Уроки біології для 9 класів -

Біологічні основи поведінки людини
Формування поведінки і психіки людини
Гальмування умовних рефлексів

Освітня мета: дати уявлення про зовнішнє і внутрішнє гальмування;

показати взаємозв’язок між гальмуванням та збудженням.

Основні поняття і терміни: гальмування, види гальмування, зовнішнє гальмування, внутрішнє гальмування, згашувальне гальмування, запізнювальне гальмування, диференційоване гальмування, умовне гальмування, позамежове гальмування.

Структура уроку, основний зміст і методи роботи

І. Актуалізація опорних знань.

Біологічний диктант із взаємоперевіркою. («+» — твердження правильне, «-» — твердження неправильне).

1. Умовні рефлекси мають постійний характер (-).

2. Умовні рефлекси утворюються на основі безумовних (+).

3. Для формування умовного рефлексу достатньо одноразової дії подразника (-).

4. Важливою умовою утворення умовних рефлексів є — спочатку з’являється умовний подразник, а потім безумовний.

5. Дія сторонніх подразників, хвороби не ускладнюють утворення умовних рефлексів (-).

6. Основою утворення умовних рефлексів є встановлення тимчасових зв’язків між нервовими центрами аналізаторів безумовного і умовного подразника (+).

7. Вегетативні та соматорухові умовні рефлекси — це види умовних рефлексів (+).

8. Фізіологічну основу поведінки людини не становлять штучні і натуральні рефлекси (-).

9. Байдужий подразник не може стати умовним подразником (-).

10. Умовні рефлекси формуються внаслідок взаємоузгодженої діяльності кори та підкіркових центрів (+).

II. Мотивація навчальної діяльності.

Проблема: як ви думаєте, що було б, якби всі умовні рефлекси зберігалися упродовж усього життя?

III. Вивчення нового матеріалу.

1. Інтерактивна методика «Мозковий штурм».

Гальмування — послаблення певних реакцій організму.

2. Фронтальна бесіда.

— Коли ви спостерігали гальмування умовних рефлексів у себе?

— Наведіть приклади, коли відбувається згасання умовного рефлексу без підкріплення.

3. Розв’язання двох задач.

а) Ви прийшли додому о 14 год. 45 хв. Сіли обідати о 15.00. У вас добрий апетит. Що буде відбуватися, коли посеред обіду ви одержите неприємну звістку? Чи збережеться добрий апетит до кінця обіду?

б) Ви кілька днів затримувались у школі, приходили додому о 16 год. Коли вас турбуватиме більше почуття голоду — близько 15-ї чи 16-ї години? Чому?

4. Види гальмування умовних рефлексів. (Складання схеми).



5. Взаємодія збудження і гальмування. (Робота з підручником по рядах).

І ряд вивчає і доповідає, що таке іррадіація.

Повідомлення. Це процес поширення, збудження або гальмування, що виникло в певній ділянці головного мозку по всій центральній нервовій системі.

II ряд вивчає і доповідає про концентрацію.

Повідомлення. Це процес обмеження збудження чи гальмування. Зворотний процес іррадіації.

Приклад — коли ми вчимося виконувати гімнастичну вправу, то на початку наші рухи нескоординовані.

III ряд вивчає і доповнює про індукцію.

Повідомлення. Це явище, при якому збудження спричиняє гальмування, або навпаки. Коли збуджується слуховий центр у собаки (звук дзвінка), це індукує центр слиновиділення.

IV. Закріплення знань учнів.

Заповнити таблицю, використовуючи підручник.


Характеристика видів гальмування


№п/п

Гальмування

Характеристика

Приклад

1.

Зовнішнє

Сильний подразник перериває дію попереднього

Дзвінок під час їжі

2.

Позамежове

Затримка відповіді на подразник, дія якого перевищує працездатність нервових клітин

Засинання людини під час тривалого читання

3.

Згашувальне

Без підкріплення умовний подразник не діє

При перестановці вимикача світла

4.

Диференційоване

Серед багатьох подразників підкріплюється лише певний

Розпізнавання улюбленої мелодії

5.

Запізнювальне

Підкріплення дається пізніше

Сприйняття запаху через проміжок часу

6.

Умовне

Пара — подразників умовний і ще один.

Поведінка на уроці


V. Домашнє завдання.

Вивчити відповідну тему із підручника.





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити