Уроки біології для 9 класів -

Людина
Розмноження і розвиток
Ембріональний розвиток

Освітня мета: вивчити ембріональний розвиток людини; поглибити знання учнів про онтогенез; розглянути етапи ембріогенезу та подібність зародків всіх хордових на ранніх стадіях розвитку. Обладнання: таблиця «Послідовні стадії ембріонального розвитку хребетних».

Основні поняття: ембріогенез, плацента, зародкові листки, ембріон, плід, пуповина.

Структура уроку, основний зміст і методи роботи

І. Актуалізація опорних знань.

Тести із взаємоперевіркою.

1. Гормон чоловічих статевих залоз:

а) естрадіол;

б) тестостерон;

в) прогестерон.

2. Органи, в яких утворюються яйцеклітини:

а) яєчка;

б) маткові труби;

в) яєчники.

3. У ядрах статевих клітин людини хромосом:

а) 46;

б) 23;

в) 44.

4. Яйцеклітина здатна до запліднення:

а) 12-14 год.;

б) 2-4 доби;

в) 2-3 год.

5. Під час сперматогенезу утворюються:

а) 4 яйцеклітини,

б) 1 яйцеклітина;

в) 4 сперматозоони.

6. Парний м’язовий орган, за допомогою якого кожен яєчник зв’язаний з маткою:

а) піхва;

б) сім’явиносна протока;

в) маткова труба.

7. Яєчка належать до залоз:

а) зовнішньої;

б) змішаної;

в) внутрішньої секреції.

8. Процес утворення чоловічих статевих клітин:

а) сперматогенез;

б) овогенез;

в) онтогенез.

9. Яйцеклітина запліднюється у:

а) яєчнику;

б) матковій трубі;

в) матці.

10. Запліднення — це процес, в результаті якого утворюються:

а) зигота;

б) плід;

в) ембріон.

Відповіді: 1 — б; 2 — в; 3 — б; 4 — а; 5 — в, 6 — в, 7 — б; 8 — а; 9 - б; 10 - а.

11. Вивчення нового матеріалу.

Робота в творчих групах.

Завдання творчим групам.

Прочитайте інформацію про ембріональний розвиток і дайте відповідь на запитання.

Група 1. Що відбувається після утворення зиготи?

Група 2. Що таке плацента і як вона утворюється?

Група 3. Як розвивається ембріон та плід?

Група 4. В чому подібність у зародків хребетних тварин і людини?

Повідомлення груп

Група 1.

Запліднена яйцеклітина (зигота) через 15 хв. подібна на одноклітинний організм, через 45 хв. — уже 4 клітини, почалося дроблення. Тепер вона схожа на вольвокс. На 4-5 день після запліднення одношаровий зародок із маткових труб потрапляє до матки. Протягом двох днів він вільно розташований у матці, а потім на 7-й день після запліднення занурюється в її слизову оболонку і прикріплюється до неї.

Група 2.

Плацента (дитяче місце) — орган, що зв’язує плід з організмом матері під час внутрішньоутробного розвитку. В утворенні плаценти беруть участь слизова оболонка матки і зародкові оболонки. Наприкінці другого місяця внутрішньоутробного розвитку ворсинки зовнішньої зародкової оболонки розростаються і розгалужуються, занурюючись в слизову оболонку матки, густо пронизану кровоносними судинами.

Плацента — дископодібний утвір, що міцно прикріплений до оболонки матки. Це плодовий період. З четвертого місяця вагітності плацента виконує роль залози внутрішньої секреції, виділяючи гормони, що зберігають плід, сприяють нормальному перебігу вагітності.

Через плаценту плід отримує поживні речовини, кисень, виділяються продукти обміну і вуглекислий газ. Плацента захищає плід від дії негативних чинників (плацентарний бар’єр).

Кров матері не змішується з кров’ю плоду.

Група 3.

Зародок швидко розвивається, із зародкових клітин виникають зародкові листки, потім частини тіла, системи органів, органи, тканини. Два місяці внутрішньоутробного розвитку — зародок або ембріон, а з дев’ятого тижня до моменту народження — плід. Плід має навколоплідні води, що заповнюють простір між плодом і внутрішньою плодовою оболонкою. Функції навколоплідних вод: рух, захист і розвиток плоду.

Пуповина у вигляді шнуроподібного органа іде від плаценти і з’єднує плід з материнським організмом. Через неї відбувається дихання і живлення.

Група 4.

Порівнюємо стадії ембріонального розвитку хребетних і людини (використовуючи таблицю).

На перших двох стадіях розвиток зародка ідентичний у риби, ящірки, курки, шимпанзе і людини. У людини можна бачити і зяброві щілини, і хвостову частину тіла. Лише на останніх стадіях можна помітити різницю, яка збільшується до народження. Таким чином, ми можемо зробити висновок, що ембріогенез — коротке повторення історичного розвитку, і всі хребетні мають одного спільного предка.

III. Закріплення знань учнів.

Заповнення таблиці.


Характерні особливості ембріогенезу людини


Зародок

Місяці

Характеристики

Розміри, см

Маса, г

1-й

Починає скорочуватися серце. Перші ознаки хребта і головного мозку

0,75

2-3

2-й

Зникає хвіст. Вимальовується обличчя. Сформовані зачатки всіх майбутніх органів

3

5-8

Плодовий період

3-й

Плід починає набувати вигляду людини, хоча голова його дуже велика

10-15

18-20

4-й

Чітко диференційована стать, починається окостеніння черепа, здійснюються слабкі дихальні рухи

21

120

5-й

Мати відчуває рухи плоду. Прослуховується серцебиття, дихальні рухи. Формується нервова система

25-27

300

6-й

Усі внутрішні органи достатньо сформовані. Активність плоду значно збільшується, він робить у середньому від 20 до 60 рухів за 30 хвилин. Кістковий мозок починає виробляти еритроцити.

31-33

800-900

7-й

У плоду пробуджуються відчуття, він уже здатний чути, з’являється смак. Плід стає життєздатним і може вижити за умов інтенсивної терапії

39-40

1300-1400

8-й

Основні органи плоду вже повністю сформовані. Легені готові до виконання дихання. Серце б’ється часто: 120 — 140 ударів за хвилину. Плід набуває певного положення перед пологами (вниз головою)

Близько 15

2200-2400

9-й

До кінця місяця плід сформований і спрямований до таза матері. Він готовий до народження.

48-51

3000-3500


IV. Домашнє завдання.

Вивчити відповідну тему із підручника.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити