УРОКИ ХІМІЇ ЗА ІНТЕГРАЛЬНОЮ ТЕХНОЛОГІЄЮ
10 КЛАС

ТЕМА 2. МЕТАЛІЧНІ ЕЛЕМЕНТИ ТА ЇХНІ СПОЛУКИ

 

УРОК 10. АЛЮМІНІЙ ЯК ХІМІЧНИЙ ЕЛЕМЕНТ І ПРОСТА РЕЧОВИНА. ФІЗИЧНІ Й ХІМІЧНІ ВЛАСТИВОСТІ АЛЮМІНІЮ

 

Цілі: повторити положення в ПС, будову атома Алюмінію, вивчити його фізичні й хімічні властивості; вміти складати рівняння хімічних реакцій, що ілюструють амфотерні властивості Алюмінію; розширити та поглибити знання учнів про метали.

Обладнання: ПСХЕ, таблиця «Будова електронних оболонок атомів елементів І-ІІІ періодів».

Тип уроку: вивчення нового матеріалу (основний об’єм).

Форми роботи: лекція, фронтальна бесіда, робота з підручником, прийоми «Дивуй», «Учитель — учень», «Чомучка».

ХІД УРОКУ

I. Організація класу

 

II. Оголошення теми й мети уроку

 

III. Актуалізація опорних знань

Аналіз контрольної роботи

На початку уроку вчитель здійснює аналіз контрольної роботи, яку учні писали на попередньому уроці, а також вказує, який матеріал треба доопрацювати.

Фронтальна бесіда за питаннями

• Визначте положення Алюмінію в ПС.

• Замалюйте будову атома Алюмінію.

• Як ви вважаєте, який ступінь окиснення буде виявляти Алюміній у сполуках?

• Чим буде виступати Алюміній у хімічних реакціях? Чому?

• Що таке амфотерність?

 

IV. Мотивація навчальної діяльності

Прийом «Дивуй»

З чим асоціюється у вас слово «алюміній»? З чашкою, банкою з-під газованих напоїв, ложкою, виделкою... А може, з блискучим авіалайнером, який здіймається в небесну височінь? Про що б ми не подумали, дуже важко охопити уявою ту роль, яку відіграє алюміній у сучасному житті.

Отже, щоб зрозуміти це, давайте уявимо собі світ без алюмінію. У тому світі, без алюмінію, шлях із Європи до Америки займає довгі місяці, тому що доводиться плисти на важкому неповороткому кораблі. Дзеркала швидко мутніють і псуються. Високовольтні лінії електропередач роблять із важкої та дорогої міді. Немає альтернативи важким пляшкам зі скла та пластиковим пляшкам, які погано утилізуються. І це ще дуже мала частка незручностей, які ми зазнали б у тому світі... Світі без алюмінію. Отже, немає сумнівів, що метал, який займає таке поважне місце в нашому житті, вартий більш близького знайомства!

 

V. Вивчення нового матеріалу

Проводимо за планом, яким ми користувалися під час вивчення лужних і лужноземельних металів.

1. Положення в ПС, будова атома, ступінь окиснення у сполуках. Це питання було розглянуто на початку уроку в процесі фронтальної бесіди.

2. Фізичні властивості.

Пропонуємо учням самостійну роботу з підручником: виписати фізичні властивості алюмінію.

3. Хімічна активність.

4. Хімічні властивості. Рівняння реакцій.

Рівняння реакцій записуємо за схемою, яку можна заздалегідь накреслити на дошці або спроектувати на екран з допомогою комп’ютера.

 

 

Учні вже вміють складати рівняння реакцій взаємодії металів з цими речовинами. Алюміній має всі загальні властивості металів. Складаємо рівняння, застосовуємо прийом «Учитель — учень». Учні працюють у парах, складають рівняння реакцій, а потім один стає «вчителем» та пояснює іншому складені рівняння, після чого вони міняються ролями.

Далі вчитель пояснює амфотерність алюмінію та записує рівняння реакції взаємодії з лугом.

5. Формули й характер оксидів і гідроксидів.

6. Застосування.

7. Добування.

Акцентуємо увагу учнів на тому, що властивості сполук алюмінію ми будемо вивчати на наступному уроці. А от питання 6 і 7 можна дати на самостійне опрацювання та підготувати доповіді, реферати і презентації.

 

VI. Закріплення вивченого матеріалу

Прийом «Чомучка»

1. Чому в атома Алюмінію три електронні шари?

2. Чому в атома Алюмінію три електрони на зовнішньому електронному шарі?

3. Чому в атома Алюмінію ступінь окиснення завжди +3?

4. Чому в атома Алюмінію амфотерні властивості?

 

VII. Підбиття підсумків уроку

Можна запропонувати учням відповісти на питання «Мотивації».

То чи можливе наше життя без алюмінію?

 

VIII. Домашнє завдання



Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити