РОЗРОБКИ УРОКІВ ХІМІЇ ЗА ІНТЕГРАЛЬНОЮ ТЕХНОЛОГІЄЮ
11 КЛАС
УРОК 14
Тема. Узагальнююче повторення
Цілі: узагальнити знання про склад, властивості, застосування природного й супутнього нафтового газів, нафти та продуктів їх переробки, про кам’яне вугілля, його склад, процеси та продукти його переробки, про основні види палива та їх значення в енергетиці країни; вміти характеризувати напрямки охорони навколишнього середовища від забруднень під час переробки вуглеводневої сировини та використання продуктів її переробки, напрямки синтезу органічних сполук різних класів на основі вуглеводневої сировини.
Обладнання: таблиці, додаткова література, роздавальний матеріал.
Тип уроку: УП.
Форми проведення: тестування, взаємоперевірка, робота в групах.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу
II. Оголошення теми й мети уроку
III. Актуалізація опорних знань
Самостійна робота
Міні-тести за варіантами
І варіант
1. Вкажіть основну теорію походження нафти:
а) теорія будови органічних речовин;
б) теорія мінерального походження;
в) теорія О. М. Бутлерова;
г) теорія органічного походження.
2. Вкажіть чим відрізняється супутній нафтовий газ від природного:
а) найкращий вид палива;
б) містить менше метану;
в) хімічною переробкою з нього отримують пропан і бутан;
г) його спалюють під час добування нафти.
3. Вкажіть правильну відповідь щодо складу нафти:
а) суміш газуватих, рідких і твердих вуглеводнів;
б) суміш рідких і твердих вуглеводнів;
в) суміш рідких вуглеводнів;
г) суміш газуватих і твердих вуглеводнів.
4. Вкажіть речовини, які, крім коксу, утворюються під час коксування кам’яного вугілля:
а) бензин;
б) амоніакова вода;
в) мазут;
г) кам’яновугільна смола.
5. Вкажіть галузь застосування коксу:
а) виробництво лікарських препаратів;
б) металургія;
в) виробництво барвників;
г) виробництво вибухових речовин.
6. Вкажіть світлі нафтопродукти:
а) мазут;
б) бензин;
в) етан;
г) газойль.
7. Вкажіть правильне твердження щодо застосування газойлю:
а) паливо в котельних установках;
б) паливо для тракторів;
в) пальне для дизелів;
г) пальне для ракет.
8. Вкажіть спосіб первинної переробки нафти:
а) фільтрування;
б) перегонка;
в) відстоювання;
г) випарювання.
9. Вкажіть основний компонент кам’яного вугілля:
а) графіт;
б) вуглець;
в) органічні речовини;
г) водень.
10. Вкажіть причину, що викликає парниковий ефект:
а) озонові діри;
б) кислотні дощі;
в) фотохімічний смог;
г) дисбаланс між умістом кисню й карбон(ІV) оксиду в атмосфері планети.
11. Напишіть рівняння хімічних реакцій, з допомогою яких можна здійснити перетворення. Назвіть отримані речовини.
II варіант
1. Вкажіть природні джерела вуглеводнів:
а) вода;
б) кам’яне вугілля;
в) вапняк;
г) нафта.
2. Вкажіть фізичні властивості нафти:
а) рідина темно-бурого кольору;
б) безбарвна рідина;
в) густа оліїста рідина;
г) добре розчинна у воді.
3. Вкажіть правильне твердження, що характеризує крекінг:
а) процес сполучення низькомолекулярних речовин з утворенням високомолекулярних;
б) розщеплення вищих вуглеводнів з утворенням нижчих;
в) приєднання водню до молекул вуглеводнів;
г) відщеплення водню від молекул вуглеводнів.
4. Вкажіть правильне твердження щодо детонаційної стійкості бензину:
а) здатність бензину вибухати у двигунах внутрішнього згоряння;
б) здатність бензину згоряти без вибуху у двигуні з іскровим запалюванням;
в) підвищення октанового числа бензину з допомогою спеціальних добавок;
г) стійкість бензину до нагрівання.
5. Вкажіть переваги природного газу:
а) екологічно чисті продукти згоряння;
б) потребує більшого об’єму повітря для спалювання;
в) дає вищу теплоту згоряння;
г) є сировиною для хімічної промисловості.
6. Вкажіть основні продукти перегонки нафти:
а) водень;
б) гас;
в) етан;
г) газойль.
7. Вкажіть основні компоненти природного газу:
а) азот;
б) метан;
в) етан;
г) гелій.
8. Вкажіть речовини, які, крім коксу, утворюються під час коксування кам’яного вугілля:
а) бензин;
б) амоніакова вода;
в) мазут;
г) кам’яновугільна смола.
9. Вкажіть причину, що викликає фотохімічний смог:
а) дисбаланс між умістом кисню й карбон(ІV) оксиду в атмосфері планети;
б) підвищення вмісту нітроген(ІV) оксиду в атмосфері;
в) дія сонячного світла;
г) озонові діри.
10. Вкажіть речовини, які спричиняють кислотні дощі:
а) карбон(ІV) оксид;
б) сульфур(IV) оксид;
в) азот;
г) нітроген(IV) оксид.
11. Напишіть рівняння реакцій, з допомогою яких можна здійснити такі перетворення. Назвіть продукти речовини.
Застосовуємо метод «Взаємоперевірка». За результатами перевірки формуємо групи.
IV. Робота в групах
Завдання групі до 6 балів
1. За текстами підручника й конспектів згадайте правила міжнародної номенклатури й назвіть наведені речовини:
2. Складіть формули речовин за назвами:
а) 2,3,3,5-тетраметилгексан;
б) 3-етил-2,2-діетилгептан.
3. З якою метою застосовують кокс у промисловості?
Складіть рівняння реакцій, пам’ятаючи, що кокс є відновником металів з їх оксидів.
a) FeO + С
б) CuO + С
4. Розв’яжіть задачу.
Яка маса сажі (С) утвориться в результаті повного розкладу 32 г метану?
Завдання групі 7—10 балів
1. Вкажіть склад і способи переробки природного газу. Які синтези проводять на основі природного газу? Наведіть рівняння конкретних реакцій.
2. Назвіть речовини за міжнародною номенклатурою:
3. Назвіть речовини за міжнародною номенклатурою:
а) 3,3-діетил-2,2,5,5-тетраметилоктану;
б) 1,4-дихлоро-3,3-диметилпентану;
в) 3,5-діетил-3,4,6-триметилгептану.
4. Яка маса етену (масова частка домішок у якому 2%) необхідна для одержання 10 кг етанолу?
Завдання групі до 12 балів
1. Як відрізнити крекінг-бензин від бензину прямої перегонки? Складіть план досліду. Запишіть відповідні рівняння реакцій.
2. Складіть формули ізомерів октану, які мають у своєму складі чотири, п’ять, шість атомів Карбону в основному ланцюгу. Дайте їм назви.
3. Складіть формули речовин за назвами:
а) 4,3-діетил-2,3,5,5-тетраметилоктан;
б) 2,4-дибромо-2,4-диметилпентан;
в) 3,3-діетил-5,4,6-триметилгептан.
4. Обчисліть об’єм повітря (н. у.), яке містить 21% кисню за об’ємом, необхідний для спалювання 80 кг гасу, якщо враховувати, що він складається з 86% Карбону й 14% Гідрогену.
V. Підбиття підсумків уроку
VI. Домашнє завдання