Уроки біології для 9 класів -

Людина
Харчування і травлення
Харчування і здоров’я

Освітня мета: ознайомити учнів із режимом та нормою харчування, раціональним харчуванням, з’ясувати, від чого залежать потреби організму в тих чи інших речовинах, навчити раціонально складати харчовий раціон.

Основні поняття і терміни: енергетичний баланс організму, норми, режим та раціональне харчування.

Обладнання: таблиці: «Індивідуальний добовий харчовий раціон», «Хімічний склад та калорійність харчових продуктів».

Структура уроку, основний зміст і методи роботи

І. Актуалізація опорних знань учнів. (Бесіда за запитаннями.)

1. Яка роль білків в організмі?

2. Яке значення води в організмі?

3. Яка роль вуглеводів в організмі?

4. Як регулюється сталий рівень глюкози в крові?

5. Яка роль жирів в організмі?

6. Яку роль в організмі відіграють мінеральні солі?

II. Вивчення нового матеріалу.

1. Здоров’я та його показники. (Бесіда із складанням схеми).



Здоров’я — це стан фізичного, психічного та соціального благополуччя, високої працездатності та соціальної активності людини.



Здоров’я характеризується високим рівнем фізичного розвитку здоров’я, соціально доцільною поведінкою.

2. Фактори, що змінюють здоров’я. (Бесіда).

— Спілкування з природою (свіже повітря, чиста вода).

— Висока рухова активність.

— Чіткий режим дня.

— Правильне харчування.

Здоров’я людини є найвищою індивідуальною і суспільною цінністю.

3. Харчування. (Розповідь вчителя).

Харчування — це споживання харчових продуктів і води, що необхідні для поповнення енергетичних витрат, побудови і відновлення тканин та регуляції функцій в організмі.

4. Раціональне харчування. Залежність норми харчування від енергетичних витрат. (Бесіда з використанням таблиці).

Принципи раціонального харчування:

— енергетичний баланс організму (кількість енергії, яка надходить до організму з їжею, має відповідати енергетичним витратам організму;

— надходження в організм усіх речових, необхідних для нормальної життєдіяльності.

Потреба людини в поживних речовинах визначається її:

— масою;

— віком;

— рівнем рухової активності.

5. Добовий раціон. Складання індивідуального раціону харчування на добу. (Бесіда з використанням таблиці).

На 1 кг маси тіла людини необхідно вживати на добу:

— 1 г жиру;

— 3 г білка;

— 8 г вуглеводів.

При розщепленні:

1 г білків виділяється — 17,6 кДЖ енергії;

1 г вуглеводів виділяється — 17,6 кДЖ енергії;

1 г жирів виділяється — 38,9 кДЖ енергії.



Добовий раціон

Сніданок повинен становити добового раціону — 25%; обід — 35%; полуденок — 20%; вечеря — 20%.

6. Недостатнє харчування та його наслідки. (Бесіда, повідомлення учнів). Наслідки недостатнього харчування: дистрофія, обмеження росту, затримка розвитку.

7. Ожиріння та його наслідки. (Бесіда. Повідомлення учнів).

8. Інфекційні хвороби кишково-шлункового тракту. (Повідомлення учнів).

III. Закріплення знань учнів. (Бесіда про правила харчування).

Правила харчування

1. Калорійність добового раціону має відповідати енергозатратам людини.

2. їжу необхідно готувати з доброякісних і різноманітних харчових продуктів, піддаючи її правильній кулінарній обробці.

3. До складу їжі мають входити всі потрібні харчові речовини (білки, жири, вуглеводи, вітаміни) в певних кількісних співвідношеннях.

4. Слід оберігати їжу від потрапляння в неї збудників хвороб.

5. їжа повинна мати добрі смакові властивості.

6. Харчовий раціон треба правильно розподіляти протягом дня.

7. їсти потрібно в умовах, які викликають позитивні емоції.

8. Необхідно додержуватись правильного режиму харчування.

9. Необхідно перед вживанням їжі мити руки.

IV. Домашнє завдання.

Вивчити відповідну тему із підручника.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити