Уроки біології для 9 класів -
Людина
Сприйняття інформації нервовою системою. Сенсорні системи
Зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем. Загальна характеристика сенсорних систем. Будова аналізаторів
Освітня мета: сформувати знання про систему органів чуттів та їх значення для орієнтування в зовнішньому середовищі; ознайомитися із загальним принципом структури й функцій сенсорних систем.
Основні поняття і терміни: аналізатори, сенсорні системи, органи чуттів, рецептори, детектори, адаптація, післядія.
Обладнання: картина «Аналізатори», портрет І. П. Павлова.
Структура уроку, основний зміст і методи роботи
I. Актуалізація опорних знань учнів.
Бесіда:
— З якими органами чуттів у вищих тварин ви ознайомилися, вивчаючи курс «Тварини»?
— Як можна орієнтуватися в зовнішньому світі?
— Які органи для цього необхідні?
II. Мотивація навчальної діяльності.
У своєму оповіданні «Мікромегас» Вольтер заздрить герою, людині із Сиріусу, у якого було 72 органи чуття. Чи варто заздрити сиріусиянину? Які органи чуттів є в людини?
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Внесок І. П. Павлова у вчення про аналізатори та вивчення значення аналізаторів у нервовій діяльності. (Розповідь вчителя).
2. Загальний принцип структури, функцій аналізаторних систем. (Розповідь вчителя з елементами бесіди).
На дошці зображено схему структури сенсорних систем, учні записують її в зошити.
Рецептори → нервові волокна → зони кори великих півкуль головного мозку.
— Яке значення кожної з цих частин?
Система, що забезпечує сприйняття і переробку інформації щодо явищ зовнішнього і внутрішнього середовища організму, називається аналізатором (за І. П. Павловим), або сенсорною системою.
3. Показники, за якими можна охарактеризувати кожне відчуття: просторове та часове сприйняття, інтенсивність та якість. (Розповідь вчителя.)
4. Значення вивчення органів чуттів для психології, медицини, кібернетики, біоніки. (Розповідь вчителя з елементами бесіди; повідомлення учнів про створення технічних систем, роботів).
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
Учні виконують завдання:
У клітинки вписати назви сенсорних систем.
1. Зорова
2. Слухова
3. Смакова
4. Нюхова
5. Дотикова
Бесіда:
— Чому для нормальної роботи будь-якого аналізатора необхідно, щоб були неушкоджені всі його частини?
— Нюховий рецептор сприймає запах аміаку в мізерній концентрації, але якщо крапнути аміаком на нюховий нерв, то жодної реакції організму не буде. Чому?
V. Домашнє завдання.
Вивчити відповідну тему із підручника.
Підготувати повідомлення «Іридодіагностика».