УРОКИ ХІМІЇ ЗА ІНТЕГРАЛЬНОЮ ТЕХНОЛОГІЄЮ
10 КЛАС

ТЕМА 2. МЕТАЛІЧНІ ЕЛЕМЕНТИ ТА ЇХНІ СПОЛУКИ

 

УРОК 3. ЗАГАЛЬНІ ХІМІЧНІ ВЛАСТИВОСТІ МЕТАЛІВ. КОРОЗІЯ МЕТАЛІВ ТА ЇХ ЗАХИСТ ВІД КОРОЗІЇ

 

Цілі: вивчити загальні хімічні властивості металів; мати уявлення про корозію металів і способи захисту металів від корозії; вміти складати рівняння хімічних реакцій, що ілюструють хімічні властивості металів і суть корозії металів, складати рівняння реакцій з точки зору процесів окиснення та відновлення.

Обладнання: схеми «Корозія металів», «Засоби захисту від корозії», іржавий цвях, мідні пластинки — чиста та зі слідами окиснення.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу (основний об’єм).

Форми роботи: лекція, бесіда, демонстраційний експеримент 16, складання таблиці, прийоми «Творча лабораторія», «Власні приклади».

ХІД УРОКУ

I. Організація класу

 

II. Оголошення теми й мети уроку

 

III. Актуалізація опорних знань

«Творча лабораторія»

1. Пропонуємо скласти схему фізичних властивостей металів або заповнити пропуски в тій, що складали на минулому уроці.

 

 

2. Скласти рівняння реакцій добування заліза за схемою:

 

 

IV. Мотивація навчальної діяльності

Під час вивчення способів добування металів ми вже дізналися, що метали — хімічно активні речовини, які у природі існують переважно у вигляді сполук. Але й у чистому вигляді вони також перебувають недовго, оскільки руйнуються під впливом різних природних факторів.

Сьогодні на уроці ми з вами згадаємо, з якими речовинами можуть реагувати метали, а також ознайомимося з процесами руйнування металів у природних умовах.

 

V. Вивчення нового матеріалу

Складаємо таблицю «Загальні хімічні властивості металів»

 

image29

 

Складаємо відповідні рівняння реакцій за таблицею. Розбираємо їх з точки зору процесів окиснення-відновлення. Наприклад:

Ca0 + S0  Ca+2S-2

 

image30

 

Таким чином складаємо інші рівняння та робимо висновок, що метали в хімічних реакціях є відновниками, при цьому вони окислюються.

Акцентуємо увагу учнів на тому, що під час написання рівнянь реакцій взаємодії металів з кислотами та солями треба користуватися витискувальним рядом металів і деякими правилами. При цьому під час взаємодії:

а) з кислотами треба пам’ятати, що з ними реагують метали, які стоять до водню;

б) із солями треба пам’ятати, що метал, який стоїть лівіше (активніший), витискує метал, що стоїть за ним правіше (менш активний).

Але це не стосується найактивніших металів!

 

Корозія металів

Даємо поняття про корозію металів. Звертаємо увагу на фактори, що її викликають, зазначаємо, що ці фактори ми сьогодні згадували під час розгляду хімічних властивостей металів. Це такі речовини, як кисень, вода, кислоти.

При цьому ми вже бачили, що метали втрачають електрони й окислюються. Нагадуємо учням, що такі процеси відбуваються у природі під впливом умов зовнішнього середовища. Формулюємо визначення поняття «корозія».

Проводимо демонстрацію іржавого цвяха та пластинок міді. Пояснюємо, якої шкоди завдає корозія народному господарству.

Пропонуємо учням удома підготувати доповіді, презентації, реферати про корозію та способи захисту від неї, а в зошиті скласти схеми «Способи захисту від корозії», «Види корозії».

 

VI. Засвоєння одержаних знань

Прийом «Свої приклади»

Учням пропонується навести свої приклади рівнянь хімічних властивостей металів і приклади корозії металів, які вони спостерігають у повсякденному житті.

 

VII. Підбиття підсумків уроку

 

VIII. Домашнє завдання



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити