Розробки уроків - Хімія 8 клас (за підручником Т.М. Гранкіної) - 2015 рік
ТЕМА 4. ОСНОВНІ КЛАСИ НЕОРГАНІЧНИХ СПОЛУК
УРОК 53. АТМОСФЕРНІ ГІДРОКСИДИ
Цілі: розглянути поняття амфотерності як здатності сполук проявляти подвійні властивості; розширити знання учнів про властивості основ і кислот на прикладі амфотерних сполук; закріпити навички складання рівнянь хімічних реакцій на прикладі амфотерних основ та оксидів.
Очікувані результати: учень розуміє суть поняття «амфотерність»; наводить приклади амфотерних сполук; характеризує властивості амфотерних оксидів і гідроксидів; складає рівняння реакцій за участі амфотерних сполук.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання та матеріали: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва; таблиця розчинності основ, кислот і солей у воді; набір реактивів.
Базові поняття уроку: амфотерність, амфотерна сполука, амфотерний оксид, амфотерний гідроксид, комплексна сіль.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
III. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ
ІV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Робота в групах
Учитель дає чотирьом групам по одному завданню («Виконайте завдання»: с. 223, № 2, 4(б), 6, 7). Потім учень від кожної групи записує рішення на дошці.
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Пояснення з елементами бесіди
1. Повторимо, що здатність сполуки виявляти основні та кислотні властивості називають амфотерністю, а саму сполуку — амфотерною.
Амфотерні оксиди |
ZnO |
PbO |
SnO |
Al2O3 |
Cr2O3 |
Fe2O3 |
Амфотерні гідроксиди |
Zn (ОН)2 |
Pb (OН)2 |
Zn(OH)2 |
Al(OH)3 |
Cr (OH)3 |
Fe (OH)3 |
2. За фізичними властивостями амфотерні оксиди схожі на основні оксиди, амфотерні гідроксиди — на нерозчинні основи.
3. Хімічні властивості амфотерних оксидів і гідроксидів
Для кожної властивості наводимо приклади. Деякі реакції демонструємо учням.
Виконання вправ і розв'язування задач
Вправа 1. Допишіть схеми реакцій і складіть хімічні рівняння:
а) Zn (OH)2+ H2SO4 →
SnO + KOH →
Sn(OH)2→
б) Fe (OH)3 + HNO3 →
Al2O3 + CaO →
Cr(OH)3
Вправа 2. Учень отримав пакетики з білими порошками магній гідроксиду й цинк гідроксиду. Як учень може розпізнати ці речовини?
Задача. Під час розкладу 78 г алюміній гідроксиду утворилося 40 г алюміній оксиду. Чи повністю розклався алюміній гідроксид? Відповідь підтвердьте розрахунками.
VI. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Бесіда з класом
1. Що таке амфотерність? Які сполуки називають амфотерними? Наведіть приклади амфотерних оксидів і гідроксидів.
2. Які фізичні властивості мають амфотерні оксиди й амфотерні гідроксиди?
3. Які хімічні властивості мають амфотерні оксиди та гідроксиди?
2. Самостійна робота
Виконати завдання № 1-4 рубрики «Перевірте свої знання» на с. 228 підручника.
1. У чому особливість хімічних властивостей амфотерних сполук?
2. З якими речовинами слід провести реакції, щоби довести амфотерні властивості гідроксиду або оксиду?
3. Де в Періодичній системі Д. І. Менделєєва розташовані елементи, які утворюють амфотерні сполуки?
4. До амфотерних оксидів належить:
а) СаО;
б) P2O5;
в) Сr2O3;
г) CrO3.
VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
♦ Опрацювати параграф 25 підручника.
♦ «Виконайте завдання»: № 1-3.
♦ Підготувати повідомлення на теми «Поширення основ у природі», «Застосування основ».