Уроки біології для 9 класів -
Людина
Нервова регуляція функцій організму людини
Автономна нервова система — регулятор діяльності внутрішніх органів
Освітня мета: розкрити значення автономної нервової системи, показати, як взаємодіє симпатична і парасимпатична нервова система під час регуляції.
Основні поняття і терміни: автономна нервова система, симпатична нервова система, парасимпатична нервова система, нерви, нервові вузли, функції автономної нервової системи.
Обладнання: таблиця «Будова спинного мозку».
Структура уроку, основний зміст і методи роботи
І. Актуалізація опорних знань учнів.
Біологічний диктант.
1. У головному мозку розрізняють ... (мозочок, стовбур, великий мозок).
2. До стовбура мозку відносять ... (довгастий міст, середній, проміжний).
3. Довгастий мозок і міст утворюють ... (задній мозок).
4. Від головного мозку виходять нерви у кількості ... (12 пар).
5. Мозочок складається з... (двох півкуль і черв’яка).
6. Коли порушується нормальне функціонування мозочка, втрачається здатність до... (узгоджених рухів та зберігання рівноваги тіла).
7. У середньому мозку розміщені підкіркові центри, що відповідають за ... (зір, слух, м’язовий тонус).
8. Гіпоталамус є частиною ... (проміжного мозку).
9. Великі півкулі головного мозку вкриті ... (корою).
10. Філогенетично стара частина півкуль — ... (підкірка).
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Автономна нервова система, її будова. (Розповідь учителя).
Частина нервової системи людини, що регулює діяльність внутрішніх органів, залоз, кровоносних і лімфатичних судин, обмін речовин, посмугованих і непосмугованих м’язів називається автономною, або вегетативною нервовою системою, або мимовільною.
Чому її звуть мимовільною?
2. Складання схеми «Функціональний підрозділ нервової системи».
3. Презентація творчих проектів.
а) Завдання для групи №1.
Прочитайте параграф підручника і знайдіть інформацію про будову автономної нервової системи. Презентуйте свою інформацію учням класу.
Група №1 презентує:
Автономна нервова система має центральну і периферичну частини.
Склад автономної нервової системи
Відділи |
||
Частини |
Симпатичний |
Парасимпатичний |
Центральна |
Бокові роги спинного мозку — останнього шийного, всіх грудних, кількох верхніх поперекових. |
Ядра середнього і довгастого мозку та II-IV куприкові сегменти спинного мозку. |
Периферична |
Нервові волокна, симпатичні нервові ганглії. |
Вузли і волокна черепно-мозкових нервів (окорухові, лицьові, язикоглоткові, блукаючі); куприкові нерви, що формують тазові нерви. |
Показати на схемі будову автономної нервової системи.
Завдання для групи №2.
б) Функції відділень вегетативної нервової системи.
Прочитайте параграф і знайдіть інформацію про функції відділів вегетативної нервової системи, заповніть таблицю.
Група №2 презентує:
Заповнення таблиці «Функції симпатичного і парасимпатичного відділів вегетативної нервової системи».
Симпатична система |
Парасимпатична система |
Збуджується під час переходу від стану спокою до стану фізичного і психічного напруження. Прискорює ритм і збільшує силу скорочень серця. Звужує артерії, підвищує кров’яний тиск. Зменшує перистальтику і секрецію органів травлення. Розслаблює сечовий міхур. Розширює зіницю ока. Посилює частоту дихання. Збільшує споживання кисню організмом. Збільшує кількість цукру в крові. |
Збуджується під час переходу від стану напруження до стану спокою. Уповільнює ритм і зменшує силу скорочень серця. Розширює артерії, знижує кров’яний тиск. Посилює перистальтику і секрецію органів травлення. Скорочує сечовий міхур. Звужує зіницю ока. Знижує частоту дихальних рухів, підтримує повільне, але глибоке дихання. Зменшує споживання кисню організмом. Зменшує кількість цукру в крові. |
в) Завдання групі №3. Опишіть функції гіпоталамуса.
Презентація групи №3:
Гіпоталамус містить нейрони, що реагують на зміни температури, вміст глюкози, контролюють діяльність ендокринних залоз, у гіпоталамусі синтезуються гормони (антидіуретичний і окситоцин), що зберігаються в гіпофізі. Гіпоталамус відповідає за зміну пози або збільшення частоти дихання.
III. Закріплення знань учнів.
Інтерактивна вправа «Разом легше». (Робота в парах)
Учні обговорюють питання, а потім презентують відповідь.
1. Яка частина вегетативної нервової системи збуджена:
а) під час іди;
б) під час фізичної праці;
в) в стані гніву?
2. По яких нервах проходить збудження при:
а) посиленні перистальтики кишечнику;
б) розширення зіниць;
в) звуження кровоносних судин;
г) ослабленні скорочень серця;
д) ослабленні виділення шлункового соку?
(Відповіді: 1а — парасимпатична; 16 — симпатична; 1в — симпатична; 2а — парасимпатична; 26 — симпатична; 2в — симпатична; 2г — парасимпатична; 2д — симпатична).
IV. Домашня робота.
Вивчити відповідну тему із підручника.