Уроки біології для 9 класів -

Людина
Ендокринна регуляція функцій організму людини
Принципи роботи ендокринної системи. Залози внутрішньої секреції. Гормони

Освітня мета: дати поняття про значення та характерні особливості ендокринної системи, гуморальної регуляції функцій організму, ознайомити з різновидом залоз та їх особливістю.

Основні поняття і терміни: ендокринна система, залози зовнішньої секреції, залози внутрішньої секреції, залози змішаної секреції.

Структура уроку, основний зміст і методи роботи

І. Актуалізація опорних знань учнів. (Бесіда за запитаннями).

— Які є способи регуляції функцій організму?

— В чому суть рефлекторного характеру потовиділення?

— Яка будова рефлекторної дуги?

II. Вивчення нового матеріалу.

1. Залози. Основні групи залоз. (Розповідь учителя з елементами бесіди і складанням схеми).

Залози — це клітини або багатоклітинні органи, що виділяють секрети.



2. Ендокринна система. Принципи її роботи. (Розповідь учителя з використанням таблиці).

Ендокринна система — це система залоз внутрішньої секреції.

Ендокринологія — це наука, що вивчає будову і функції залоз внутрішньої секреції.

Залози внутрішньої секреції — секрети виділяють безпосередньо в кров або лімфу, що їх омиває.

Залози внутрішньої секреції — це гіпофіз, епіфіз, щитоподібна залоза, вилочкова залоза, надниркові залози, прищитоподібні залози. Діяльність залоз регулюються нервово-гуморальною системою організму. Ендокринні залози виробляють гормони.

3. Гормони, їх природа та біологічна дія. (Розповідь учителя з використанням малюнка в підручнику).

Гормони — це високо-специфічні біологічно-активні речовини, які здійснюють свій вплив в невеликій кількості далеко від місця синтезу.

Гормони за своєю природою — це різні речовини — білки, похідні амінокислот або жироподібні речовини (стероїди). Відомо 50 гормонів. Вони швидко руйнуються тканинами, тому необхідне їх постійне надходження в кров.

4. Регулюючий вплив гормонів. (Розповідь учителя).

Гормони:

— є носіями інформації;

— обмежують амплітуду коливання якогось фізіологічного показника;

— діють за принципом зворотного зв’язку.

Регулюючий вплив гормонів може реалізуватися у впливові на плазматичні мембрани, ферменти мембран, клітинні органи або гени.

Ендокринна регуляція спрямована на довготривалі повільні процеси в організмі — ріст, диференціювання, розмноження, обмін речовин.

III. Закріплення знань учнів. (Бесіда за запитаннями).

— У чому відмінність між залозами зовнішньої і внутрішньої секреції?

— Що таке гормони?

— Що таке ендокринна система?

— Який принцип роботи ендокринної системи?

— Які залози належать до залоз внутрішньої секреції?

IV. Домашнє завдання.

Вивчити відповідну тему із підручника.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити