РОЗРОБКИ УРОКІВ ХІМІЇ ЗА ІНТЕГРАЛЬНОЮ ТЕХНОЛОГІЄЮ
11 КЛАС
УРОК 3
Тема. Складання структурних формул ізомерів насичених вуглеводнів. Номенклатура алканів
Мета: закріпити знання правил міжнародної номенклатури, вміння складати формули ізомерів алканів і давати їм назви за правилами міжнародної номенклатури.
Обладнання: МПК «Органічна хімія. 10-11 класи», Періодична система хімічних елементів, роздавальний матеріал.
Тип уроку: З(Т-М).
Форми проведення: хімічна розминка, взаємоперевірка, робота в групах.
ХІД УРОКУ
I. Організація класу
II. Оголошення теми й мети уроку
III. Актуалізація опорних знань
Хімічна розминка
Проектуємо на екран (зачитуємо) речення і пропонуємо заповнити в них пропуски:
✵ Атоми в молекулах з’єднані не безладно, а в певній _______(1)__________ згідно з їх _______(2)__________.
✵ Властивості речовин залежать не тільки від того, які атоми й у якій послідовності входять до складу молекул, а й від _______(3)__________ сполучення атомів у молекулі.
✵ Атоми та групи атомів взаємно _______(4)__________ один на одного.
✵ _______(5)__________ ізомерія — вид ізомерії, коли речовини відрізняються порядком з’єднання атомів у молекулах і яка пов’язана з будовою карбонового ланцюга.
✵ Ізомери — речовини, які мають _______(6)__________ молекулярну формулу, але різний порядок з’єднання атомів у молекулі, а тому й різні властивості.
✵ У молекулі вибирають _______(7)__________ ланцюг і починають нумерувати його з того боку, де _______(8)__________ стоїть радикал-замісник.
✵ _______(9)__________ вказують положення радикала-замісника, а якщо однакових радикалів декілька, то цифрою вказують кожний з них, але перед назвою радикала ставлять _______(10)__________ — ди-, три-, тетра- тощо.
✵ Якщо радикали стоять біля одного й того самого атома Карбону, то цифру вказують _______(11)__________.
✵ Якщо радикали різні, то називати починають за _______(12)__________.
Відповіді: 1) послідовності; 2) валентності; 3) порядку; 4) впливають; 5) структурна; 6) однакову; 7) найдовший; 8) ближче; 9) цифрою; 10) префікс; 11) двічі; 12) алфавітом.
Відповіді проектуємо на екран або записуємо на дошці. Застосовуємо метод «Взаємоперевірка».
IV. Закріплення знань
Тренінг
Групи учнів виконують вправи на картках.
Завдання групам
1) Складіть формули ізомерів гексану й назвіть їх.
2) Дайте назву речовині за міжнародною номенклатурою.
Перевіряємо правильність назв наведених речовин.
3) Скласти структурні формули речовин за назвами:
а) 2,2,3,5-тетраметилгексан;
б) 3,3-діетил-2,2,5,5-тетраметилгептан;
в) 1,3,5-трихлорпентан;
г) 3,4,5,5-тетраетил-3,4,6-триметилгептан.
Перевіряємо правильність написання формул.
4) Розв’язуємо задачі.
а) Яку масу метану можна спалити, використавши кисень об’ємом 112 л (н. у.)?
б) Який об’єм повітря (н. у.), що містить 21% кисню (за об’ємом), витратиться на спалювання 8,8 г пропану?
V. Підбиття підсумків уроку
Учні з’ясовують для себе:
✵ я знаю;
✵ я можу;
✵ я вмію.
VI. Домашнє завдання