Розробки уроків - Хімія 8 клас (за підручником Т.М. Гранкіної) - 2015 рік

ТЕМА 4. ОСНОВНІ КЛАСИ НЕОРГАНІЧНИХ СПОЛУК

УРОК 61. ПРАКТИЧНА РОБОТА «ДОСЛІДЖЕННЯ ВЛАСТИВОСТЕЙ ОСНОВНИХ КЛАСІВ НЕОРГАНІЧНИХ СПОЛУК»

Цілі: узагальнити теоретичні знання про властивості оксидів, основ, кислот і середніх солей і перевірити їх із допомогою власноруч проведеного експерименту; закріпити на практиці техніку здійснення хімічного експерименту.

Очікувані результати: учень застосовує набуті знання про властивості оксидів, кислот, основ і середніх солей на практиці; самостійно здійснює хімічний експеримент.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Обладнання та матеріали: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва; таблиця розчинності основ, кислот і солей у воді; набір реактивів.

Базові поняття уроку: неорганічна речовина, оксид, кислота, основа, луг, нерозчинна основа, середня сіль, амфотерність, амфотерна сполука, реакція нейтралізації, індикатор.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Повторюємо правила поведінки в кабінеті хімії та правила безпеки під час виконання практичних робіт. Тема для обговорення з учнями — «Властивості оксидів, кислот, основ і солей».

IV. ВИКОНАННЯ ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ (по варіантах)

1. Робота з індивідуальними картками

Учні отримують індивідуальні картки з інструкціями для виконання практичної роботи.

Приклад картки

Дослідження властивостей хлоридної кислоти

Дослід 1. Дія хлоридної кислоти на індикатори

У три пробірки налийте по 1-2 мл розбавленої хлоридної кислоти.

У першу пробірку опустіть універсальний індикаторний папірець, у другу налийте кілька крапель фенолфталеїну, а в третю пробірку додайте кілька крапель метилоранжу. Що при цьому спостерігаєте?

Дослід 2. Реакція хлоридної кислоти з металами

У дві пробірки налийте по 1-2 мл розбавленої хлоридної кислоти.

У першу пробірку киньте кілька гранул цинку, а в другу — кілька гранул міді. Що ви спостерігаєте й чому? Напишіть відповідні рівняння реакцій.

Дослід 3. Реакція хлоридної кислоти з основними оксидами

У пробірку насипте трохи кальцій оксиду й долийте 1 мл розбавленої хлоридної кислоти. Що при цьому спостерігаєте? Напишіть відповідне рівняння реакції.

Дослід 4. Реакція хлоридної кислоти з лугом

Налийте в пробірку 1 мл розбавленої хлоридної кислоти й додайте кілька крапель розчину фенолфталеїну. Додавайте по краплях під час перемішування розчин натрій гідроксиду до появи малинового забарвлення. Про що це свідчить? Напишіть рівняння реакції, що відбулась.

    Дослід 5. Реакція хлоридної кислоти із сіллю

Налийте в пробірку 1-2 мл розчину натрій карбонату й додайте 1-2 мл розбавленої хлоридної кислоти. Що при цьому спостерігаєте? Напишіть рівняння реакції, що відбулась.

Приклад практичної роботи є в підручнику, с. 289-290.

2. «Для допитливих»

Виконати завдання № 1-4 на с. 282 підручника.

1. Є речовини, формули яких МаBr, K2SO3, H2SO4, AlCl3, Al2O3, ZnS, ZnCl2. Якими з них ви би скористалися, щоби, комбінуючи попарно, одержати чисті: а) цинк сульфат; б) натрій сульфат; в) алюміній сульфат? Відповідь поясніть, навівши рівняння реакцій.

Підказка: не забудьте, не всі речовини вам потрібні!

2. У лабораторії для роботи знадобився гідроген сульфід. Як можна його одержати, якщо в наявності є сульфатна кислота, залізо й сірка? Складіть рівняння реакцій.

3. Сірку в залізних сплавах визначають так: 1) сплав розчиняють у хлорид- ній кислоті; 2) гази, які утворюються при цьому, пропускають крізь розчин кадмій хлориду, при цьому утворюється жовтий осад; 3) до розчину з осадом доливають розчин мідного купоросу — осад стає чорним; 4) чорний осад відфільтровують, промивають, потім його поміщають у заздалегідь зважений тигель і прожарюють за доступу повітря, після чого тигель разом із умістом знову зважують. Напишіть рівняння реакції.

Підказка: подумайте, у вигляді якої сполуки сірка міститься в залізних сплавах.

4. Існує декілька способів виготовлення «хімічних грілок». Їх основою є хімічні реакції, які відбуваються з виділенням теплоти. От «рецепт» однієї з грілок: у скляну банку вкладіть алюмінієвий дріт, згорнутий кільцями, засипте сумішшю деревної тирси, кухонної солі й мідного купоросу (купрум сульфату), залийте це все водою. Грілка готова. Вона буде виділяти тепло кілька годин. Які хімічні реакції відбуваються?

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Повторити параграф 30 підручника.




Відвідайте наш новий сайт - Матеріали для Нової української школи - планування, розробки уроків, дидактичні та методичні матеріали, підручники та зошити