Уроки біології для 9 класів -

Людина
Нервова регуляція функцій організму людини
Автономна нервова система — регулятор діяльності внутрішніх органів

Освітня мета: розкрити значення автономної нервової системи, показати, як взаємодіє симпатична і парасимпатична нервова система під час регуляції.

Основні поняття і терміни: автономна нервова система, симпатична нервова система, парасимпатична нервова система, нерви, нервові вузли, функції автономної нервової системи.

Обладнання: таблиця «Будова спинного мозку».

Структура уроку, основний зміст і методи роботи

І. Актуалізація опорних знань учнів.

Біологічний диктант.

1. У головному мозку розрізняють ... (мозочок, стовбур, великий мозок).

2. До стовбура мозку відносять ... (довгастий міст, середній, проміжний).

3. Довгастий мозок і міст утворюють ... (задній мозок).

4. Від головного мозку виходять нерви у кількості ... (12 пар).

5. Мозочок складається з... (двох півкуль і черв’яка).

6. Коли порушується нормальне функціонування мозочка, втрачається здатність до... (узгоджених рухів та зберігання рівноваги тіла).

7. У середньому мозку розміщені підкіркові центри, що відповідають за ... (зір, слух, м’язовий тонус).

8. Гіпоталамус є частиною ... (проміжного мозку).

9. Великі півкулі головного мозку вкриті ... (корою).

10. Філогенетично стара частина півкуль — ... (підкірка).

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Автономна нервова система, її будова. (Розповідь учителя).

Частина нервової системи людини, що регулює діяльність внутрішніх органів, залоз, кровоносних і лімфатичних судин, обмін речовин, посмугованих і непосмугованих м’язів називається автономною, або вегетативною нервовою системою, або мимовільною.

Чому її звуть мимовільною?

2. Складання схеми «Функціональний підрозділ нервової системи».



3. Презентація творчих проектів.

а) Завдання для групи №1.

Прочитайте параграф підручника і знайдіть інформацію про будову автономної нервової системи. Презентуйте свою інформацію учням класу.

Група №1 презентує:

Автономна нервова система має центральну і периферичну частини.


Склад автономної нервової системи


Відділи

Частини

Симпатичний

Парасимпатичний

Центральна

Бокові роги спинного мозку — останнього шийного, всіх грудних, кількох верхніх поперекових.

Ядра середнього і довгастого мозку та II-IV куприкові сегменти спинного мозку.

Периферична

Нервові волокна, симпатичні нервові ганглії.

Вузли і волокна черепно-мозкових нервів (окорухові, лицьові, язикоглоткові, блукаючі); куприкові нерви, що формують тазові нерви.


Показати на схемі будову автономної нервової системи.

Завдання для групи №2.

б) Функції відділень вегетативної нервової системи.

Прочитайте параграф і знайдіть інформацію про функції відділів вегетативної нервової системи, заповніть таблицю.

Група №2 презентує:

Заповнення таблиці «Функції симпатичного і парасимпатичного відділів вегетативної нервової системи».


Симпатична система

Парасимпатична система

Збуджується під час переходу від стану спокою до стану фізичного і психічного напруження. Прискорює ритм і збільшує силу скорочень серця.

Звужує артерії, підвищує кров’яний тиск.

Зменшує перистальтику і секрецію органів травлення.

Розслаблює сечовий міхур. Розширює зіницю ока.

Посилює частоту дихання.

Збільшує споживання кисню організмом.

Збільшує кількість цукру в крові.

Збуджується під час переходу від стану напруження до стану спокою. Уповільнює ритм і зменшує силу скорочень серця.

Розширює артерії, знижує кров’яний тиск.

Посилює перистальтику і секрецію органів травлення.

Скорочує сечовий міхур.

Звужує зіницю ока.

Знижує частоту дихальних рухів, підтримує повільне, але глибоке дихання.

Зменшує споживання кисню організмом.

Зменшує кількість цукру в крові.


в) Завдання групі №3. Опишіть функції гіпоталамуса.

Презентація групи №3:

Гіпоталамус містить нейрони, що реагують на зміни температури, вміст глюкози, контролюють діяльність ендокринних залоз, у гіпоталамусі синтезуються гормони (антидіуретичний і окситоцин), що зберігаються в гіпофізі. Гіпоталамус відповідає за зміну пози або збільшення частоти дихання.

III. Закріплення знань учнів.

Інтерактивна вправа «Разом легше». (Робота в парах)

Учні обговорюють питання, а потім презентують відповідь.

1. Яка частина вегетативної нервової системи збуджена:

а) під час іди;

б) під час фізичної праці;

в) в стані гніву?

2. По яких нервах проходить збудження при:

а) посиленні перистальтики кишечнику;

б) розширення зіниць;

в) звуження кровоносних судин;

г) ослабленні скорочень серця;

д) ослабленні виділення шлункового соку?

(Відповіді: 1а — парасимпатична; 16 — симпатична; 1в — симпатична; 2а — парасимпатична; 26 — симпатична; 2в — симпатична; 2г — парасимпатична; 2д — симпатична).

IV. Домашня робота.

Вивчити відповідну тему із підручника.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити