УСІ УРОКИ ХІМІЇ
8 клас

Тема 2

ОСНОВНІ КЛАСИ НЕОРГАНІЧНИХ СПОЛУК

 

УРОК 19

Тема. Хімічні властивості кислот. Реакції заміщення й обміну. Заходи безпеки під час роботи з кислотами. Використання кислот

 

Цілі уроку: закріпити знання про хімічні властивості кислот на прикладі хлоридної кислоти; поглибити знання учнів про реакції заміщення й обміну на прикладі хімічних властивостей кислот; розвивати навички експериментальної роботи з кислотами; повторити правила техніки безпеки підчас роботи з кислотами; ознайомити учнів з галузями використання кислот.

Тип уроку: формування вмінь і навичок, урок-дослідження.

Форми роботи: розповідь учителя, лабораторні досліди, робота з опорною схемою, робота з підручником.

Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, таблиця розчинності, ряд активності металів, хімічні реактиви, плакат «Правила техніки безпеки в кабінеті хімії».

ХІД УРОКУ

I. Організація класу

 

II. Перевірка домашнього завдання, актуалізація опорних знань

Завдання 1

Учень розповідав біля дошки про хімічні властивості кислот. Знайдіть помилки в нижченаведених висловлюваннях і виберіть тільки ті хімічні властивості, які характерні для кислот:

а) забарвлення розчину лакмусу в синій колір;

б) забарвлення розчину лакмусу в червоний колір;

в) взаємодія з металами;

г) взаємодія з кислотними оксидами;

д) взаємодія з основними оксидами;

е) взаємодія з основами;

ж) взаємодія з кислотами.

Наведіть рівняння відповідних реакцій і назви продуктів реакцій у вигляді опорної схеми «Властивості кислот».

Завдання 2

Робота з опорною схемою «Хімічні властивості кислот».

 

III. Формування навичок і вмінь

Лабораторна робота № 2. Взаємодія хлоридної кислоти з металами

На кожному столі — дев’ять пробірок з номерами та склянка з хлоридною кислотою.

Учитель нагадує учням про необхідність дотримання правил техніки безпеки під час виконання лабораторної роботи. Особливу увагу слід приділити заходам безпеки під час роботи з кислотами. (Розглядаємо підготовлені учнями схеми.)

— Назвіть правила першої допомоги в разі потрапляння кислоти на шкіру або в очі. (Рясно промити водою; шкіру промити розчином харчової соди, що є в лабораторній аптечці)

Завдання. У протоколі під номером пробірки зазначений реактив, що міститься в цій пробірці. Акуратно додайте в кожну пробірку три-чотири краплі хлоридної кислоти, запишіть ознаки реакції та висновок про властивість хлоридної кислоти.


Протокол лабораторної роботи № 1

Взаємодія хлоридної кислоти з різними речовинами


№ пробірки

Назва реагенту

Ознаки реакції

Рівняння реакції

Висновки

1

Zn — цинк гранульований

 

 

 

2

Аl — алюміній гранульований

 

 

 

3

Сu — мідний дріт

 

 

 

4

СuО — купрум(ІІ) оксид

 

 

 

5

SiO2 — силіцій оксид

 

 

 

6

NaOH — натрій гідроксид

 

 

 

7

Сu(ОН)2 — купрум(ІІ) гідроксид

 

 

 

8

Na2CO3 — натрій карбонат

 

 

 

9

Na2SiO3 — натрій силікат

 

 

 


IV. Закріплення вивченого матеріалу

Підбиття підсумків лабораторної роботи

Кожна група учнів по черзі зачитує результати експерименту, учні спільно вносять виправлення в протоколи, роблять висновки.

Візьміть таблицю «Взаємозв’язок між класами неорганічних сполук».

— В які ще клітинки ми можемо поставити знак «плюс»?


Взаємозв’язок між класами неорганічних сполук

 

 

Основний оксид

Кислота

Основа

Сіль

Кислотний оксид

+

 

+

 

Кислота

+

 

+

+

Основа

 

+

 

 

Сіль

 

+

 

 


Продовжимо заповнювати таблицю на наступному уроці.


V. Домашнє завдання

Опрацювати відповідний параграф підручника, відповісти на запитання до нього, виконати вправи.

Творче завдання. Скласти за підручником схему «Використання кислот».





Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити