Розробки уроків - Хімія 7 клас - 2015 рік
7 клас

Тема 2. ПРОСТІ РЕЧОВИНИ. КИСЕНЬ

Урок 31. ОДЕРЖАННЯ КИСНЮ

Цілі: ознайомити учнів зі способами одержання кисню; навчити збирати та виявляти газувату речовину; ознайомити з типом реакції розкладу, дати поняття «каталізатор»; розвивати аналітичні здібності учнів; виховувати акуратність у роботі під час проведення хімічного експерименту.

Очікувані результати: учні можуть скласти рівняння одержання кисню, знають способи збирання та визначення газу, володіють поняттями «каталізатор», «реакція розкладу».

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: таблиці «Типи хімічних реакцій», «Способи збирання газів», штатив, пробірки, спиртівка, вата, пробка з газовідвідною трубкою, кристалізатор, хімічні стакани, сірники, скіпка, гідроген пероксид, манган (IV) оксид, портрети вчених — Д. Пристлі, К. Шеєлє, А. Лавуазьє.

Базові поняття й терміни уроку: каталізатор, реакція розкладу.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання

2. Експрес-контроль за картками Приклади завдань

Варіант І

1. Складіть рівняння за умовою: дві молекули водню реагують з однією молекулою кисню, утворюється... молекули води.

2. Які речовини треба взяти, щоб одержати речовину з формулою P2O5 ? Складіть рівняння реакції.

3. Під час розкладу 100 г крейди утворилося 56 г кальцій оксиду й вуглекислий газ. Обчисліть масу газу.

Варіант ІІ

1. Складіть рівняння за умовою: одна молекула азоту реагує з однією молекулою кисню, утворюється... молекули NO.

2. Які речовини треба взяти, щоб одержати речовину з формулою CO? Складіть рівняння реакції.

3. Під час згоряння 240 г вуглецю утворилося 120 г вуглекислого газу. Скільки грамів кисню прореагувало?

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Ми вже знаємо, яку роль відіграє кисень у природі. А як можна одержати цей газ? Які речовини можна використовувати?

Щоб одержати речовину, треба не тільки мати певні речовини, але й володіти методикою експерименту, знати, як зібрати газ і як визначити, що це саме та речовина, яку ми хочемо одержати.

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Розповідь про історію відкриття кисню

1772 рік — шведський хімік Карл Вільгельм Шеєле одержав кисень розкладом меркурій(ІІ) оксиду, але він не описав одержану речовину, ніхто не знав про це відкриття.

    1774 рік — англійський учений Джозеф Пристлі одержав кисень і визначив його як «нове повітря».

1775 рік — англієць Антуан Лоран Лавуазьє досліджував кисень і дав йому назву «oxygen».

В Англії є пам’ятник Дж. Пристлі, якого вважають першовідкривачем кисню.

Запишемо рівняння реакції, за якою вперше було одержано кисень:

2HgO → 2Hg O2

Сполуки Меркурію отруйні, одержати кисень можна з інших сполук, у яких є кисень.

Віртуальний експеримент

1) Одержання кисню розкладом води електричним струмом:

2) Одержання кисню розкладом калій перманганату (увага на правила безпеки!)

Лабораторний дослід. Одержання кисню розкладом гідроген пероксиду

Обговорення правил безпеки.

Збираємо прилад, повторюємо правила нагрівання пробірки.

Обговорюємо, як будемо збирати кисень. Використовуємо два методи — витіснення повітря та витіснення води.

♦ На яких фізичних властивостях ґрунтуються ці способи?

Зібраний кисень визначаємо за допомогою тліючої скіпки.

Перекис водню (гідроген пероксид) — речовина, 3 % розчин якої є в кожній аптечці. Треба зберігати його в закритій темній склянці, в темряві, бо інакше з цього розчину буде поступово виділятися кисень. Але це дуже повільний процес, і ми його не помічаємо. Щоби прискорити реакцію, використаємо речовину манган (ІV) оксид. Додаємо його в пробірку з розчином гідроген пероксиду та бачимо, як швидко починає виділятися газ,збираємо його та досліджуємо тліючою скіпкою. Скіпка розгоряється — це кисень. Отже, манган (ІV) оксид прискорив цю реакцію. Він має назву каталізатор.

ü  Каталізатори — речовини, які прискорюють хімічну реакцію, але самі при цьому не витрачаються.

Можна одержати кисень з інших речовин, у яких є Оксиген.

Наприклад:

♦ Що спільного в рівняннях реакцій?

З однієї речовини ми одержуємо декілька.

Тип реакції — реакція розкладу. З параграфа підручника випишіть визначення.

ü  Реакція розкладу — хімічна реакція, в якій з однієї складної речовини одержують декілька простих або складних речовин.

VII. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Виконайте декілька вправ після параграфа підручника.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати параграф підручника. Виконати вправи, що залишилися.






Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити

Віртуальна читальня освітніх матеріалів для студентів, вчителів, учнів та батьків.

Наш сайт не претендує на авторство розміщених матеріалів. Ми тільки конвертуємо у зручний формат матеріали з мережі Інтернет які знаходяться у відкритому доступі та надіслані нашими відвідувачами.

Всі матеріали на сайті доступні за ліцензією Creative Commons Attribution-Sharealike 3.0 Unported CC BY-SA 3.0 та GNU Free Documentation License (GFDL)

Якщо ви являєтесь володарем авторського права на будь-який розміщений у нас матеріал і маєте намір видалити його зверніться для узгодження до адміністратора сайту.

Дозволяється копіювати матеріали з обов'язковим гіпертекстовим посиланням на сайт, будьте вдячними ми приклали багато зусиль щоб привести інформацію у зручний вигляд.

© 2007-2019 Всі права на дизайн сайту належать С.Є.А.