Уроки біології для 9 класів -

Людина
Сприйняття інформації нервовою системою. Сенсорні системи
Вестибулярний апарат та орієнтація в просторі. Рухова сенсорна система. Сприйняття болю, температури, тактильна чутливість

Освітня мета: розкрити значення чуття рівноваги і м’язового чуття для координації рухів і збереження положення тіла в просторі; важливість тренування вестибулярного апарату для льотчиків і космонавтів.

Основні поняття і терміни: вестибулярний апарат, півколові канали, отоліти, ендолімфа, морська хвороба.

Обладнання: таблиці «Вестибулярний апарат», «Будова вуха».

Структура уроку, основний зміст і методи роботи

І. Актуалізація знань учнів.

Тестове завдання.

1. Кислий смак їжі сприймають рецептори, що розташовані:

а) на кінчику язика;

б) з країв язика.

2. Смак солодкого розрізняють рецептори язика, розташовані:

а) на кінчику;

б) на корені;

в) з країв;

г) на кінчику і по коренях.

3. Орган смаку реагує лише на речовини:

а) газоподібні;

б) розчинені;

в) тверді.

4. Класифікацію смаків вперше запропонував:

а) М.І. Лунін;

б) І. П. Павлов;

в) М.В. Ломоносов.

5. До хеморецепторних належать сенсорні системи:

а) зору;

б) нюху;

в) слуху;

г) смаку;

д) рівноваги.

6. Нюхова сенсорна система складається з:

а) хеморецепторів → нюхового нерва → нюхового центру;

б) нюхового центру → нюхового нерва → хеморецепторів.

7. Гіркий і солодкий смак їжі сприймають рецептори, що розташовані:

а) на кінчику язика;

б) на корені язика.

8. Рецептори смаку містяться:

а) у слині;

б) на язиці;

в) у слизовій оболонці внутрішньої поверхні щік і піднебіння.

9. На сприйняття запаху та смаку не впливають:

а) стан нервової системи;

б) концентрація речовин;

в) вологість речовин;

г) температура речовин.

10. Лікування запахами:

а) фітотерапія;

б) аромотерапія.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Учень з одного місця закинув баскетбольний м’яч у кошик. Йому зав’язали очі й запропонували, не змінюючи пози, спробувати зробити те саме. Чи потрапить за таких умов м’яч у кошик? Які органи чуттів тут задіяні?

III. Вивчення нового матеріалу.

1. Значення сенсорної системи рівноваги тіла. (Бесіда).

— Чи є органи рівноваги у тварин? Чим вони представлені?

— Яке значення сенсорної системи рівноваги тіла в житті людини?

2. Будова і функції вестибулярного апарату. Робота в парах. Завдання:

— Знайти на малюнку підручника (таблиці) отолітовий орган і півколові канали.

— При швидкому нахилі або падінні вперед у півколовому каналі, розміщеному в передньозадній площині, виникає подразнення. Знайти на малюнку цей канал.

— Вивчити значення інших півколових каналів.

3. М’язове чуття і дотик.

Роль дотикового аналізатора в прояві різних захисних рефлексів, в терморегуляції, в координації рухів. Захисні функції больових рецепторів.

а) Учитель пропонує одному учневі із заплющеними очима дати характеристику запропонованому предмету (дерев’яна указка, пластмасова лінійка, жолудь). Чи можна визначити, доторкаючись до предмета кінчиками пальців, особливості його поверхні, форму, з якого матеріалу виготовлений? Як ви думаєте, де найбільше дотикових рецепторів на тілі людини? Усі відчуття дотику можна поділити на 5 груп. Перша — коли людина до чогось доторкнеться, друга — сильний тиск, третя — холод, четверта — тепло. А яка п’ята?

б) Розповідь про сліпоглухонімих людей. (О. Скороходову, яка стала науковим працівником Інституту дедиктології, працювала в галузі навчання сліпоглухонімих; написала книгу «Як я сприймаю навколишній світ»).

в) Сенсорна система температури.

— Де розміщені на тілі людини рецептори, які реагують на температуру?

— Чи є органи нашого організму, які не реагують на температуру?

— Чому в результаті загартовування знижується відчуття холоду?

г) Сенсорна система болю. (Розповідь вчителя.)

Рецептори з вільними нервовими закінченнями (нервові волокна без Мієлінової оболонки) становлять 75% усіх рецепторів шкіри. При цьому подразненні виникає відчуття болю, до якого практично неможливо звикнути.

— Який може бути біль?

— Біль корисний чи шкідливий?

Повідомлення учнів про різну больову чутливість у всіх органах.

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

Встановіть захворювання, його причини та способи профілактики.

Жінка не може їздити на автомобілі. Після деякого часу перебування в авто, що рухається, з’являється нудота, запаморочення, вона блідне, спостерігається м’язова слабкість, головний біль.

V. Домашнє завдання.

Вивчити відповідну тему із підручника.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити