Біологія 9 клас - Розробки уроків до підручника К.М. Задорожного - Л.В. Мариненко 2018
Хімічний склад клітини та біологічні молекули
Білки, їхня структурна організація та основні функції
Мета уроку: ознайомити з особливостями будови, властивостями та функціями білків, їх різноманіттям; формувати знання про структурні рівні організації білків; розкрити роль білків у життєдіяльності організмів; формувати уявлення про необхідність зовнішніх джерел енергії для існування біологічних систем; формувати знання про необхідність різних продуктів харчування у раціоні людини; розвивати увагу, уяву, пам'ять, логічне мислення, мову, уміння порівнювати та узагальнювати, систематизувати набуту інформацію; виховувати дбайливе ставлення до власного організму, розуміння цінності всіх живих організмів і природи в цілому; формувати науковий світогляд, інтерес до предмета.
Компетентності, які формуються в учнів: спілкування державною та іноземними мовами, основні компетентності у природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрова компетентність, уміння вчитися впродовж життя, ініціативність і підприємливість, комунікативна, історична, соціальна і громадянська компетентності, обізнаність і самовираження у сфері культури, екологічна грамотність і здорове життя.
Матеріали та обладнання: таблиці «Структурні рівні організації білків», малюнки продуктів харчування, багатих на білки, портрети вчених Я. Б. Беккарі, Я. Берцеліуса, О. Я. Данилевського, Е. Фішера.
Основні поняття: білки, протеїни, поліпептиди, амінокислоти, пептидні, водневі, дисульфідні зв'язки, первинна, вторинна, третинна та четвертинна структури білка, денатурація, ренатурація, деструкція.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань учнів та перевірка домашнього завдання
Обговорення відповідей на питання 7-8 після § 3
Анаграма
Завдання та відповіді до вправи «Анаграма» наведено в електронному додатку.
III. Мотивація навчальної діяльності
Епіграф уроку
Чого б ти не навчався, ти навчаєшся для себе.
Петроній Арбітр Гай
Слово вчителя
На кожному уроці ви навчаєтеся чогось нового, та важливо, щоб ви усвідомлювали, що результат навчання — це ваші знання, а не оцінка, яку ви отримаєте за урок. Оцінка забудеться через кілька днів, а знання залишаться з вами на все життя.
IV. Повідомлення теми, визначення мети та завдань уроку
Фронтальна бесіда, обговорення малюнків
Питання до фронтальної бесіди наведено в електронному додатку.
Учитель формулює тему уроку, разом з учнями визначає його мету і завдання.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Загальна характеристика білків
Повідомлення учнів, демонстрування портретів учених
Текст повідомлення наведено в електронному додатку.
Розповідь учителя, частково-пошукова робота з підручником, заповнення алгоритму (з розповіді вчителя та за допомогою тексту підручника на с. 16 § 4 учні мають схарактеризувати білки, заповнивши алгоритм, і сформулювати визначення понять «замінні» та «незамінні» амінокислоти)
Алгоритм характеристики білків наведено в електронному додатку.
Цікавий факт про амінокислоти наведено в електронному додатку.
2. Класифікація білків
Розповідь учителя, частково-пошукова робота з підручником, складання схем, словникова робота (з розповіді вчителя та за допомогою тексту підручника на с. 20-21 § 5 учні мають скласти схеми класифікації білків, доповнивши їх прикладами, сформулювати визначення понять)
Прості білки (протеїни) — білки, до складу яких входять тільки амінокислоти.
Складні білки (протеїди) — білки, які крім залишків амінокислот містять і небілкові частини.
Схеми класифікації білків наведено в електронному додатку.
3. Структурні рівні організації білків
О Повідомлення учнів, частково-пошукова робота з підручником, заповнення таблиці (використовуючи текст підручника на с. 16-19 § 4, а також повідомлення учнів, які готували індивідуальне домашнє завдання, школярі мають схарактеризувати структурні рівні організації білків, заповнивши таблицю) і Таблицю "Структурні рівні організації білків» наведено в електронному додатку.
4. Властивості білків
Розповідь учителя, словникова робота (у ході розповіді вчителя та за допомогою тексту підручника на с. 20-21 § 5 учні мають виписати властивості білків, визначення понять)
Властивості білків та визначення понять наведено в електронному додатку.
5. Значення білків для живих організмів
Повідомлення учнів, частково-пошукова робота з підручником, заповнення таблиці (у ході розповіді вчителя та за допомогою тексту підручника на с. 21-22 § 5 учні мають виписати функції білків і навести конкретні приклади)
Функції білків наведено в електронному додатку.
VI. Закріплення вивченого матеріалу
Гра «У продуктовому магазині» (учні мають обрати з поданого переліку продуктів або їх зображень ті, які багаті на білки)
Робота з підручником (учням пропонують усно відповісти на запитання 1-3 після § 4, питання 2-4 після § 5)
VII. Домашнє завдання
1. Завдання для всіх учнів: опрацювати § 4, с. 20-22 § 5, питання 7 письмово, вивчити будову та функції білків.
2. Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення або презентацію за темами «Характеристика ферментів», «Властивості ферментів», «Значення ферментів у житті людини».
VIII. Підбиття підсумків уроку, рефлексія, оцінювання діяльності учнів
Робота з підручником (учням пропонують усно відповісти на запитання 4 після § 4 та 5)
Обговорення цитати
Життя — це спосіб існування білкових тіл.
Фрідріх Енгельс