (ЖЄЛ). Учитель пояснює суть поняття «Життєва ємність легень», пропонує дослідити проблему: як фізична підготовка впливає на стан легень і серця. Обираються два учні (один займається спортом, інший — ні). За допомогою спідометра визначають їх ЖЄЛ. Учні роблять висновок, чому показники ЖЄЛ у цих учнів різні.

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

Впиши у клітинки терміни, що закінчуються на «-ий».

1. У спокійному стані до легень під час вдиху надходить близько 0,5 л повітря — це _________________ об’єм.

2. Відділ мозку, що регулює дихальні рухи ___________________ .

3. При найглибшому видиху можна видихнути ще 1,5 л повітря — це ________________ об’єм.

4. Після спокійного вдиху при максимальному зусиллі можна вдихнути ще близько 1,5 л повітря — це _________________ об’єм повітря.

5. Найбільший хрящ гортані ___________________ .

6. Хрящ гортані, який закриває вхід до гортані в момент ковтання їжі.



V. Домашнє завдання.

Вивчити відповідну тему з підручника.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити