Уроки біології для 9 класів -

Людина
Нервова регуляція функцій організму людини
Будова нервової системи. Центральна і периферична системи людини

Освітня мета: вивчити будову нервової системи людини, розглянути склад центральної і периферичної нервової системи.

Основні поняття і терміни: нервова система, нейрони, нейроглія, регуляції функцій — нервова і гуморальна, види нейронів, функції нейронів.

Структура уроку, основний зміст і методи роботи

I. Актуалізація опорних знань учнів. Розв’язання кросворда.



1 — узаконений державою рівноправний союз двох дорослих людей, здатних створити сім’ю і народити дітей;

2 — статеві залози чоловіка;

3 — секрет придаткових статевих залоз разом із спермотозоїдами;

4 — парні статеві залози, в яких утворюються яйцеклітини;

5 — передміхурова залоза;

6 — розміщені в зовнішньому міхуровому шарі яєчників.

II. Мотивація навчальної діяльності.

Чому в організмі людини всі життєво-важливі функції здійснюються чітко та узгоджено?

III. Вивчення нового матеріалу.

1. Еволюція нервової системи. (Розповідь учителя).

Найбільш давня форма нервової системи — дифузна. Вона зустрічається в сучасних гідр. Вузлова нервова система є у червив, комах. У цьому випадку нервові клітини сконцентровані у вузлах. У хордових утворюється нервова система трубчастого типу.

2. Нейрогуморальна регуляція.

Бесіда:

а) для чого існує нейрогуморальна регуляція?

Для врегулювання фізіологічних процесів залежно від навколишнього середовища і вимог організму існує два механізми: нервовий і гуморальний.

б) заповнення схеми.



3. Нейрон як структурна і функціональна частка нервової системи. (Розповідь учителя).



— Залежно від кількості відростків нейрони бувають: уніполярні (з одним відростком), біполярні (з двома відростками), мультиполярні (з багатьма). У людини є несправжній уніполярний нейрон — у нього від тіла відходить один відросток, що ділиться на два.

— За формою нейрони бувають: округлі, овальні, зірчасті, пітрамідальні.

Здебільшого чим довші відростки, тим більші тіла нейронів. Місце контакту нейронів називають синапсами (англ. — застібка). В синапсі міститься тонка щілина, куди надходить біологічно активна речовина, яку називають медіатором. Медіатори сприяють чи перешкоджають рухові імпульсів від нейрона до нейрона. Сьогодні відомо понад 20 медіаторів. У середньому нейрон отримує інформацію через свої синаптичні контакти від 1 тис. інших нейронів. Тіло нейрона і відростки вкриті мембраною. Відростки покриті мієліновими оболонками. Місця, у яких відсутні мієлінові оболонки — перехвати Ранв’є.

4. Нейроглія, функція. (Розповідь учителя).

Нейроглія оточує нейрони у нервовій системі.



Нейроглія, що є у мозку людини, налічує близько 140 млрд. клітин.

5. Типи нейронів. (Заповнення схеми. Розповідь учителя).

За виконуваними функціями:



По чутливих нейронах нервів імпульси передаються до центральної нервової системи, по рухових — від ЦНС, по вставних — всередині нервової системи.

5. Будова нервової системи. (Розповідь учителя. Заповнення схеми).



Нервові вузли (ганглії) — скупчення тіл нейронів за межами ЦНС. Нерви — скупчення довгих відростків нейронів, що зв’язують центральну нервову систему з усіма органами.

Цікаво знати. (Повідомлення учнів.)

1. Доведено, що при дії на організм різних токсичних речовин змінюються синаптичні зв’язки, уражаються дендрити.

2. До моменту народження у дитини уже є вся кількість нейронів.

3. Пірамідальні нейрони головного мозку людини продовжують рости після 70 років у здорових людей.

IV. Закріплення знань учнів.

Гра «Коректор»

Учні виправляють помилки у тексті.

Способами регуляції функцій в організмі людини є нервова і гуморальна. Гуморальна регуляція здійснюється з допомогою нейронів (гормонів і продуктів обміну). Нейрон складається з тіла (і аксонів, і дендритів). Довгі відростки — це аксони, короткі — нейроглія (дендрити).

По аксонах імпульс проходить до нервової системи від органів по дендритах — навпаки (по аксонах — від нервової системи, по дендритах — до). Периферична нервова система складається з нейроглії (з нервів і нервових вузлів). Центральна нервова система складається із головного і спинного мозку.

V. Домашнє завдання.

Вивчити відповідну тему із підручника.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити