УРОКИ ХІМІЇ ЗА ІНТЕГРАЛЬНОЮ ТЕХНОЛОГІЄЮ
7 клас
ТЕМА 2. ПРОСТІ РЕЧОВИНИ МЕТАЛИ І НЕМЕТАЛИ
Урок 3. Практична робота № 3. Добування кисню в лабораторії та вивчення його властивостей
Цілі: ознайомитися з лабораторним способом добування кисню; навчитися розпізнавати кисень, збирати його методами витіснення повітря; вивчити властивості кисню.
Обладнання: лабораторний штатив із тримачем, нагрівний прилад з відкритим полум’ям, штатив із пробірками, суха пробірка з газовідвідними трубками, хімічна склянка для збирання кисню, скляна пластинка, тигельні щипці, довга скіпа, лопаточка або шпатель.
Реактиви: 30% -й розчин гідроген пероксиду (пергідроль), деревна вуглинка (розміром з горошину), вапняна вода; речовина, що прискорює розкладання пероксиду; пісок.
Правила техніки безпеки
Під час виконання роботи необхідно дотримуватися правил техніки безпеки № 1, 2, 3, 4.
Пергідроль (30%-й розчин гідроген пероксиду) — їдка речовина! У разі потрапляння на шкіру може призвести до слабких опіків. Знебарвлює одяг. У разі потрапляння пергідролю на шкіру або одяг його необхідно змити проточною водою. Якщо цього не зробити вчасно, можливе утворення опіку, при цьому відбувається пощипування шкіри та забарвлення її в білий колір. Не лякайтеся: неприємні відчуття швидко минуть, а біла пляма зникне через 2-3 години. Побіління одягу в разі дії пергідролю усунути неможливо — барвник руйнується назавжди.
«З правилами техніки безпеки ознайомлений(а) та зобов’язуюсь їх виконувати». Дата. Підпис учня.
Дослід 1. Добування та збирання кисню методом витіснення повітря
У пробірку з 2 мл гідроген пероксиду (цей реагент у пробірку наливає вчитель) лопаточкою або шпателем внесіть трохи речовини, що призводить до розкладу гідроген пероксиду.
Потім пробірку слід закрити пробкою з газовідвідною трубкою. Кінець трубки опустіть у склянку.
Через 2-3 хв. опустіть у склянку скіпку, що жевріє (видає вчитель), та відразу ж вийміть її. Якщо скіпка у склянці яскраво спалахнула, зачекайте ще кілька хвилин, потім вийміть газовідвідну трубку й накрийте склянку скляною пластиною.
Опишіть, що відбувається у пробірці в процесі добування кисню.
Опишіть, що залишається у пробірці після закінчення реакції.
Чому загоряння скіпки свідчить про наявність у склянці кисню?
Запишіть рівняння розкладу гідроген пероксиду H2O2.
Яка речовина сприяє розкладу гідроген пероксиду, чим вона є в реакції?
Висновок
Кисень можна добути шляхом розкладу ________________________ під дією ___________________, який є ____________________________________.
Довести наявність кисню можна з допомогою _________________________, вона ___________________________________________________________.
Дослід 2. Горіння вугілля в кисні
Візьміть склянку з киснем, добутим у досліді 1. На дно склянки насипте шар піску завтовшки приблизно 1 мм. Тигельними щипцями візьміть маленький (близько 5 мм у поперечнику) шматочок деревного вугілля та нагрійте його в полум’ї до червоного розжарювання. Щипцями внесіть у склянку з киснем розжарене вугіллячко. Не випускаючи вугіллячка із щипців, простежте за процесами, що відбуваються у склянці. Шар піску на дні запобігає розтріскуванню склянки, якщо гаряче вугіллячко випаде із щипців.
Після закінчення хімічного процесу вийміть щипці зі склянки й налийте в неї 2-3 мл вапняної води. Акуратно струсніть склянку. Простежте за змінами, які відбуваються з вапняною водою.
Опишіть, що відбувається з вугіллям, яке помістили в чистий кисень.
Запишіть рівняння реакції, що відбувається у склянці з киснем.
C + __________________________________
Висновок
Горіння вугілля в чистому кисні _________________________ (більш, менш) інтенсивне, ніж у повітрі. Під час горіння утворюється ________________________________.
Загальний висновок
1. Як добувають кисень?
2. Як збирають кисень?
3. Як довести наявність кисню?
4. Які властивості характерні для кисню?